עיתון ישראל היום

"לצבא הרוסי יש יתרונות, אבל גם לאוקראינה יש מה להציע"

דוד ברון

הדיווחים

על המתיחות בגבול רוסיה־אוקראינה מתמקדים רוב הזמן בעוצמתה של רוסיה ובאיום הפלישה שאמורה להתרחש בכל רגע. עם זאת, כמעט לא עולה השאלה מה מצבו של צבא אוקראינה, שב־4102 לא מנע את סיפוח קרים ואפשר את הקמת הרפובליקות הבדלניות של דונייצק ולוהאנסק בחסות רוסית.

"אפשר להגיד שב־4102 לאוקראינה פשוט לא היה צבא", מספר ל"ישראל היום" רס"ן (מיל') ויקטור ורצנר .)45( ורצנר הוא סמנכ"ל מכירות בחברת היי־טק, שבשנים 2017-2015 היה מקורב למקבלי החלטות בדרג הצבאי האוקראיני. "לא היתה אספקה לוגיסטית: הסתמכו על מתנדבים שהביאו אוכל וציוד חם ליחידות בכל יום, ואספו כסף אפילו לרכישת כוונות או אמצעים לראיית לילה. היחידות היו בכושר מבצעי ירוד, והמפקדים היו ברמה נמוכה מאוד, בייחוד בדרגים הגבוהים, וחסרי כל ניסיון מבצעי. האמל"ח היה במצב רע מאוד, והצבא הסתמך על תורת לחימה סובייטית מיושנת. גם השחיתות חגגה והתבטאה, למשל, ברכישות שלא לצורך".

אלא שלדברי ורצנר, הרבה מים זרמו בדנייפר מאז ,2014 "יש שיפור ניכר בציוד, בתנאים, אפילו באוכל. יש שיפור בפיקוד ובשליטה, יש קשר מוצפן - דבר שלא היה. יש גם עבודת מטה הרבה יותר מסודרת. לרוסים יש יתרון משמעותי בתקציב, בציוד, בכוח אדם ובכלים, אולם היתרון הכי משמעותי שלהם הוא באוויר ובים: לאוקראינה אין מה להציב מולם בתחומים האלה בכלל". מנגד, בכוחות היבשה היתרונות הרוסיים פחות בולטים, "לאוקראינה יש גם כמה נקודות חוזקה: נשק נ"ט מתקדם, גם טילי ג'וולין שקיבלו מארה"ב, וגם טילי לאו חדשים שקיבלו בימים האחרונים מבריטניה".

להערכתו, "כל מתקפה רוסית תתחיל בשיגור טילי שיוט וטילים בליסטיים כמו 'איסקנדר' כדי להשמיד מערכות נ"מ אוקראיניות, שטחי כינוס, מחסני נשק ומטות במידת האפשר, ובהרעשה ארטילרית. לאחר מכן תבוא פלישת כוחות חי"ר ושריון, ופה האוקראינים יכולים לזכות בהישגים, אם לא יתבצרו בשיטה הסובייטית הישנה של 'אף לא צעד אחד אחורה'. קרב נסיגה והשהיה יגרמו לאבידות באמצעות ירי נ"ט. לאחר מכן כדאי שישתמשו במודיעין מערבי, וינסו לתמרן את היחידות התוקפות לשטחי השמדה".

עוד דבר שעומד לצד האוקראינים הוא המורל, "הם ילחמו על ביתם, מה שיתרום לנחישותם. תהיה גם מלחמה פרטיזנית בשטחים שייכבשו, הגם שלאוקראינה יש יחידות של הגנה אזורית - אלה אזרחים שאומנו באופן מקצועי פחות או יותר לקראת מצב של פלישה כוללת, כדי שיוכלו לחבל בצירי אספקה ולנהל מלחמת גרילה. מטרת העל של אוקראינה צריכה להיות למשוך זמן ולגרום כמה שיותר אבידות לרוסים. פוטין לא יוכל להשתיק זאת לגמרי, בטח לא בעידן הרשתות החברתיות, והדבר יערער אותו".

חדשות

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281857236911712

Israel Hayom