עיתון ישראל היום

חשיפה לצפון

המצוק הגבוה בארץ והסליקים בכפר גלעדי, מפל סער בדרך לחרמון ופסל האריה השואג בתל חי ● נופים משגעים וערכים ציוניים בצפון המושלג

סמדר סלטון

הגשם והקרה של השבוע האחרון משכו אותנו כמעט עד לקצה הצפוני של המ דינה, לקיבוץ המעניין כפר גלעדי, ואל טיולי המים והנוף הירוק היפהפה שסובבים אותו. הקיבוץ, הסמוך לקריית שמונה, משלב היטב את האתוס הציוני של התיישבות וביטחון שגדלנו על ברכיו, יחד עם פעילויות פנאי לילדים, פינוק חורפי ואווירה, וגם מסלולי טיול מהנים במרחק דקות נסיעה ממנו.

סיור ציוני

הקיבוץ הוקם באוקטובר 1916 על ידי חברי אגודת השומר, ובהם יוסף טרומפלדור, ישראל גלעדי, יצחק בן צבי, אלכסנדר זייד ויחזקאל חנ קין. כמו תל חי הסמוך, הוא היה חלק מההתיישבות שהחלה בתחילת המאה ה 20 באצבע הגליל, מתוך מטרה להתיישב במקומות מסוכנים על גבולות הארץ. הוא קרוי על שם ישראל גלעדי, שהיה מראשי השומר ונפל בשנת .1918 בשנת ,1926 שש שנים אחרי הקרב על תל חי, התאחד עם קי בוץ תל חי, ושש שנים מאוחר יותר קלט גם את קיבוץ טבריה. בשנות ה 30 וה 40 הוסתרו בקיבוץ המעפילים שעלו לארץ דרך סוריה ולבנון, וב תקופת המאבק במנדט הבריטי הוא שימש בסיס לפעילות הפלמ"ח ופלוגות השדה.

על כל אלה ניתן ללמוד באתר החצר הראשו נה שבקיבוץ, שבה מבנה הרפת הראשונה, בית הראשונים, וגולת הכותרת: הסליק הראשון של כפר גלעדי, שנחפר בשנת 1921 מתחת לאורוות

סייחים תמימה למראה. עד קום המדינה נחפרו בקיבוץ יותר מ 20 סליקים נוספים. הסיור במת חם מתחיל בהקרנת סרט, המספר על יותר מ 100 שנותיו של הקיבוץ, וממשיך בהסברים על פעי לות השומר והפלמ"ח והקרבות שהיו באזור, לצד תצוגת נשקים ואמצעי תחמושת מאותה תקופה.

בהמשך, שוכנת אטרקציה חביבה נוספת: שביל הלולים, הקרוי על שם הלולים ששכנו משני צידיו ומדגרת האפרוחים שהיתה בו. היום מאכלסים את מבני הלולים ששופצו אמנים וחנויות גלריה של יוצרות מקומיות, ותוכלו למצוא כאן בית קפה קטן וחביב, גלריה לקרמיקה, חנות ספרים ותקליטים יד שנייה, וחנות משקפיים של חברת הקיבוץ רוני דורי. במקום שבו שכנה מדגרת האפרוחים ניצבת עתה מבשלת הבירה "אודי'ז", שמגישה גם סושי תוצרת המקום. בקצה הרחוב, הפכה אורוות הסו סים משנת 1924 לאורווה טיפולית.

לא הרחק משביל הלולים, בהליכה או במרחק נסיעה קצרה מהקיבוץ, נמצא פסל האריה השואג של אברהם מלניקוב. הפסל הוצב בשנת 1934 כאנדרטה לזכר שמונת ההרוגים בקרב תל חי.

טיול רטוב

נוסף על ספיגת ערכי ציונות והיסטוריה מר תקת, מציע הקיבוץ לאורחיו גם לינה חורפית נעימה ומפתיעה במלון כפר גלעדי - מלון ותיק טבול בחורש שמשקיף לנוף החרמון, הרי הגולן ועמק החולה. המלון שופץ לאחרונה, והוא כולל 158 חדרים מעוצבים, מרווחים ומאובזרים; ברי כה מחוממת הפועלת גם בשעות הערב; מסעדה המגישה אוכל גלילי ופיצות מהטאבון; ספא קטן ואיכותי עם מרפסת נוף קטנה ורומנטית; מרפ סת דק גדולה יותר עם נדנדות המשקיפה לאותו נוף; ולובי נעים עם אח בוערת. לילדים מוצעות פעילויות מגוונות במועדון הילדים, כולל סדנת הכנת חלות בשישי בערב. החל מ 890 שקלים לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר, כולל כניסה חד פעמית לאתר החרמון.

מלבד החרמון, מחכים לכם באזור נחלי הצפון הזורמים והמפלים, ובהם מפל התנור שבמטולה הסמוכה ומפל סער שבדרך לחרמון, וכמובן הנ חלים שניר, דן והבניאס. אבל יש גם טיול נוף מקסים קרוב מאוד לקיבוץ, שמתאים גם לימים גשומים, בנהיגה: במרחק דקות נסיעה ספורות מהקיבוץ, תוכלו להיכנס ברגל או ברכב לדרך נוף הרי נפתלי, שהיא גם חלק משביל ישראל. מדו בר בכביש סלול באורך של כ 12 ק"מ למרגלות מצוק רמים, המצוק הגבוה בארץ, ובתוך יער הרי נפתלי הקסום, יער טבעי של עצי אורן וברוש, שלצידם נטעה קק"ל גם עצי כליל החורש, לבנה רפואי, שקד, חרוב מצוי ואגס סורי.

הכניסה לדרך הנוף מתחילה כ 400 מטרים מקיבוץ כפר גלעדי, שם פונים שמאלה לכיוון דרך הנוף ועין רועים. הדרך מסתיימת ליד קיבוץ יפתח, וניתן לנסוע בה גם בכיוון ההפוך. חניונים של קק"ל פזורים בה, ויש בה גם כמה פינות יפות ואף מרגשות, ובהן מצפה לירן ומעיין עין רועים. מצפה לירן הוקם לזכרו של לירן סעדיה, לוחם ומפקד בסיירת אגוז, שנפל בקרב במלחמת לבנון השנייה ביולי .2006 אל מול תצפית נוף פנורמית מהמצפה המטופח, תוכלו לשמוע על אישיותו הכה מיוחדת של לירן, ועל נפילתו הטרגית בקרב בכפר מרון א ראס בדרום לבנון ב 20 ביולי ,2006 יחד עם שלושה מחבריו לכוח.

במעלה הדרך אל המצפה, תעברו דרך פנינה קטנה ויפה: המעיין המקסים עין רועים, שניצב תחת עץ תאנה ולצידו שיחי פטל, ערבה שעירה וסבך קנים. בקיץ הוא די שחון, אך עכשיו הוא מלא ומראהו תחת העץ ומול הנוף פסטורלי במיוחד.

מסלול זהב

טיול מקסים ומפתיע אחר מחכה לכם בקריית שמונה, במרחק של עשר דקות נסיעה. זהו פארק הזהב המרשים, שלא זוכה לתהודה הראויה לו. בליבו זורם נחל שמימיו נובעים ממעיין עין זהב, עם גשרוני עץ ציוריים ועצי ערבה בוכייה מר שימים. משמאל לכניסה תוכלו לעבור בשער ,7 ולאחר כ 300 מטרים להיכנס לשער קטן מצד שמאל. עשר מדרגות יובילו אתכם לטיול קצר וקליל ביער קסום, בתוך חורש סבוך עם נחלים ומפלונים קטנים בדרך.

טיולים

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282119229916768

Israel Hayom