עיתון ישראל היום

שלב הטיעונים

דויד פרץ

בירוחם קיבלנו הוכחה שגם אצל תומכיו המושבעים של נתניהו אין תמימות דעים באשר לעסקת טיעון ● ד"ר עדי וקנין, אשת היי־טק וביולוגית, משוכנעת כי עליו לעשות הכל כדי לעצור את המשפט, "כולל להודות בדברים שלא עשה" ● בפרלמנט המקומי זורק מישהו "המשפט היה כמו המימונה בשביל האשכנזים" ● וגיא לוי, מנכ"ל חברת הולוגרמות, חושש מעסקה עם קלון: "אם ביבי יעזוב ככה - זו מכה לדמוקרטיה"

המשימה היתה ברורה: לך לך אל המדבר, ואל מעוזי הליכוד אשר אראך, ותבדוק מה חושבים בפרלמנטים על עסקת הטיעון שאולי נרקמת בין הפרקליטות לבין בנימין נתניהו. אבל למה מניחים שכל ה״ביביסטים״ דרומה מגדרה הם יושבי פרלמנט, טיים ואירופה, עם קפה שחור ומר מהחיים, ממלמלים ״ביבי המלך״ למצלמה? אז באתי לדבר מיידית עם החשודים, אבל לא עם החשודים המיידים, כדי לשמוע מה ש״ביביסטים״ מהפריפריה, כלומר ליכודניקים, כלומר בני אדם, חושבים על עסקת הטיעון, אם בכלל תצא לאוויר העולם.

ד״ר עדי וקנין, ילידת ותושבת דימונה, היא מפתחת בתחום EdTech־ה במיינדסט בירוחם. בקצה המדבר, בלב המרכז לחדשנות, יושבים טובי המוחות ושוקדים על עתיד החינוך הטכנולוגי בישראל ובעולם. זה שנים שאני עוקב אחר כתיבתה של וקנין המתמקדת בשתי האהבות שלה - חרקים פרוקי רגלים, ופוליטיקה. בניגוד להרבה בחשנים וחפרנים שאתה יודע מה הם חושבים עוד לפני שקראת, וקנין מקורית וביקורתית כלפי השמאל, כלפי הימין וכלפי עצמה, באותה חדות מחשבה.

הופתעת?

"לא. מדובר באדם בן ,72 שרוב שנותיו בפוליטיקה מאחוריו, שאכל והאכיל הרבה מאוד קש את יריביו. במקומו, הייתי עושה הכל כדי לא להגיע למשפט, כולל להודות בדברים שלא עשיתי. הרבה ליכודניקים שאומרים 'ביבי, לך על זה עד הסוף!' שוכחים שמדובר באדם עייף ולא צעיר, ולגיטימי להגיד די, איני יכול עוד״.

וזו לא הודאה באשמה של נתניהו?

"בהכשרתי האקדמית אני ביולוגית. רוב חיינו אנו חלק ממערכות מורכבות, אנחנו לא יצורים בינאריים. אולי יש משהו בחלק מהאישומים, אבל זה שהפרקליטות מביעה נכונות לוותר על כל הרעש והצלצולים ולעשות עסקה, תמורת הרחקה מהחיים הפוליטיים? זה מצדיק את הטענה של נתניהו שכל המשפט הזה נועד כדי להוריד אותו מהשלטון ותו לא.

"הפרקליטות ומערכת המשפט הפסידו בגדול מהמשפט, עכשיו כלל הציבור בישראל מבין שאין מינהל תקין ואין מי שישמור על השומרים. שאלו האנשים שמחזיקים את המפתחות לחופש שלנו, שבכזו חובבנות הם שוללים חירות מנפח, מזגג, או מראש ממשלה. לכן אני מבינה למה רבים רוצים שנתניהו ימשיך במשפט עד הסוף, היום זה הוא ומחר זה הם".

ואם מערכת החוק קורסת, לא עדיף שהמשפט יסתיים כבר?

"נתניהו לא ריסק את אמון הציבור במערכת המשפט מקו־ וגםלא המילים הלא פשוטות שהשמיע והשמיעו רביו בגנות המנגנון. אלו השופטים והפרקליטות, הם אלה שניתצו, דרסו ואז וידאו הריגה באמון השברירי והחשוב של הציבור בהם. הפרקליטות מלאה אנשים פרוגרסיביים או פוסט־מודרניים שפשוט לא יכולים להבדיל בין טוב לרע, שמאמינים שהקורבן הוא הפושע ולא ההפך.

"וגם השופטים, לא כולם כמובן, אבל כשחלקם דואגים לחיי החברה של מסתננים שפשעו או קובעים שמחבל לא התכוון לרצוח יהודי כי הסכין שלו היתה 'קצרה מדי', או מבזים קורבן אונס ומטילים עונשים מגוחכים על עברייני מין - אז אין צורך במשפט נתניהו כדי לקבוע שהמערכת פגומה מהיסוד. והתגלה דבר נורא - מערכת המשפט שלנו לא חותרת לצדק אלא לשקט, מפחדים להגיע לגזר דין.

"משפט נתניהו הפך למאבק עקרוני וסמל לדיכוי הימין. כל כך הרבה גועל צף וחשף את הבעייתיות בהתנהלות המשטרה והפרקליטות, וכשאתה רואה איזו עבודה מרושלת נעשתה, אז אי אפשר להתחמק מהתחושה שהדברים לא מתנהלים כמו שצריך, ואם ככה עושים לראש ממשלה, מה הסיכוי של אזרח מן השורה להיחלץ מכזו מערכת דורסנית? זו הסיבה שאנשים לוקחים את משפט נתניהו בצורה אמוציונלית כל כך".

אם את מאמינה בחפותו, והוא מודה בעסקה, איך זה לא גורם לך לשנות את דעתך?

"באופן אישי אני לא בטוחה שנתניהו לבן וצח כשלג במאה אחוז, ולא כי הוא נתניהו, אלא כי הוא בשלטון כל כך הרבה שנים שיש סיכוי שהוא עשה משהו לא בסדר. האם זה אומר שהוא מושחת? לא חושבת. לאנשים קשה לזוז מעמדתם. לכולם יש אגו והיסטוריה, וקשה לקחת צעד אחורה ולהגיד 'טעיתי', לכן כל צד מתבצר בעמדתו. ציפיתי שאנשי שמאל שחרטו על דגלם זכויות אדם ומשפט תקין, יהיו הראשונים לגנות ולהוקיע את כל כשלי הפרקליטות והמשטרה במשפט הזה, ואז מתגלה שזה ממש לא מפריע להם. כנראה מנעמי השלטון קורצים יותר מזכויות הנאשמים".

גיא לוי: "כדירקטור בלוקהיד־מרטין ביבי ירוויח בארוחת בוקר יותר מאשר בשנה כראש ממשלה. אבל הוא רואה בזה שליחות. ועדיין, אם יקבל עסקה בלי קלון, אני נוסע עכשיו לקיסריה ומביא אותו לחתום"

"אני כבר ביביסט מנוסה"

גיא לוי מבאר שבע הוא מנכ״ל חברה להולוגרמות, ועוסק בהפיכת העתיד להווה. נוסף על כך הוא בשנה השנייה ללימודי משפטים. אני שואל אותו אם החליט ללמוד דווקא מקצוע זה בגלל משפט נתניהו והוא מהנהן לחיוב. לפני כמה שנים, הוא מספר, ישב מול הטלוויזיה ושמע על החשדות לשוחד כלפי נתניהו. הוא קרא את כל כתב האישום - 170 עמודים ״מרתקים ואמינים כמו סיפור מתח״ - וגם זה לא הספיק לו, הוא רצה לדעת מה היו טובות ההנאה וההיענות החריגה.

״זה היה מדהים, חיפשתי כתבה שבה שרה נתניהו

מכרזים / הודעות לציבור

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282467122267744

Israel Hayom