עיתון ישראל היום

חוק האזרחות: השרה שקד דוחפת - שותפיה בולמים

השרה זנדברג הגישה ערר נגד החוק, בנט ולפיד טרם הכניסו אותו לסדר היום של הממשלה ● בינתיים באופוזיציה מקיימים מגעים בסוגיה עם שרי הימין

אריאל כהנא

הקרבות הפוליטיים בתוך הממשלה צפויים לסכל גם בשבוע הקרוב את אישור התיקון לחוק האזרחות, שאמור למנוע זרי מה של משפחות ערביות מיהודה ושומרון לתוך הקו הירוק.

תזכורת: אי העברת חוק האזרחות היתה אחד הכישלונות הראשונים של הקואליציה, זמן קצר לאחר הקמתה. שרת הפנים איילת שקד, שהתחום באחריותה, התחייבה להעביר את החוק מחדש. בד בבד, בג"ץ קבע כי שקד אינה יכולה להמשיך במדיניות הסירוב לאיחוד המשפחות על בסיס החוק הקודם שפקע, והנחה כי מדיניות זו תפקע בסוף ינואר.

כדי לעצור את תופעת איחוד המשפחות, שבמסגרתה עשרות אלפי ערבים מיו"ש יהפכו מדי שנה לישראלים, קידמה שקד חוק חדש, שאושר בוועדת השרים לחקיקה לפני שבועיים. בה בעת, ועדת השרים אישרה חוק דומה שיזם ח"כ שמחה רוטמן מהאופוזיציה )הציונות הדתית(. באופן חריג, תמכו באותו חוק שרי ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו.

לאחר ההפסד של הממשלה השבוע בכנסת בחוק הגיוס, אמרה שקד בשיחות סגורות כי המשחק נגמר וכי היא נחושה להעביר את חוק האזרחות. היא איימה כי אם רע"מ ומרצ שוב יטרפדו את החוק הממשלתי, היא תביא לכך שהקואליציה תתמוך בחוק של רוטמן.

ואולם, שותפיה לממשלה של שקד מטרפדים את מהלכיה. שר החוץ יאיר לפיד הטיל ערר על החלטת ועדת השרים לחקיקה לתמוך בחוק של רוטמן. כדי לגבור על הערר, הממשלה צריכה לדון בחוק ולאשר אותו. ואולם, לפיד מחזיק בשליטה בסדר היום של הממשלה, והוא לא מתכוון להעלות לדיון את החוק של רוטמן. בד בבד, השרה תמר זנדברג ממרצ הגישה ערר על החוק הממשלתי של שקד, אף שהיא חלק מן הממשלה. משמעות הדבר שהממשלה היא זו שצריכה לאשרר את החוק לפני שיועבר לכנסת.

בשלב זה לפיד ובנט לא הכניסו את הדיון בחוק זה לסדר היום, וכל עוד זה המצב, המשמעות היא שלא יובא לכנסת בשבוע הקרוב. גם אם יובא לכנסת, ההערכה היא שמרצ ורע"מ לא יתמכו בו והחוק ייפול. ח"כ רוטמן עדיין לא החליט מתי להעלות את הצעת החוק שלו, והדבר ייעשה בתיאום עם סיעות האופוזיציה.

בה בעת, רוטמן מקיים מגעים שקטים עם האגף הימני של הממשלה, כדי לגבש דרכים להעברת החוק, בניגוד לעמדת מרצ ורע"מ. גורמים במערכת הפוליטית אמרו ל"ישראל היום" כי ייתכן תרגיל משותף להעברת החוק, בדומה לזה שנקטו חברי הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ ומאזן גנאים מרע"מ.

חדשות

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281771337565792

Israel Hayom