עיתון ישראל היום

השאלון הקטן | עם יפעת נבו, מחברת "לטאן – בין שני חורים שחורים", הוצאת צמרת

ד"ר יפעת נבו, ילידת ,1940 בוקרשט. חוקרת תרבות ותיאטרון ועיתונאית.

את מגדירה את הספר "מיתולוגיה רציונלית" - למה הכוונה?

"אני מסתמכת על המיתולוגיה היוונית הקלאסית ובונה חברה רציונלית דמוית החברה האנושית - להוציא האיסורים המיניים התקפים בחברה האנושית והכלא המקצועי והחשיבתי שבו כלאו אותנו, הנשים, במהלך ההיסטוריה. משם זה מתחיל. באמצעות לטאן, הפלנטה הדמיונית שיצרתי, הדוגלת ב'עשו אהבה במקום מלחמה', אני בוחנת את המניעים לצמצום מימוש יכולותיה של האישה בחברה המודרנית. בפלנטה הדמיונית לטאן, הדחף המניע את המדענים הוא סקרנות ויכולת, כמו אצלנו, אבל דחף פורה זה מתנגש חזיתית בחרדת החידושים, הנהנתנות ותאוות השליטה של בעלי העמדות הפוליטיות הבכירות, שהם גם קובעי המדיניות ומממני הפרויקטים המדעיים".

אומרים שבכל פנטזיה יש ריאליה. איפה הממדים הריאליסטיים בספרך?

"הספר הוא בין השאר גם רומן מסע פילוסופי המנסה לענות על השאלה 'מאין באו האלים ולאן נעלמו?'. אני מנסה לענות על כך באמצעות בנייה של עולם חברתי בדיוני, שבו האבולוציה החברתית מתפתחת בתוואי של סקס חופשי, נקי מכל מטען מוסרי או מוסרני. בפלנטה לטאן הסקס הוא לגיטימי ולא אסור, ומכאן החברה מתפתחת אחרת לחלוטין: פחות מלחמות, פחות מאבקים. הממד הריאליסטי הוא ביכולת לקיים יחסי מין ללא איסורים מצד אנשי דת ומוסר, שלעיתים עושים בעצמם את מה שאסרו לעשות. בלטאן מעודדים את יחסי המין בחגיגות, כמו שנהגו לעשות ביוון העתיקה, שם היה המין מותר בין כולם".

מה מושך אותך בז'אנר הפנטזיה?

"אני נמשכת לז'אנר הפנטזיה והמדע הבדיוני כי הוא מאפשר בניית ציוויליזציות ועולמות אחרים מאלה של מקומנו".

סופרים וסופרות שהשפיעו עלייך.

"אייזק אסימוב, כותבי המיתולוגיה היוונית, וטולקין שכתב את ההוביט ושר הטבעות".

ציטוט שמדבר לליבך במיוחד.

"סיאונון הבהיר להיריאה, כבר ביום הראשון למעבר, שהיא אהבת חייו, אבל אין בכוונתו להפריע לה לנהל את חייה כרצונה. כשלא ירדה לסוף דעתו, לקח אותה לחדר המיטות והבטיח לה שמעתה לא יחלוק את יצועו בבית עם אף ליטוֹנית מלבדה. 'כאן זה הבית המשותף שלנו, וכל מה שאת או אני עושים מחוצה לו הוא שולי ולא חשוב. כל מה שאת או אני נעשה בהילולות ההזדווגות הוא חסר משמעות...'" ●

קרן דותן

מכרזים / הודעות לציבור

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282634625992288

Israel Hayom