עיתון ישראל היום

בנט ולפיד יזמו ועדת חקירה פוליטית

אריאל כהנא

עוד בטרם התכנסה ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות לישיבתה הראשונה, אפשר כבר לקבוע שלידתה בחטא וייעודה מחמיץ את המטרה.

לידתה בחטא, משום שהמניעים של האחראים על סדר יומה של הממשלה, ראש הממשלה נפתלי בנט ועמיתו יאיר לפיד, אינם נקיים. יותר מחצי שנה חלפה מאז קמה הממשלה. יוזם ועדת החקירה, שר הביטחון בני גנץ, פנה לשניים אינספור פעמים בדרישה להקים אותה, אך נדחה.

רק בשבוע שעבר, כאשר האפשרות לעסקת טיעון בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לבין התביעה צצה פתאום, נזכרו לפיד ובנט בפרשת הצוללות. הם שלפו מהבוידעם את ההצעה של גנץ )שבשלב הנוכחי, אגב, כבר לא ממש רוצה בה, אבל זה עניין אחר(. הם ניסו בבהלתם לאשר את הקמתה כבר בשבוע שעבר, בניגוד לתקנון. כשהתברר שהדבר לא אפשרי, ההחלטה נדחתה לישיבת הממשלה של יום ראשון הקרוב.

מדוע קפצו לפיד ובנט? מטרתם כבר מעכשיו היא מערך תע מולתי שיקשה על נתניהו - אם יחתום על עסקת הטיעון, אם בריאותו וגילו יאפשרו לו ואם ירצה בכך - לחזור לחיים הפו ליטיים בעוד שלוש, חמש או שבע שנים. הם מניחים שהוועדה

תכתים את נתניהו. הם ישתמשו בקביעותיה כדי לאתגר אותו. זוהי התוכנית. עד כדי כך מתוחכמת וצינית המכונה הפוליטית שבנו שני השותפים הפוליטיים.

אך לא רק המניעים להקמת הוועדה עקומים, אלא גם המנ דט שיינתן לה. סעיף 2ב להחלטת הממשלה אומר כי "הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים, ולא תקבע ממצאים, מסקנות או המלצות בעניינם".

וכאן הבן שואל: כיצד הוועדה תעשה את עבודתה נאמנה, אם מי שיש בידם את הידע הרב ביותר על פרשת הצוללות - העד והגורם המרכזי מיקי גנור, סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף וראש לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן - לא יופיעו בפניה? זו, אגב, הסיבה שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנ דלבליט, התנגד לאורך השנים לכינון ועדת חקירה. הוא רצה למצות קודם לכן את ההליכים המשפטיים.

כך שהעיקר יהיה חסר מן הספר. והוא יהיה חסר כפליים, משום שאכן יש מה לחקור, אך לא רק בפרשת כלי השיט. התחום האפור מאוד של יוצאי מערכת הביטחון - צה"ל, שב"כ והמוסד - שמנצלים את הקשרים שבנו בתפקידיהם הממלכתיים, כדי לקדם מייד אחרי הפרישה אינטרסים עסקיים - אינו שקוף ואינו מפוקח מאז קום המדינה.

באינטרסים העסקיים האלו ועדת חקירה ממלכתית אכן צרי כה לעשות סדר. לו הפוליטיקה לא היתה מקלקלת את הוועדה הנוכחית - זה היה כתב מנדט ראוי.

חדשות

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281758452663904

Israel Hayom