עיתון ישראל היום

בג"ץ קבע: ניתוק מזרם החשמל - תלוי במצבו הכלכלי של החייב

יאיר אלטמן

בג"ץ קיבל אתמול את עמד תם של האגודה לזכויות האזרח ושל ארגונים נוספים, שלפיה הזכות לחשמל היא חוקתית וק שורה באופן הדוק לזכות לחיים ולבריאות, וקבע כי על רשות החשמל לגבות את החוב בא מצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק.

כמו כן, נאסר המשך של ני תוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן, כך שלקוחות חברת החשמל לא ינותקו מח שמל אם יוכיחו שהם נתונים במצב של עוני או של קשיים כלכליים המשתלבים עם מצב רפואי. זאת, בניגוד למצב הקיים כיום, שבו רק ניצולי שואה או מי שאספקת החשמל חיונית להם מוגנים מפני ניתוק החשמל בשל חובות.

שרת האנרגיה, קארין אלה רר, אמרה בעקבות הפסיקה: "נדאג ליישום פסיקת בג"ץ, אך לא נסתפק בכך. אמשיך לפעול לצמצום הפערים החב רתיים בנגישות לאנרגיה".

העותרים, משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני מהקליניקה לז כויות אדם באוניברסיטת תל אביב, הביעו את שביעות רצונם מפסק הדין. לדבריהם, "ביום הכי קר בשנה, שבו אנשים נו תרים ללא חימום, בג"ץ קיבל את עמדתנו ופסק שלא לנתק לאנשים את החשמל מחמת עו ניים ולגבות את החוב באמצ עים מתונים יותר. אנו מקווים כי פסק הדין שנפתח במילים 'ויהי אור' מבשר על תחילתו של עידן חדש בנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתו קים בזרם החשמל".

שר המשפטים, גדעון סער, הצטרף למברכים על פסיקת בית המשפט העליון בעניין ניתוק צרכנים מחשמל, ואמר כי "צדק בית המשפט כשקבע שלא ניתן לנתק אזרחים מח שמל כאמצעי לגביית חובות מבלי להתחשב כלל במצבם הכלכלי. רשות החשמל תידרש עתה לבחון אמות מידה חדשות לניתוק מחשמל ולגביית החוב, תוך בחינת נסיבותיו הפרטניות של הצרכן".

כלכלה

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281990380897888

Israel Hayom