עיתון ישראל היום

"חיזוק לביטחון הלאומי": נחתמה עסקת הצוללות

חברת טיסנקרופ הגרמנית הגיעה להסכם גומלין שכולל רכש בהיקף של 850 מיליון יורו מתעשיות ישראליות ● השרה שקד תתנגד לאישור ועדת החקירה בתחילת השבוע הבא

אריאל כהנא ולילך שובל

משרד הביטחון ומספנת טי סנקרופ הגרמנית חתמו את מול על הסכם לפיתוח ולייצור של שלוש צוללות מתקדמות עבור זרוע הים הישראלית.

על ההסכם חתמו מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף )מיל'( אמיר אשל, ומנכ"ל חברת טיסנקרופ הגרמנית, ד"ר רולף וירץ, במשרד הביטחון בק ריה שבתל אביב, בטקס מצומצם בה שתתפות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, ובכירים נוספים.

ישראל תרכוש שלוש צוללות מס דרה חדשה שתיקרא "דקר", בהיקף של כ 3 מיליארד יורו. ממשלת גר מניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד, בהתאם להסכם שנח תם בין המדינות בשנת .2017 על פי ההסכם, הצוללת הראשונה תי מסר לזרוע הים בתוך כתשע שנים. הצוללות החדשות יהיו מהמתקד מות מסוגן בעולם. ההסכם יכלול גם הקמת סימולטור ייחודי בישראל וח בילת תמיכה לוגיסטית.

במעמד החתימה נכלל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של יותר מ 850 מיליון יורו. ההסכם, שנחתם מול משרד הכלכלה, כולל בין היתר רכש של טיסנקרופ הגרמנית וספקיה מת עשיות ישראליות )על הסכם הגומ לין והתגובות בישראל ראו ידיעה בעמוד .(21

בעקבות ההסכם אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "חתימת הסכם הצוללות היא חיזוק משמעותי ביותר לביטחון הלאומי של ישראל. רכש הצוללות יבטיח רציפות ביכו לות ואת העליונות האסטרטגית שלנו למשך שנים. מאז הוקמה הממשלה אנו מקפידים לפעול בניקיון כפיים ובאופן ענייני בכל ענייני הרכש הבי טחוני של ישראל, וגם בנושא זה".

יצוין כי בנט ושקד הם היחידים מבין חברי הממשלה הנוכחית שהיו גם בישיבת הקבינט ב 2016 וגם בישיבות בחצי השנה האחרונה של הוועדה להצטיידות בנושא הצוללות.

"רכש שלוש צוללות מבצעיות מצטרף לשורה של צעדים בהתע צמות של צה"ל. הצוללות החדשות ישדרגו את יכולות חיל הים", אמר שר הביטחון גנץ. מנכ"ל משרד הכ לכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, הד גיש כי ההסכם יאפשר גם "את פיתוח ההון האנושי המקומי".

ועדת החקירה תאושר?

בתוך כך, שרת הפנים איילת שקד צפויה להתנגד להקמתה של ועדת חקירה לפרשת הצוללות בהצבעה שצפויה להתקיים ביום ראשון. ראש הממשלה בנט ושר הדתות כהנא טרם החליטו מה תהיה הצבעתם. את ההצבעה על הקמת ועדת החקירה הממלכתית לחקירת פרשת הצוללות וכלי השיט, שכונתה בעבר "תיק ,"3000 מוביל שר הביטחון בני גנץ.

נכון לרגע זה, ראש הממשלה נפ תלי בנט ושר הדתות מתן כהנא טרם החליטו כיצד להצביע. על פי נוסח ההחלטה, הוועדה תחקור את "התה ליכים הקשורים לקידום רכש כלי שיט ולעסקאות הנוגעות לרכש כלי שיט, שהתקיימו בשנים ."2016-2009 מדובר ברכש ספינות סער ,6 צוללות הדולפין וספינות נגד צוללות, בהפ רטת מספנות חיל הים ובמכירת צו ללות למצרים.

כמו כן, הוועדה תחקור את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני. נוסף על כך, ייבחנו הקשרים וממשקי העבודה בין המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לבין משרד הביטחון.

עם זאת, הוועדה לא תחקור "את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים ולא תקבע ממצאים, מס קנות או המלצות בעניינם". זאת מאחר שנאשמים אלה, הכוללים את העד המרכזי מיקי גנור, את סגן ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף ואת ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן, הם עדי מפתח בפרשה.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט התנגד לאורך השנים לכינון ועדת חקירה משום שרצה למצות קודם לכן את ההליכים המשפטיים. חלקים נרח בים של עבודת הוועדה, הפרוטוקו לים שלה ומסקנותיה יהיו חסויים. המסקנות יוגשו בהקדם האפשרי ויכללו המלצות על התהליכים המ תאימים לקבלת ההחלטות בעתיד. עלות הוועדה מוערכת ב 9 מיליון שקל ובראשה יעמוד שופט עליון.

חדשות

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281745567762016

Israel Hayom