עיתון ישראל היום

כשהתופים הולמים: מתיחות שיא באוקראינה

המגעים למניעת הסלמה מצד רוסיה יגיעו לשיאם היום בפגישת שרי החוץ בלינקן ולברוב ● במערב מאיימים: לא נהסס להגיב ●

אלדד בק, ברלין בהכנת הידיעה השתתף נטע בר

שבוע של מגעים בינלאומיים אינטנסיביים, שנועדו למנוע הסלמה בגבול רוסיה־אוקראינה, יגיעו לשיאם היום במפגש בין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לשר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בז'נבה.

ערב הפגישה, בלינקן נועד בברלין עם נציגי שלוש המעצמות האירופיות החברות בנאט"ו - בריטניה, צרפת וגרמניה, וכן עם קנצלר גרמניה אולאף שולץ. זאת כדי להציג חזית אחידה של המערב כלפי רוסיה, לנוכח החששות הגוברים שמוסקבה עומדת לפלוש שוב לאוקראינה. בלינקן הבהיר כי יציג בפני לברוב עמדה מאוחדת של ארה"ב ושותפיה האירופאים, המעדיפים פתרון דיפלומטי, אך אם רוסיה תבחר בתוקפנות, המעבר יגיב באופן מהיר ונחרץ ורוסיה תשלם מחיר כבד על מעשיה.

"האחדות הזאת נותנת כוח שלרוסיה אין, לכן רוסיה מנסה לפלג אותנו", הדגיש בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק. עוד הוסיף: "בכל דרך שתבחר, רוסיה תמצא את ארה"ב ובעלות בריתה מאוחדות".

דבריו של בלינקן הגיעו יום לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עורר כעס באוקראינה. זאת לאחר שאמר כי הוא צופה שרוסיה אכן תתקוף את אוקראינה, ולא הבטיח להגיב בחריפות. ביידן אמר כי התגובה האמריקנית תהיה תלויה בהיקף הפעילות הרוסית, ואף הדגיש כי ארה"ב לא תצא מגדרה אם "תהיה כניסה מינורית". שר החוץ האוקראיני אמר כי הדברים של ביידן הם "הזמנה למתקפה", וגם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הטיח ביקורת נוקבת. "אני מזכיר למעצמות - אין דבר כזה כניסות מינוריות", צייץ. בתגובה לביקורת, הבהיר ביידן בחמישי: "כפי שאמרתי לנשיא פוטין, אין פה מקום לאי־הבנה: כל מקרה של חציית יחידות רוסיות את הגבול עם אוקראינה ייחשב לפלישה. שלא יהיה לכם ספק: רוסיה תשלם מחיר כבד אם פוטין יקבל החלטה כזאת".

השלכות טרגיות

כמו כן, בלינקן הגיע לברלין מקייב, בירת אוקראינה, שם נועד עם הנשיא זלנסקי כדי לגבש מהלכים משותפים לנוכח אפשרות של פלישה רוסית. בשיחותיו בברלין עלו תרחישים אפשריים שונים. בלינקן הצהיר שכל פגיעה רוסית בריבונותה של אוקראינה ופלישה לשטחה ייתקלו בתגובה נחרצת של המערב, שתחייב את רוסיה לשלם מחיר כבד. גם שרת החוץ הגרמנייה הבהירה שלכל תוקפנות רוסית יהיה מחיר כלכלי, פוליטי ואסטרטגי. היא הדגישה שגרמניה מוכנה לשלם מצידה מחיר כלכלי עבור עמדה זו כלפי מוסקבה, תוך התייחסות לפגיעה רוסית אפשרית בפרויקט אספקת הגז הרוסי לגרמניה ולאירופה דרך הים הבלטי. "הדרך היחידה לצאת מהמשבר הזה היא דיאלוג", אמרה ברבוק, "באופן מצער, ההתנהגות הרוסית ממשיכה להציג סיפור אחר. הפעולות שמדאיגות אותנו רק גוברות".

בתוך כך, ארה"ב הטילה עיצומים כלכליים על ארבעה אישים אוקראינים, שלטענת מחלקת המדינה האמריקנית לקחו חלק במאמץ של מוסקבה להפיץ דיסאינפורמציה באמצעי התקשורת במדינה. "אנו לא מחכים להגיב לפעולותיה של רוסיה, אלא נוקטים את הצעדים הדרושים למנוע אותן", אמר בכיר בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. רוסיה, מצידה, מאשימה את המערב ביצירת קמפיין בינלאומי, שנועד להסתיר את פעולותיו התוקפניות. מארמון הנשיאות במוסקבה התייחסו להצהרות המערביות ואמרו כי "איומים בהשלכות אסוניות על רוסיה לא יעזרו להפגת מתחים ועלולים לגרום להחרפת ערעור היציבות". דוברת משרד החוץ הרוסי, מאריה זחרובה, הצהירה כי לאיומי המערב עלולות להיות השלכות טרגיות ביותר.

בתוך כך, הודיע משרד הביטחון הרוסי, שבמקביל לאימונים היבשתיים שצבא רוסיה עורך בסמוך לגבול עם אוקראינה, נערכים גם תמרונים ימיים רחבי היקף באוקיינוסים האטלנטי, הארקטי והשקט, וכן בים התיכון. בתמרונים הללו משתתפים 140 אוניות קרב, 60 מטוסים 10,000־ו חיילים.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281844352009824

Israel Hayom