עיתון ישראל היום

הטרור האיראני מכה - והעולם מביט מהצד

איראן מחמשת את החות'ים ומתנהלת כראש ארגון פשע, שחייליו עושים עבודתו ● הקהילה הבינלאומית צריכה לגבות מטהרן מחיר על מעללי שלוחיה

על המתקפה באבו דאבי

המסר שביקשנו להעביר לאמירויות הגיע לי עדו", כך הכריז יחיא סריע, דובר המורדים החות'ים בתימן, בעקבות מתקפת הכטב"מים )כלי טיס בלתי מאוישים( החריגה בלב אבו דאבי בתחי לת השבוע. אולם המסר העיקרי של ההתקפה צריך להיות מופנה לממשל האמריקני.

"סופת תימן", זה השם שנתנו החות'ים להתקפה שתוארה על ידיהם כ"פעולה צבאית איכותית בעו מק מדינת איחוד האמירויות". ההתקפה כוונה לשני יעדים: הראשון, אזור התעשייה מוספאח, ליד הנמל הימי ובו מתקני נפט. בתקיפה נשרפו שלושה מכלי דלק בקרבת מחסנים של חברת הדלק הלאומית .ADNOC השני - שטח נמל התעופה הבינלאומי באבו דאבי, שם פרצה שריפה באתר בנייה, ושלושה עובדים זרים מהודו ומפקיסטן נהרגו ושישה נפצעו.

דובר החות'ים, שקיבל אחריות למתקפה, הזהיר: "זוהי רק ההתחלה", והמליץ לחברות זרות, שפועלות באמירויות, להתרחק מאתרים חיוניים.

כידוע, המורדים החות'ים פועלים בתמיכת איראן. אין מדובר רק בגיבוי מדיני או כספי, אלא בסיוע צבאי ממשי. לפי דו"חות של האו"ם, איראן מא מנת ומחמשת את החות'ים באמצעים מתקדמים, בין השאר העברת כלי נשק וציוד צבאי בספינות. הספינות עוברות דרך המרחב הימי של עומאן וסו מליה, משם בכלי שיט קטנים לנמלים בחוף הדרומי של תימן, ובדרך היבשה לאזורי החות'ים.

התקפות משולבות של כטב"מים וטילים באזורנו הן מסימני ההיכר למעורבותה של איראן. בשנתיים האחרונות, בוצעו התקפות נוספות עם מאפיינים אלו נגד מטרות בים הערבי, נגד בסיסים אמריקניים בעיראק ובדרום סוריה, בקרבות בתימן וביעדים נו ספים. בכל המקרים ניתן להצביע על מעורבות של איראן או של כוחות שנתמכים על ידיה.

בניית יכולת זו אצל הכוחות הנאמנים לה בא זורים השונים, משדרגת משמעותית את יכולת התקיפה שלהם ושלה מול המדינות השונות. נוסף על כך, היא מאפשרת לאיראן לקבוע ביחס לכל פעולה את עומק מעורבותה ואת מידת האחריות שתיוחס לה, ובהתאם לכך לנהל את הסיכונים בנוגע למחיר שעלול להיגבות ממנה.

המתקפה בראשית השבוע היא המחשה נוספת לכך. "החות'ים אינם זקוקים לסיוע מצד איראן או מצידה של כל מדינה אחרת", נמסר מפי "בכירים איראנים" לגורמי תקשורת זרים. האחרונים כמעט הלינו על שרבובה של איראן לפרק הנוסף בסכסוך המתמשך בתימן.

כאמור, המתקפה על האמירויות היא איתות נוסף לאמריקנים. היה זה ממשל ביידן, אשר לפני קצת פחות משנה הסיר מרשימת ארגוני הטרור את ארגון אנצאר אללה של החות'ים בתימן. הכנסתו לרשימה זו נעשתה בימיו האחרונים של ממשל טראמפ. מאז הצעד, גם אם לא בגללו, הכפילו החות'ים את מספר התקפותיהם על מטרות בסעודיה, ועתה הם תוקפים גם באמירויות. החזרת החות'ים לרשימת הטרור היא צעד מתבקש, אך לא מספיק. איראן ממשיכה להת נהל כראש ארגון פשע, שחייליו עושים בעבורו את העבודה השחורה. אם הצליחו - הרווח כולו שלו. אם נפגעו או הפסידו - זה לא נוגע אליו.

זהו אירוע נוסף שממחיש לעולם מי נמצא ביצדו השני של שולחן המו"מ. כך מתנהגת איראן כאשר היא תחת עינה הבוחנת של הקהילה הבינלאומית, וכאשר היא ללא המעמד המיוחד וכושר המיקוח של "מדינת סף". צא ולמד כיצד היא עלולה להתנהל במציאות אחרת.

על הקהילה הבינלאומית בהובלת ארה"ב לפרק את המשוואה הזו. יש לגבות מאיראן מחיר גם על מעללי שלוחיה, ובייחוד כשהם נעשים בידע או באמצעים שהושגו בסיועה, ונכון לאמץ דרכי פעולה להכבדה משמעותית על הפצת נשק הכטב"מים. הכותב כיהן כיועץ לביטחון לאומי וכראש המטה לביטחון לאומי בשנים .2021-2017 משמש כיום עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281874416780896

Israel Hayom