עיתון ישראל היום

לעצור את מכונת יום הדין

אהרן ברק מנסה למזער נזקים שהוא עצמו יצר. כל המומחים מסכימים כי לנתניהו אסור להמר ולהמשיך במשפט. אבל החילופים בלשכת היועמ"ש הם לאו דווקא בשורה רעה לראש הממשלה לשעבר

לאחר הטלת הפצצה על המגעים לעסקת טיעון במש פט נתניהו, נפתח השבוע באמירה משמעותית של הנשיא אהרן ברק בראיון לתמר אלמוג מכאן :11 "נתניהו היה מגן על מערכת בתי המשפט, וזה נכון... יחד עם זאת, מרגע שהוגש נגדו כתב אישום חלה תפנית חדה וחמו רה בעמדתו, והוא הופך למנתץ של המערכת הזאת... האישור )של העסקה( מוציא את העוקץ מההריסה של מערכת בתי המשפט".

ברק חושש מהתמשכות המשפט; זה מה שאפשר להבין. ליד בסטה בשוק הכרמל הועמדה תמונה בגודל טבעי של נתניהו עם הכיתוב: "משפט דרייפוס". אבל ברק טועה לגבי הקריסה של המערכת. נתניהו אמר את מה שאמר. אבל משהחל המשפט כולם ציפו לראות מה יולידו הע דויות בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בתחילה הן עוררו תהייה, בעיקר בעדות אילן ישועה. מתי יגיע השוס? הסחורה לא הגיעה במשאית, ויתר על כן - ישועה עשה רושם על השופטים שאי אפשר לדעת אצלו מתי הוא דובר אמת ומתי שקר. אי אפשר לדעת אם הוא עד מדינה או סוכן משטרתי, כפי שרמז החוקר פלג שכיכב השבוע.

עדות ניר חפץ חשפה את השיטה, שמשום מה הנשיא ברק ובכירי המשפטנים בארץ, לפחות אלה באקדמיה וב תקשורת, לא הביעו זעזוע ביחס אליה. פרופ' אסא כשר הביע בראיון איתי גינוי נטול עוצמה מוסרית להפיכת משפחתו של ניר חפץ לבת ערובה, כנהוג בשיטה הס טליניסטית. כמה מהאינטלקטואלים, שבכל זאת ביטאו זעזוע מוסרי כשנחשפו עוד לפני תחילת המשפט לשי טות החקירה של השוטרים מול נתניהו עצמו כשעוד היה ראש ממשלה, נאלמו דום מול גילויי המשפט.

"אני אומר לך שההשלכה פה מעבר לפלילים וכלא. התא המשפחתי שלך כרגע נמצא בסכנה בעקבות אותה פצצה שאמרתי לך שתגיע בזמן הקרוב", איים במפורש החוקר פלג. "אתה עומד בפני סכנה קיומית לתא המ שפחתי שלך". בסוגריים: זה היה המסר של התקשורת הישראלית בראשות ידיעות אחרונות לבנימין נתניהו החל מ :1996 נרוצץ את משפחתך הקרובה ואת מקורביך.

עמיתו של פלג, ניר שוורץ )שניים מתוך מאות(, שבר את הקופה. בתמצית, מה שהוא אמר בעדותו: או שניר

חפץ יודה או שיהיה עד מדינה. במה יודה? במה שנ גיד לו. הוא נדרש למסור גרסה שתבנה איזושהי עבירה שהחוקרים לא ידעו בעצם מהי.

החמור ביותר: שופטי בית המשפט העליון פרסו הש בוע בעקיפין את חסותם על הפשעים שבבסיס משפט נתניהו. זה היה בפסק דין הטלפונים של יונתן אוריך ועופר גולן. הם הכירו בכך שהחיפוש בטלפונים נעשה ללא הרשאה, פעולה בלתי חוקית; אבל התוצאה ניתנת לשימוש, היא מולבנת.

אהרן ברק היה אחד מאלה שלחצו על כפתור מכונת יום הדין; עכשיו הוא מנסה בכל כוחו לעצור את מנג נון ההשמדה האוטומטי. לכך יש השלכות לגבי שיקולי ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אם לחתום על עסקת טיעון אם לאו.

כמה משפטנים בכירים שדיברתי איתם השבוע, היו די ברורים לגבי הכדאיות של עסקת טיעון, כזאת או אחרת. כשרואים את המנגנון המתוכנת מלמעלה עד למטה נגדו, מבית המשפט העליון ועד הפרקליטות, מהנשיא ברק ועד מנדלבליט, והתקשורת מוכת הכל בת - הסיכון גדול מדי. אחדים מהמומחים שאפילו דחקו בנתניהו לא לוותר אלא לנטרל בהמשך המשפט את כל סעיפי האישום, מדברים אחרת באופן פרטי. ביבי לא יכול לכלות את ימיו במשפט ממושך ויקר.

אבל שאלת העיתוי של עסקת הטיעון יכולה להישקל מחדש, וזאת בלי קשר להמשך המאבק הציבורי נגד המערכת המשפטית שיצאה למסע דיג שהפך לסיכול ממוקד. אם יש איזה בלוף או משחק הונאה, זה הסיפור על הצורך הבהול לגמור את העניין כל עוד היועץ מנ דלבליט בתפקיד; כמו שהיו אומרים הכתבים של פעם, "שעון החול מתקתק". התקשורת מוכרת את נרטיב הפ תיל המתקצר; אבל זה כנראה אינטרס של מנדלבליט ולא בהכרח של נתניהו.

העד החשוב הבא הוא שלמה פילבר. ככל הנראה, הוא יגביר את הספקות בנושא בזק ותיק .4000 פרופ' מרדכי קרמניצר כתב ב"הארץ" בזמנו ,(2019) כי תיק 2000 דינו לפחות שלוש שנות מאסר. עכשיו, במסגרת המגעים עם פרקליטי נתניהו, כל תיק אלפיים יורד. לאן נעלמו הע בירות החמורות? תיק 4000 מתקלף מהשוחד. הבעיה היא שהפרת אמונים זו תעשייה צומחת; זה סעיף מאוד גמיש.

ניסיון העבר מלמד שיועץ משפטי חדש בהחלט יכול לפנות לנתיב המקל בהשוואה לקודמיו; כך עשה מני מזוז כשקיבל מייד עם כניסתו לתפקיד היועץ המשפ טי ב 2004 כתב אישום מוכן )על ידי עדנה ארבל( נגד ראש הממשלה אריאל שרון. הוא נטרל את כתב האישום, וההמשך היה סאגת האתרוג. היועץ וינשטיין פירק חלק

מכרזים / הודעות לציבור

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282239489001056

Israel Hayom