עיתון ישראל היום

"השופטים לא מבינים על מה הם חותמים"

בכיר במערכת אכיפת החוק חושף את אחורי הקלעים ●

יאיר אלטמן

פרשת השימוש של המש טרה בתוכנות ריגול, לכאורה נגד אזרחים תמימים, ממשיכה להסתעף. בכיר במערכת אכיפת החוק אומר ל"ישראל היום" כי אישורי בתי המשפט לשימוש בתוכנות אלה נבעו בעיקר מחוסר הבנה טכנולוגית מצד השופטים.

"המשטרה לא מציגה לבתי המש פט את התמונה המלאה", טוען הב כיר, "השופטים חושבים שהם אישרו האזנה לטלפון - אבל השוטרים חו דרים ומורידים את כל המידע מה טלפונים הניידים. השופטים פשוט לא מבינים את מה שהם מאשרים".

הבכיר, שהיה חשוף בשנים האח רונות מתוקף תפקידו לפעולות רבות של רשויות אכיפת החוק, תוקף את התנהלות המשטרה על רקע חשיפת פרשת המעקבים ב"כלכליסט" בש בוע שעבר. לדבריו, במשטרה מנ צלים לטובתם את העובדה שחוק האזנת הסתר הוא מיושן, ובכך מצ ליחים להשתמש ביכולות הטכנולו גיות מרחיקות הלכת שפותחו בש נים האחרונות בתחום הסייבר, לבצע פעולות התקפיות - ולהציגן ככאלה שנעשו באישור בית המשפט.

"המשטרה פשוט לא מציגה לשו פט את התמונה המלאה או המדויקת בבואה לבקש אישור להאזנת סתר", טוען הבכיר, "השוטרים מציגים לבית המשפט בקשה לצו האזנת סתר, אבל הם לא מוסרים לו שהם הולכים לעשות שימוש בתוכנה הת קפית. אני ראיתי כיצד לקחו צווים רגילים, כאלה שהמשטרה מוציאה בכל יום, שבהם השופט חשב שאישר האזנה לטלפון, אבל בפועל מורי דים ומרוקנים את כל המידע שקיים בטלפון הנייד. השופטים פשוט לא מבינים מה הם מאשרים, ורק בפע מים נדירות יש בכלל פיקוח כלשהו מצד הפרקליטות".

"היועמ"ש בסתירה"

לדברי הבכיר, דפוס הפעילות שעליו הוא מצביע נולד במהלך כהונתו של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שכיהן לפני כן כסגן ראש השב"כ. "אלשיך הוא שהוביל את הקו הזה. הוא לא הבדיל בין ארגון שנלחם בטרור לבין משטרה שפו עלת בתוך מדינה דמוקרטית. הוא ניסה להוביל תיקוני חקיקה באמ צעות מחלקת ייעוץ וחקיקה בפ רקליטות, וכן הכניס כל מיני סו גים של טכנולוגיות שמקומן יפה בארגון חשאי ולדעתי פחות יפה למשטרה. כשאתה לא מחפש מחבל מתאבד, לא נכון לעשות שימוש בכל כלי שקיים".

אלשיך: "קצין מתוסכל"

סנ"צ בדימוס עו"ד דובי שרצר, שכיהן כראש מחלקה בלהב ,433 סבור כי הפער שעליו הצביע הבכיר צפוי להקשות מאוד על היועמ"ש בבואו לבדוק את הטענות נגד המשטרה שעלו בפר שת :NSO "המשטרה אולי תגיד שהיו צווים של בית המשפט, אבל השאלה היא אם פירטו בפני השופטים את האמצעים המיוחדים שהופעלו לשם כך. חשוב להבין שלא מדובר כאן בהאזנה רגילה, אלא בשי מוש התקפי שבאמצעותו אתה מרוקן את תוכן המ כשיר עצמו".

שרצר מוסיף ותוהה: "מה היועמ"ש יעשה? הרי בדיקה, אם היה קיים צו, לא מספי קה. היועמ"ש מצוי בניגוד עניינים כמי שמנחה את המ שטרה, ובמצב זה המשנה שלו לא יכול לבדוק את הסוגיה".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת אך ורק על פי חוק ובהתאם לסמכויות שניתנו לה כדין. כפי שנמסר, כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין מבית משפט בחתימת שופט.

"משטרת ישראל תמ שיך לפעול בנחישות למלא את ייעודה להגן על אזר חי מדינת ישראל, ותפעל לסיכול ולמניעה של עבי רות ולהבאת החשודים לדין בכל האמצעים החוקיים העומדים לר שותה ועל פי החוק".

מטעמו של המפכ"ל לשעבר אל שיך נמסר: "המפכ"ל לשעבר גאה ברפורמות שהוביל במשטרה, בין השאר בתחום המודיעיני כמו 'הרצף המודיעיני', 'שיטור מוכוון מודיעין' ועוד - כולן צמודות בצורה הדוקה לחוק - ומנגד בתחום הנורמטיבי, כולל חקיקת החוק להתאמה תע סוקתית, מה שבין השאר מנע מדו בי שרצר לחזור למשטרה ולהתקדם בשורות הפיקוד של משטרת ישראל.

"למי שאכן מתעניין ברפורמות, מוצע שלא להסתמך על חוות דעת חיצונית של קצין מתוסכל, שלא היו לו יד ורגל בהן, אלא לקרוא בעיון את ספרו של אלשיך: 'מפכ"ל בחזית - ערכים במבחן', בדגש על הפרקים העוסקים ברפורמות שצוינו. למיטיבי לכת, מוצע לעיין בשנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל כפי שמפורסם לציבור ולהתרשם מההישגים של המשטרה בשנים אלה, הן מול ארגו ני הפשיעה והן מול עבירות הרכוש, תאונות הדרכים, סיכול גל הטרור ועוד ועוד".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281698323127006

Israel Hayom