עיתון ישראל היום

בהובלת ישראל: החלטה היסטורית באו"ם נגד הכחשת השואה

העצרת הכללית אימצה את ההחלטה 80 שנה בדיוק אחרי ועידת ואנזה שבה הוחלט על "הפתרון הסופי" ● המהלך עבר בקונצנזוס של 114 מדינות ● השגריר גלעד ארדן: "המדינות שמכחישות את השואה - הן שמאיימות ברצח עם"

אריאל כהנא

העצרת הכללית של האו"ם אימצה אמש החלטה בעלת משמעויות היסטוריות להיאבק בהכחשת השואה. זו הפעם השנייה בתולדות המדינה שהחלטה יש ראלית בנוגע לשואה מתקבלת בע צרת הכללית של האו"ם.

את ההחלטה יזם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, בשיתוף משרד החוץ, על רקע העלייה הדרמטית בגילויי האנטישמיות והכחשת השואה בשנים האחרונות - בפרט ברשתות החברתיות. לבקשת ארדן, ההצבעה התקיימה באופן סמלי 80 שנה בדיוק לאחר ועידת ואנזה, שבה גיבשו הנאצים את "הפתרון הסופי" להשמדת יהדות אירופה.

הרקע להחלטה הוא התפשטות תכנים של הכחשת שואה בכל העו לם, בפרט בזירה הדיגיטלית ובר שתות החברתיות. המשמעות העי קרית של ההחלטה היא שלראשונה יש החלטה בינלאומית מחייבת, המ גדירה במדויק מהי הכחשת שואה ומטילה על מדינות העולם אחריות לפעול נגד הכחשת שואה ולקיים תוכניות חינוכיות לדור הצעיר. כמו כן, האו"ם קורא לענקיות האינטרנט הבינלאומיות להסיר תכנים המכחי שים או מעוותים את השואה.

ההחלטה עברה בקונצנזוס וללא הצבעה, לאחר ש 114 מדינות הצט רפו אליה. ניסוחה הוא פרי של עבו דה מעמיקה ומשא ומתן מדיני בינ לאומי אינטנסיבי, שקיימו בחודשים האחרונים השגריר ארדן ומשלחת ישראל לאו"ם, בתיאום עם משרד החוץ. אל השגריר ארדן התלוו במה לך הדיון וההצבעה חמישה ניצולי שואה, וכן אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, כבן לניצולי שואה וכיהודי פורץ דרך, ממובילי המאבק במגי פת הקורונה.

"חובה מוסרית משותפת"

ארדן גם תקף את איראן, על כך שהיא מקדמת בראש חוצות את הכ חשת השואה. "עמים שיש להם מו שבים באולם זה מכחישים בגלוי את השואה. למעשה, אלו שמכחישים באופן הבוטה ביותר שיהודים עברו רצח עם הם אלו שמאיימים כעת על יהודים ברצח עם נוסף", אמר.

שר החוץ יאיר לפיד ושרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, פרסמו הצהרה משותפת בעקבות ההחלטה. "החלטה זו קוראת למדינות החברות באו"ם, לסוכנויותיו, וכן לגורמים בסקטור הפרטי כגון חברות הטכנו לוגיה, לנקוט צעדים פעילים כנגד המגמה המטרידה של הכחשת שואה ועיוותה, לעודד חינוך ומחקר ולטפח את זיכרון השואה. החלטה זו היא תרומה חשובה ובעיתוי הנכון לה תנגדות לאנטישמיות, ומהווה עבו רנו חובה מוסרית משותפת. מוטלת עלינו החובה כלפי כל הקורבנות והניצולים, שלא לשכוח לעולם".

חדשות

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281917366453856

Israel Hayom