עיתון ישראל היום

סרסור הסוהרות: להפוך כל אבן עד שהצדק ייצא לאור

שרה העצני כהן

ביוני 20%18 בשעה 20%:0%0% חשף עיתונאי ערוץ 20% דאז, לירן לוי, סיפור שאמור היה לגרום לרעידת אדמה בישראל הקטנה שלנו. הוא חשף את "פרשת הסוהרות", שבמסגרתה בכירים בכלא גלבוע סרסרו לכאורה בסוהרות צעירות לפי דרישה של מחבלים כלואים, ושיבצו אותן באגפי המחבלים לפי דרישתם. אותן סוהרות הוטרדו ואף הותקפו מינית על ידי המחבלים, ואת הצלקות הנפשיות הן יסחבו איתן כל חייהן.

לא האמינו ללירן. אולי מפני שזה ערוץ ,20% אולי כי היה כתב צעיר, אולי מכיוון שזה מזעזע מכדי להיות אמיתי. אבל לירן לא ויתר: הוא ליווה את הסוהרות, תחקר, אתגר את שב"ס, את המשטרה ואת הפרקליו טות. למרות הכל, תיק החקירה נגד מושא החקירה, קצין המודיעין של כלא גלבוע ראני באשא, נסגר בפרקליטות בידי מומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה אז והיום.

בשבוע שעבר, בדרך נס אולי, עלתה הפרשה שוב לסדר יומנו, כשמפקד כלא גלבוע, פרדי בן שטרית, העיד בפני ועדת הבדיקה הממשלתית על מחדל בריחת המחבלים. בן שטרית הזכיר את "אירוע הסרסרות", שלא היה במשמרת שלו, והודה כי בכלא "סרסרו בחיילות חובה" ו"סיפקו חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים". האם בן שטרית מנסה להסיט את אש האחריות לבריחת המחבלים? לא מן הנמנע. ועדיין, צריך להגיד לו תודה. יותר מדי אנשים טאטאו את הפרשה הזו מהר מדי, משאירים מאחור שלוש סוהרות מושפלות ומצולקות וחוסר צדק ציבורי.

מוחמד עטאללה הוא אסיר עולם מארגון פת"ח, והוא שמואשם בביצוע המעשים המגונים בסוהרות. אבל הוא לא העניין. העניין הוא מי ששלח את הסוהרות הללו למלתעותיו של עטאללה. ראני באשא, אותו קצין מודיעין, הודה בחקירתו כי שלח סוהרות לאגף הביטחוני "לטובת פעיו לות מודיעינית", מבלי שהסוהרת תדע על כך בכלל. כלומר, לא היה פה איזה תרגיל מודיעיני מתוחכם בשיתוף הסוהרת ובמודעותה, להפך. הוא גם הודה בחקירתו כי הוא עצמו ביקש "ספציפית את הסוהרת המוו זכרת לעיל ולא סוהר אחר, מאחר שהאסיר הביטחוני העלה את שמה".

באשא כנראה ידע מה מעוללים האסירים הביטחוניים לסוהרות. הוא הודה בחקירתו ששוחח עם האסיר הביטחוני, והזהיר אותו יותר מפעם אחת בעניין התנהגותו כלפי הסוהרות. אז למה, לכל הרוחות, המשיך באשא לשלוח את אותן סוהרות לאותו אסיר, לפי דרישת האסיר? וזאת למרות העובדה שהסוהרות סירבו וביקשו שלא לשלוח אותן בגלל ההתו נהגות המחבלים כלפיהן? ולמה, אחרי כל אלה, סגרו בפרקליטות את תיק החקירה נגד באשא?

זה פשוט בלתי נתפס. מחדל הבריחה מכלא גלבוע מתגמד מול מחדל הסרסור בסוהרות. בכל העולם קורה שאסירים בורחים מהכלא. זה נובע מחוסר תשומת לב, משחיקה ומרשלנות. במחדל הסוהרות העניין הוא אחר. יש כאן כוונת מכוון. זה מחדל שטומן בחובו נורמות קלוקלות של כניעה למחבלים תוך שמקריבים להם קורבן אדם, קורבן בנות אדם. את תיק החקירה של פרשת הסוהרות חייבים לפתוח מחדש, ולהפוך כל אבן עד שהצדק ייצא לאור.

דעות

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282076280149715

Israel Hayom