עיתון ישראל היום

בניהול סיכונים נכון: קרובים לחיים שהכרנו

על מגמת ביטול ההגבלות

בניגוד לכל מה שהכרנו בשנתיים האחרונות, ובאופן לכאורה פר דוקסלי, ככל שמספר המאומתים לאומיקרון מאמיר - כך אנחנו נפרדים מיותר ויותר הגבלות. החל מקיצור תקופת הבידוד ל 5 ימים )בעבר היו ‪10 ,14‬ ו ,(7 דרך הכרה בבדיקות אנטיגן ביתיות לצורך שח רור עצמי מבידוד ועד מה שמסתמן כחזרה של מערכת החינוך לשגרת לימודים רגילה בקרוב.

ככל שהמידע שנאסף מעיד על תחלואה קלה ועל השפעות מו גבלות יחסית של האומיקרון על מערכת הבריאות, כך גובר הבי טחון של גורמי המקצוע להחזיר את שגרת החיים למסלולה. כנראה לא נקום בוקר אחד להכרזה "המגיפה הסתיימה", אך כשנביט לאחור נגלה זאת בדיעבד.

למעשה כבר עכשיו, בינואר ,2022 אם מביטים לאחור רואים שה מציאות השתנתה כמעט ללא הכר בזכות חיסונים, טיפול תרופתי מניעתי לתחלואה קשה והיות וריאנט האומיקרון קל ביחס לקודמיו. סביר שהמסיכות על הפנים לא ייעלמו בקרוב מהמרחב הציבורי )לא כחובה, אלא כאקט וולונטרי(, וגם החשש מפני הדבקה לא ייע לם לגמרי )בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון(, אך עם כל יום שעו בר אנו מתקרבים בצעדי ענק ליום שבו היחס לקורונה יהיה כאל מחלה עונתית/תקופתית, שעיקר השפעתה על אוכלוסיות בסיכון. עכשיו השאלה המרכזית היא - מהי נקודת הזמן שבה החלטה כזו תתקבל? וכפועל יוצא מכך עולה גם השאלה איזה מידע מבוסס נתו נים צריכה מערכת הבריאות כדי לקבל את ההחלטה האסטרטגית, שלפיה עוברים מניהול מגיפה להתמודדות עם תחלואה אנדמית? ניהול סיכונים בצורה מושכלת הוא חלק בלתי נפרד מעולם הרפואה. ככל שמדובר בקורונה, האם יכול פתאום להופיע וריאנט חדש שיט רוף את הקלפים ויחזיר אותנו אחורנית למדיניות של הגבלות? הת שובה היא כן.

קצב השינויים שעובר וירוס הקורונה הוא יחסית גבוה )גם ביחס לשפעת(, מה שהופך אותו למחולל תחלואה לא יציב - ולכן זה סי כון. אך האם רק בשל חשש מחוסר הוודאות לגבי העתיד לקרות ראוי להימנע כיום מהחזרת החיים לשגרה ולתפקוד מלא? בהחלט לא. נוסף על כך, לצד המידע הקיים על תופעת ‪,Long Covid‬ יעברו עוד לא מעט שנים עד שתתבהר התמונה ביחס להשפעות ארוכות הטווח של וירוס הקורונה על בריאות האדם.

כאמור, חוסר הוודאות הוא חלק בלתי נפרד מתחום הב ריאות, ולכן לא ניתן לקבוע ולנהל את מדיניות הבריאות של היום בהסתמך על מה שאולי יתגלה בעוד 10 או 20 שנה. לאור המידע שנאסף בישראל ובעולם, כיום גם קברניטי מערכת הב ריאות מרגישים יותר בטוחים לקחת סיכונים מחושבים כדי ליהנות מהתועלת הרבה בהחזרת החיים למסלולם.

חשוב להבין - זה לא שבתקופה האחרונה מערכת הבריאות הרימה ידיים או נכנעה לתכתיבים חיצוניים - היא פשוט מנהלת סיכונים ומתאימה את מדיניות הבריאות למציאות המתפתחת. אז נכון להיום, ובתקווה שהקורונה לא תפתיע לשלילה כפי שכבר עשתה בעבר, קיים סיכוי סביר שבקרוב נחזור לחיים שהכרנו.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

2022-01-21T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281659668416096

Israel Hayom