עיתון ישראל היום

איפה הילד?

בתחילת השבוע בוטלה ההחלטה על חיוב התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב ● היבואנים זועמים על המשאבים שהושקעו לשווא, משרד התחבורה סבור שמדובר בנטל כספי שלא יביא תועלת, והציבור? מבולבל ● מהן בעצם המערכות האלו, והאם באמת צריך אותן?

היאלי יעקבי הנדלסמן

פיתוחים רבים וחדשניים למ ניעת שכחת ילדים ברכב הושקו לאחר ששרת התח בורה לשעבר, מירי רגב, החליטה לחייב בחוק התקנת מערכות כאלה לפני פחות משנה. לאחר שהוחלט על דחייה למארס 2022 על ידי השרה מרב מיכאלי, בתחילת השבוע הודיעה הממשלה שחובת התקנת המערכות מבוטלת.

לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, עולה כי בחמש השנים האח רונות מתו 20 ילדים כתוצאה משכחה או הילכדות ברכב, ובשנת 2021 לבדה איבדו את חייהם שישה ילדים כתוצאה ממקרים כאלה. אולם, במשרד הבריאות לא בטוחים שהמערכות הבטיחותיות הן הפתרון. בנימוקי הביטול נכתב: "ההח לטה מגיעה על רקע אי הוודאות לגבי האפקטיביות בפועל של המערכות, ומ תוך חשש שיישום התקנה יגרום לה טלת נטל כספי על הציבור, לא בהכרח יביא את התועלת ולא יביא לעצירת המ קרים הטרגיים אשר לצערנו מתרחשים בכל שנה". עוד נמסר כי בהתאם להחלטת הממשלה, משרד התחבורה "יפנה לוועדת הכלכ לה לביטול התקנה, ויציע חלופת הסברה ומדיניות אפקטיבית להתמודדות עם התופעה הנוראה של שכחת ילדים".

החלטה זו גרמה כמובן לזעם רב בקרב היבואנים, שמדווחים כי השקיעו משא בים רבים ביבוא המערכות הללו, וכי בעקבות דחיית החוק חלה ירידה מש מעותית בביקוש למוצרים אלה, וחוש בים שמדובר בהחלטה אבסורדית - כמו שמסר לנו מוטי קוסובסקי, סמנכ"ל תכ נון ואסטרטגיה של חברת א.ד.י מער כות: "כל ההתנהלות מצד הרגולטור היא בלתי אחראית בעליל. אין ספק שמערכות אלה מצילות לא רק ממוות, אלא גם מפגיעות טראומטיות של הסבא ששכח את הנכד ברכב, והוא נמצא אדום ובקושי נושם".

אולם סגן השר אביר קארה חושב שמ דובר בהחלטה מבורכת: "המדינה לא מונעת מאף אחד למכור מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב", הוא מסביר. "המ דינה יכולה להגיד שהיא עושה משהו ואז להחליט אחרת".

על מה בעצם מבוססת ההחלטה שמערכות כאלו לא יכולות להציל ילדים שנשכחו ברכב?

"היו 34 מקרים כאלה בישראל, ומה בדיקה שערכנו התברר שתשעה מהם היו ילדים שנכנסו לרכב בעצמם, ללא מבוגר, מה שאומר שהמערכת לא היתה פותרת את זה. מתוך 25 המקרים האח רים, 17 היו במגזר הערבי. לכן נכון יותר להעלות את המודעות במגזרים למקרים האלה. יותר נכון לעשות קמפיין ציבורי בכל שנה גם ברשתות, אבל בשום פנים לא לחייב - זה לא קיים בשום מקום בעולם.

"מה שעשו בישראל היה חמור. יצרו תקן ישראלי ייחודי עם 17-15 עמודים, כשלמעשה אף מכשיר בעולם לא היה יכול לעמוד בתקנים, והמערכות היו אמורות לעלות 1,500 שקלים. מדובר ברגולציה שהיתה עולה 600 מיליון שקלים בשנה. גילינו שלא נעשתה עבודת מטה מספיק מסו דרת, וגם במשרד התחבורה העמדה היא זהה. לפני שמשיתים חוק כזה על הצי בור, חובה לעשות דו"ח מסודר".

אף שלפי הנתונים מדובר במקרים מעטים יחסית של ילדים שנשארו ללא השגחה ברכב, בעקבות ירידת המחירים הגדולה המערכות האלו הפכו למוצר די נגיש לכולם. האם הן באמת יכולות למנוע אסון? בדקנו.

"מוכרים במחירי הפסד"

בין מגוון הפיתוחים החדשים, מצאנו את זה של חברת א.ד.י מערכות, שפית חה את ,Bcare מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים ברכב, המורכבת מכרית עם גלאי משקל לזיהוי התינוק שיושב עליה, ומאפליקציה ייעודית שתיידע את הנהג במקרה של שכחה. ברגע שה נהג מתרחק מהרכב ותקשורת הבלוטות' מתנתקת, הוא מקבל התרעה קולית וח זותית מהאפליקציה. אם לאחר ארבע דקות הנהג לא הפסיק את ההתרעה, האפליקציה שולחת באופן אוטומטי מסרונים לאנשי קשר שהוגדרו מראש, בצירוף קישור למיקום הרכב.

"חברות רבות השקיעו עשרות מי ליוני שקלים בפיתוח ויבוא של מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב בעקבות החלטת משרד התחבורה", מספר קוסו בסקי. "מי יפצה אותן? המחיר של כריות מסוגים שונים היה בהתחלה 400-350 שקלים, וכיום, אחרי שהמחירים ירדו, הן עולות בסביבות 250-180 שקלים".

אתה לא חושב שהמחיר הראשוני היה גבוה מדי?

"הוא לא היה מופקע, פשוט כיום אלה מחירי הפסד, כדי לא להיתקע עם המ לאי. זה כמו ששואלים למה המבורגר עולה 67 שקלים בעוד הייצור שלו עולה 16 שקלים. יש עלות מכון תקנים, פי תוח, יבוא, עובדים".

יעילות מערכת שנשענת על תשו מת לב של אנשים שמקבלים התראה, לא בעייתית?

"למערכת שלנו יש גיבוי על גיבוי.

"יותר נכון לעשות קמפיין ציבורי בכל שנה, אבל בשום פנים לא לחייב התקנה - זה לא קיים בשום מקום בעולם"

סביר להניח שמתוך הארבעה שמקבלים התראה, אחד ישמע".

פתרון נוסף שמוצע הוא ה"כפתור בייבי", מערכת המקושרת בטכנולו גיית eCall למוקד אנושי המספק מענה 24 שעות ביממה, ומיומנת לנהל אירוע חילוץ ילד באופן עצמאי.

המערכת כוללת חיישנים המתחברים לכיסא הבטיחות, וחייגן עצמאי המקו שר למוקד. גם כאן הוחלט להוריד את מחירי המערכת כדי לעמוד בתחרות הקיימת: "הוזלנו את העלות של המ ערכת הזו ב ,"10% משתפת גם לי חן קמרלקר, מנכ"לית חברת "הכפתור". "אנחנו לא יכולים לרדת למחירים של המתחרים, כי אנחנו מאיישים מוקד חירום אנושי. המערכת עולה כעת 40 שקלים במקום ,45 למשך 36 חודשים. הביקוש ירד מאז שהחליטו לדחות את החוק, וזה חבל מאוד. עם זאת, יש לנו 320-250 שיחות חירום ביום מכל הסוגים".

"שכחתי את הילד באוטו"

מוצר נוסף הוא ה ,BABYFLAG הכולל מכשיר המורכב על דלת הרכב ללא צורך בהתקנה, בדומה לדגל יום העצמאות. המוצר הופך את הדלת ל"מפוקחת", כך שבכל פתיחה שלה הדגל מתרומם באופן אוטומטי ומ פעיל מערכת אלקטרונית שמוודאת שיש מבוגר אחראי בקרבת מקום.

עם סגירת הדלת המערכת ננעלת, ואי אפשר לנטרלה כל זמן שהרכב בנ סיעה והנהג בתוכו. אם המערכת לא נוטרלה והיא מזהה שהאדם התרחק או שיש חום גבוה ברכב במשך יותר משתי דקות מעת הפעלתה - היא תפעיל אזעקה עצמאית וגם אזעקה בטלפון הסלולרי של הנהג, ותגרום להתראה ויזואלית באמצעות הדגל המונף.

גדעון קופרמן, מנכ"ל התקן ה ,BABYFLAG פיתח את המוצר בעק בות מקרה אישי. "שכחתי את הילד בן

החמש שלי לדקה ברכב", הוא מספר. "אם הייתי חוזר אחרי 20 דקות - אני לא יודע מה היה קורה. כאשר הורה מתרחק מהאוטו הוא לא רואה את הילד שבתוך הרכב, ובוודאי אינו יכול לש מוע אותו, ואלו שניות קריטיות".

פיתוח מעניין נוסף הוא של חברת "ג'נגו קונקטיביטי" - תוכנה המבוססת על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכו תית, שמתחברת למצלמה שפונה לתוך תא הנוסעים, ומאפשרת לה לנטר את הנוכחים בכלי הרכב ולהבין מה מתר חש בו. השימושים האפשריים הם זיהוי מצבו של הנהג, כמו אם הוא נרדם או לא מסתכל על הכביש, והתוכנה יכו לה גם לשמש מערכת למניעת שכחת ילדים. "אם המערכת חושדת שנשכח תינוק, נשלחת הודעה לנהג או שנמ נעת ממנו האופציה לנעול את הדלת", מפרט אופיר הרבסט, יו"ר חברת "ג'נגו קונקטיביטי", ומוסיף: "שכחת ילדים היא אירוע קריטי שצריך לפתור אותו".

תגובת משרד התחבורה

"בהתאם להחלטת הממשלה לקדם חקיקה המפחיתה את הנטל הרגול טורי, משרד התחבורה ימליץ לוועדת הכלכלה לבטל חובה להתקין מער כות למניעת שכחת ילדים ברכב. זאת על רקע אי ודאות באשר לאפקטיביות שלהן, ומחשש שהחובה תביא לנטל כספי על הציבור, ולא בהכרח תמנע את המקרים הטרגיים. מערכות בטיחות שטרם הוכחו כיעילות עלולות לייצר תחושת ביטחון כוזבת, ולהסיר מהנה גים אחריות אישית לביצוע פעולות יומיומיות למניעת שכחת ילדים ברכב. לאור זאת, מרבית המדינות המתקדמות לא מחייבות התקנת מערכת זו. המ שרד ימשיך לפעול להגברת המודעות למניעת שכחת ילדים ברכב, באמצעות קמפיין הסברה לציבור ועידוד השימוש במגוון פתרונות טכנולוגיים ואחרים, שיסייעו למנוע את הטרגדיה הבאה".

כלכלה

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282029035603552

Israel Hayom