עיתון ישראל היום

אושרה ועדת הצוללות: "עזבו את השלטון הקודם"

רה"מ בנט נמנע בהצבעה; שקד התנגדה: "כשנוח אז כן מקשיבים ליועמ"ש" ● בליכוד תקפו: "שיבדקו למה מתנגדי הרכישה שינו עמדתם"

אריאל כהנא, יהודה שלזינגר ויורי ילון

שרי הממשלה אישרו אתמול להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות. ראש הממשלה נפתלי בנט נמנע בהצבעה ושרת הפנים איילת שקד היתה היחידה שהתנגדה לה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הפ תיע ותמך בהקמת הוועדה, לאחר שהובטח לו שגם הדרג המקצועי וגם המדיני ייבדקו. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד תמכו בהקמ תה גם הם.

בפתח ישיבת הממשלה אתמול, התייחס ראש הממשלה לנושא ואמר: "תהליכי הרכש הביטחוני בממשלה הזו נקיים משיקולים זרים". בנט ציין גם כי "רכישת הצוללות היא פעולה חשובה מאין כמותה לביטחון המדינה, וזאת אחרי עיכוב חמור של שנים. מה שחשוב זה להבטיח את רציפות היכו לות האסטרטגיות של ישראל".

בנט סבור כי אין צורך בהקמת ועדה, מכיוון שזו אמורה לבחון פעו לות שנעשו על ידי ממשלות קוד מות ומשום שעסקת הרכישה נחתמה וישראל תקבל אותן. לתפיסת רה"מ, ועדות חקירה רבות לא מועילות לת פקוד עתידי. בסופו של דבר, בנט העלה את הנושא לסדר היום בשל לחץ משותפיו לממשלה.

שר המשפטים גדעון סער, שתמך בהקמתה של הוועדה, נימק בישי בה את עמדתו בהבאת ציטוט מפסק הדין של בג"ץ בעניין משנה שעברה: "נותרו סימני שאלה המרחפים ממעל שיש בהם כדי להטיל צל על תקינות הליכי קבלת ההחלטות בתחום רכש כלי השיט".

לדבריו, "אין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית, הן כדי להגיע

לבירור האמת והן כדי להפיק לק חים ותובנות בנושא הקריטי של הרכש הביטחוני. הקמת ועדת חקי רה ממלכתית במקרה זה משרתת את אינטרס השמירה על ביטחון ישראל".

"אפקט מצנן"

שקד, שכאמור התנגדה להצעה להקים את ועדה החקירה, הסבירה את המניעים שעמדו מאחורי הת נגדותה: "עד שנת ,2020 רק אחת מתוך 14 ועדות החקירה הממלכתיות שהוקמו היתה על מעשי שלטון קודם, ממשלות תמיד הקימו ועדות חקירה על עצמן, אך זו כבר הקימה שתי וע דות על ממשלות קודמות - ורק על הדרג המדיני".

שרת הפנים המשיכה בדבריה הת קיפים: "ועדות כאלה קובעות פרו צדורות והלכות, שבסופן יצמצמו את מרחב הפעולה של הדרג המ דיני. יש להן אפקט מצנן מאוד על מקבלי ההחלטות. היועמ"ש ופרק ליט המדינה קבעו שהדרג המדיני לא היה נגוע בפלילים, אז כשנוח מקשיבים להם וכשלא מתאים לא מקשיבים להם?".

לאחר הצבעת השרים, מסר לפיד: "קומבינת הצוללות וכלי השיט היא כתם על ביטחון המדינה ועל הנהגת המדינה. אנחנו נחקור את הפרשה הזו עד תום".

גנץ מסר: "הבטחנו וקיימנו. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמע לה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

כהנא, שתמך בהחלטה, אמר: "בחודשים האחרונים העמקתי בסו גיה. מתוך היכרות עם עולם הרכש האסטרטגי בצה"ל, הגעתי למסקנה כי בפרשה הזו יש דברים שראויים להיחקר בצורה מעמיקה. הדברים נוגעים בקודש הקודשים של ביט חון ישראל".

לאחר ההצבעה, מהליכוד נמסר: "הוועדה צריכה לבדוק איך המתנ גדים לקניית צוללות נוספות פתאום אישרו את רכישתן, בתוספת של מי ליארדי שקלים על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הן היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמי רה על ביטחון ישראל, וזו שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פו ליטיקאים כושלים".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, בירך על הקמת הוועדה - אותה הגדיר כ"אירוע היס טורי": "אנחנו מאחלים הצלחה לווע דה במשימתה להפיק לקחים מהפר שה, שפגעה בביטחון הלאומי ובקודש הקודשים של מדינת ישראל".

חדשות

he-il

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

2022-01-24T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281633898617566

Israel Hayom