עיתון ישראל היום

מכבי ת"א איבדה את הרגש לישראלים

"חושב שוויצ'יץ' שונא ישראלים, לא רואה זאת אחרת; זוסמן היה חייב להישאר" ● "היו לילות שאמרתי שלא אקום בבוקר בגלל הקורונה" ● "הפביליון היה אולם מיסטי, נתנו הצגה בניצחון הראשון במדריד" ● "מישהו החליט שאני זקן, אבל אני עדיין יכול לאמן כל קבוצה בארץ" ● צביקה שר

אלי סהר ויעקב מאיר

החודש חוגג צביקה שרף 70% חורפים. האנו רגיות הן של בן .35 הלהט והרעב הם של אדם בעשור החמישי לחייו. "אני מרגיש בן .50% בו6 וחצי מקסימום יורד מהמיטה, הולך למחשב רואה את כל התוצאות מהלילה ואת התו קצירים מהאן.בי.אי. עובר על כל הסטטיסטיקות והמספרים. כשאני בא לשידורים ברדיו או בטלו וויזיה - אני מגיע מוכן עם כל החומר".

כל האנרגיות הקשיחות והחוזק לא עמדו לו מול נגיף הקורונה, שבו חלה בספטמבר .20%20% "בכל התו קופה נזהרתי מאוד. לא יצאתי מהבית, וקניות רק דרך המחשב. יום אחד פרשנתי משחק, עם מחיצה והכל, אחר כך שידרתי בתוכנית הספורט ברדיו 10%3 עם רון קופמן, הייתי בארוחת צהריים עם אשתי, ואז התקשר אליי השדר מהמשחק ואמר שהוא נמצא חיובי, ושאני צריך להיכנס לו41 יום בידוד. עדו כנתי את כל מי שהתראתי איתו וחזרתי הביתה.

"בלילה אשתי העירה אותי ואמרה שאני רותח. מדדתי, והיה לי 40% חום. עשיתי בדיקה בבוקר ויצאתי חיובי. הרגשתי רע. פינו אותי באמבולנס ובדקו אותי במשך כיממה. גילו לי דלקת ריאות

ונתנו לי תרופות. כמעט שבועיים הייתי חלש מאוד. החברים אמרו לי 'אתה חזק, צביקה', אבל היו ליו לות שאמרתי שכנראה אני לא אקום בבוקר. אני אדם חזק, אבל לא יכולתי לנשום. ירדתי 12 קילו". מתי הרגשת שסיימת עם זה? "ביום הראשון ירדתי להליכה, ואחרי שני ק"מ לא יכולתי יותר. אחרי כמה ימים כבר הגעתי לשמונה ק"מ, שעכשיו אני עושה כל יום, ורק אז הרגשתי שחזרתי לעצמי".

"לא אתן שיחליטו לי על השחקנים"

הלילה תתארח מכבי ת"א במדריד, במסגרת המחזור הו31 ביורוליג. כמעט 12 שנה לא ניצחו הצהובים במדריד, מאז מארס ,20%10% וריאל בדרך כלל נראתה גדולה על מכבי. ,1987וב אחרי 12 הפסדים, שבהם התבוסה הגדולה ביותר בתולדותיה ,)125:78( הצליח צביקה שרף להוביל את מכבי לניצחון ראשון והיסטורי במדריד.

"הייתי עוזר של רודי דאמיקו בפביליון כשקיו בלנו שם בראש. זה היה אולם מיסטי. באותו ערב שבו ניצחנו בפעם הראשונה במדריד היה משחק מוקדם במוסקבה. הגיעה איכשהו תוצאה לאוזנינו, וידענו שאנחנו צריכים לנצח כדי להעפיל לגמר בלוזאן. מהרגע הזה השחקנים שלנו נתנו הצגה, גם כבר היה להם ניסיון, כמו מיקי ומוטי שכבר הספיקו לשחק כמה פעמים מול ריאל, ולכן זה היה סיפור אחר".

1987־ב הדהמת עם אליצור נתניה כשניצחתם בפביליון.

"זו היתה שנה שסימס עזב והבאתי את סטיב מאלוביק והיו בעיות, אבל ניצחנו. אתה יודע מה זה לנצח את ריאל מדריד? אתה לא מבין בכלל. זה היה מטורף".

את יום הולדתו הו56 צביקה שרף לא שוכח ולא סולח. באותו סוף שבוע רמי הדר התפטר ממכבי ת"א, וישיבת הנהלה היתה צריכה לאשר את החתמתו של שרף, שכבר נועד עם שמעון מזרחי ואודי רקאנטי.

"באותה תקופה, ניקולה וויצ'יץ' ודני פדרמן השו תלטו על המועדון. הם לא רצו שתהיה לי דריסת רגל במכבי, אז זה נפל ברגע האחרון", מסביר צביקה.

למה נלחמו שלא תהיה במערכת?

"הורידו מהמאמנים במכבי את האמירה לגבי בניית הקבוצה. אני גם רציתי חוזה לעונה הבאה כדי שאוכל לבנות את הסגל, וברגע שלא רצו לתת לי את היכולת לקבוע בנושא הזה - לא הלכתי. כשישבו איתי בא ניקולה וויצ'יץ', המנהל המקצועי, ואמר שיש לו את המאמן הכי גדול שיהיה באירופה - איינראס בגאצקיס. הם יודעים שאני לא אתן להם לעשות את מה שהם עושים היום. הם מכירים את האופי שלי. אני לא אתן שיחליטו בשבילי על שחקו נים. בשבילי המועדון מעל לכל, ועבורם האינטרסים האישיים לא פחות חשובים מהמועדון".

אז איך יאניס ספרופולוס מצליח לשרוד?

"יאניס עובד נכון. עונה ראשונה לא ציפו ממנו לכלום, אחר כך עונת הקורונה. כרגע לא יגיעו לקונצנזוס על פיטורים שלו, ולא לקונצנזוס על מחליפו - אז הוא מרוויח מזה. הוא לא רב עם אף אחד, אלא הולך בדרך שלו".

כמי שחתום על הצבתם של ג'מצ'י, ליפין, גודס, הנפלד וכספי בחמישייה של מכבי ת"א, איך אתה רואה את דחיקת הישראלים לשיפולי הפוסטר?

"עד היום אני לא ישן טוב בלילה עם זה שאין לי גביע אירופה. הקבוצות שהפסדנו להן שלטו ביבשת עם שחקנים אדירים"

"יש זעם בכל אירופה על כמות הזרים. מכבי איבדה את הרגש לישראלים. ההודעה שמכבי פרסמה בשבוע שעבר, שהם גאים לשחרר שחו קנים לנבחרת - אצלי זה היה האובייס במכבי. כי כשיש לי שישה שחקנים בנבחרת ישראל, זה אומר שיש לי את ששת הישראלים הכי טוו בים. זאת צריכה להיות הגישה. זוסמן היה חייב להישאר במכבי כישראלי מוביל. מביאים את קמרון טיילור כתחליף? עם כל הכבוד ליאניס ולוויצ'יץ' - הם לא ישראלים". אמרת לי השנה שוויצ'יץ' שונא ישראלים.

"אני חושב ככה גם היום, אני לא רואה את זה אחרת. קחו דוגמה: עוזר המאמן טים פנינג עזב בקיץ האחו רון, ובמקומו הביאו את דוו רון פרקינס. למה לא לקחת את אורן אהרוני, שהיה מצוין במחלקת הנוער, ולהעלות אותו לבוגרים? הוא עושה עבודה מצוינת בבני הרצליה, אבל למה הוא צריך ללכת לשם ולא לקבוצה הבוגרת? את אבי אבן, שהיום לא מדבר איתי ובקנונייה נגדי - אני העליתי לבוגרים. כשעודד קטש ואורן עמיאל עזבו וחיפשנו מי יהיה עוזר המאמן שלי לצד גיא גודס, היה לי ויכוח עם מוני פנאן ז"ל. הוא רצה את אלעד חסין, ואנחנו רצינו להעלות מהנוער את אבי אבן. התפקיד של המועדון זה גם לגדל מאמנים". יש סיכוי שעוד תחזור לאמן?

"אני רוצה להאמין, אבל לא רואה שהסיכוי גדול. מישהו החליט שאני זקן, אבל אני עדיין מהטובים בארץ ויכול לאמן כל קבוצה בארץ ובאירופה. אומרים שהמאמן הזר עומד לרשות הקבוצה 24 שעות ביממה. מתי לא הייתי כזה? אני הכנסתי פה את המקצוענות - שני אימונים ביום, ניתוח אימונים בווידאו והכל, אז אותי ילו מדו מוסר עבודה?!". אתה יכול לאמן בכדורסל של היום?

"הכדורסל השתנה, וגם אני השתניתי. אני כל הזמן לומד ובודק את עצמי, אני המבקר הכי גדול של עצמי. כל הזמן מסבירים לי כמה האן. בי.אי גדול כארגון, אבל תראה מה לברון עושה בלייקרס. שכונה. הוא בוחר את השחקנים, הוא המאמן, הוא המנהל המקצועי - הכל זה הוא. נגיד מייק ג'יימס כזה, אני לא יכול לאמן אותו. גם איטודיס לא, וגם מסינה זרק אותו. הדרישות והגיו שות שונות היום". אם אתה גיא גודס, היית מתפטר מראשון בעקבות דבריו של יצחק פרי?

"הנושא של פרי וראשל"צ קרוב לליבי, כי מה שקרה איתי בראשון נתן לי נוקאאוט. אנשים לא חושבים עלי כמאמן. זה עשה לי נזק גדול מאוד. הקרבתי את עצמי ונשכבתי על הגדר. החלטנו שעושים בקיץ מהפכה, החתמתי שישה ישראו לים טובים מאוד שהיו הבסיס בשנים האחרונות, ופרי רצה שנחתים זרים זולים לחודש-חודשיים, ואם נצטרך נביא בהמשך - וזה לא היה טוב. פרי ביקש שאהיה לצידו ואעזור לו, אבל ברגע שקו מרון לונג התחיל במרד - הוא הלך איתו ולא איתי. גודס לא בן .70% הוא מאמן מצוין, וגם אם היה מפוטר, הוא היה מוצא קבוצה חדשה, אבל אין שום סיבה שיתפטר".

"הפסדנו בגלל העונשין של ג'ונסון"

לצד התארים והניצחונות הגדולים, שרף כואב את העובדה שלא זכה בגביע אירופה לאלופות, אך לא מצטער על כלום. לא על בחירת הקבוצות שאימן - הפועל ת"א בקיץ 1993 (מה שהסתיים בבית המשפט) ועזיבת מכבי לטובת פאוק; ולא על מהלכי כדורסל מכריעים - כמו 16 השניות בגמר בלוזאן .1987וב טרסר מילאנו הוליכה 69:71 והכו דור עבר למכבי, שלא הצליחה לייצר זריקה ראויה. טעית כשלא הכנסת את מיקי ברקוביץ' במהלך האחרון בגמר בלוזאן?

"לא מצטער שלא הכנסתי את מיקי, לדעתי לא היה לי פסק זמן. מיקי הוא השחקן הישראלי הכי גדול שאימנתי, והכי גדול בכדורסל הישראו לי. באותה שנה עשיתי מהפכה. שחררנו שחקנים והבאנו את דורון ג'מצ'י בהרבה כסף. כשמיקי וג'מצ'י היו בחמישייה ביחד זה לא הלך. אז קיבו לתי החלטה קשה להוציא אחד מהם, ושמתי את האווי לאסוף בשלוש. זו לא היתה החלטה פופוו לרית, אבל לאטולאט ג'מצ'י - שהיה אז בשיא כושרו - שינה לנו את העונה. מיקי לא קיבל את זה יפה, אבל זה עבד והגענו לגמר. מגי היה עם רגל בעייתית, וידעתי שהוא צריך גבס, אבל נתנו לו זריקות במקום. יכול להיות שמיקי היה נכנס ומנצח כי הוא היה ווינר גדול, אבל גם יכול להיות שלא. מה, אני לא רוצה לנצח? אני לא רציתי גביע אירופה? עד היום אני לא ישן טוב בלילה עם זה שאין לי גביע אירופה. אני טוען שהפסדנו בגמר בגלל החטאות העונשין של לי ג'ונסון (החטיא שבע זריקות). הקבוצות שהפסדנו להן בגמרים - מילאו נו, ספליט וצסק"א - הן אלו ששלטו אז באירופה עם שחקנים אדירים. לא הפסדנו לסתם קבוצה".

למה היית צריך אז את הפוליטיקה באיגוד הכדורסל, כשהתמודדת לתפקיד יושב הראש? אתה הרי מאמן כדורסל.

"זה היה רצון להשפיע על הכדורסל. זה כואב לי כי הכדורסל הוא חלק מחיי. נתתי לאיגוד 25 שנים מחיי עבור משכורות מצחיקות. כשביקשו ממני להחליף את דיוויד בלאט ולאמן את הנבחו רת, התחלתי עוד לפני שהיה לי חוזה. ואז אבנר קופל השתלט על האיגוד. אני טוטאלי, הגעתי לישיבות ההנהלה מוכן, קורא פרוטוקולים ומבקש את הנתונים. זה לא מתאים לסטנדרט שלהם. אני חושב שאני המאמן הכי טוב, וגם המנהל הכי טוב. לכן עשיתי מה שעשיתי".

אתה לא מצטער שנתת משקל יתר לתקשורת במהלך הקריירה, ושנכנסת לעימותים שגם פגעו בך?

"לא מצטער על כלום. לא על גרטל, ולא אתה, סהר, ולא ערן סלע ולא אריה מליניאק. עשיתי מה שחשבתי שצריך לעשות. מותר לך לבקר אותי ומותר לי לבקר אותך. עובדה שהאוהדים אהבו את מה שעשיתי. אני מלא התפעלות איך לפעמים מאמנים דקה אחרי משחק עומדים שקטים ורגוו עים. לי אין את זה". מה אפשר לאחל לך לכבוד יום ההולדת?

"בריאות". תגובת מכבי ת"א לראיון לא התקבלה עד לסו גירת הגיליון.

ספורטספורט

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282226604005075

Israel Hayom