עיתון ישראל היום

חוקרים בספרייה הלאומית מוחים על מינוי שי ניצן לרקטור

מינוי פוליטי? הידיעה על הצבת פרקליט המדינה לשעבר "להנהיג את מכלול עולמות התוכן" של הספרייה מעוררת אי נחת במסדרונות המוסד ● 95" אחוז מהתכנים הם סביב העולם היהודי והיהדות - מה לו ולזה?"

עמר לחמנוביץ

הידיעה על מינויו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לתפקיד רקטור הספרייה הלאומית, לא חולפת בשקט במסדרונות המוסד. ל"ישראל היום" נודע כי חוקרים בכירים רבים בספרייה קיבלו את הידיעה על המינוי בהפתעה גמורה, ועתה חלקם מתבטאים נגדו.

תפקיד רקטור הספרייה הלאומית הוא תפקיד חדש, ו"גובש בעקבות רפורמה ניהולית שהחליט עליה דירקטוריון הספרייה", לדברי דוברות המוסד. דירקטוריון הספרייה הקים ועדת איתור (שהורכבה ברובה המוחלט מחברי הדירקטוריון בעצמם), ובסוף התהליך הוכרז על ניצן כמועמד הנבחר. במסגרת תפקידו "ירכז וינהיג את מכלול עולמות התוכן של הספרייה, במטרה להגשים את חזון הספרייה המתחדשת, שנועד להציבה כמרכז תוסס של ידע, מורשת, תרבות וחינוך עבור מדינת ישראל".

אלא שחוקרים ותיקים בספרייה ביקשו ביממה האחרונה להגיב לדבר המינוי, ולהתנגד לו. "ברגע ששמענו על המינוי, הופתענו והתחלנו לתהות בינינו ובין עצמנו אם מדובר במינוי 'מלמעלה', כלומר מינוי פוליטי", מספר אחד החוקרים. לדבריו, 95" אחוז מהתכנים בספרייה הם סביב העולם היהודי והיהדות - מה לניצן ולזה? אנחנו מבינים את הרצון לבצע מטמורפוזה בספרייה ולהפוך אותה למוקד לאומי ורב־תרבותי, אבל תמוה שממנים לתפקיד האחראי לתוכן איש שאינו מהתחום". לדברי איש מקצוע אחר, המבוכה ממינויו של ניצן נובעת גם מכך שתפקיד הרקטור נוצר יש מאין. "אנחנו עוד לא יודעים מה התפקיד הזה אומר, ואני משער שניצן הוא זה שיגבש את הגדרותיו. עכשיו לצד המנכ"ל תהיה עוד סמכות, ואנחנו ניאלץ להיות כפופים לשני ראשים".

חוקר אחר הבהיר כי למיטב ידיעתו, המנהל האקדמי של הספרייה, פרופ' אלחנן ריינר, עתיד לסיים את תפקידו בקרוב, והתקן שעליו הוא יושב יבוטל. "ניצן ימונה לרקטור במקום תקן המנהל האקדמי. ליו"ר הדירקטוריון דוד בלומברג יש אינטרס פוליטי ברור למנות את ניצן לתפקיד בגלל הקשרים הרבים שלו, שאולי יסייעו לגייס משאבים. אותנו, החוקרים, פחות מעניינים המאבקים הפוליטיים. מעניין שעבודת המחקר תתבצע ושהתקציבים יופנו אליה".

אותו איש מקצוע הבהיר כי לפי הודעת יו"ר הדירקטוריון לעובדי הספרייה, "ניתן היה להבין בין השורות כי מינוי ניצן ינגוס בסמכויות של המנכ"ל המכהן, אורן וינברג, שהוא איש ספרייה ותיק", אומר האיש.

לבקשת "ישראל היום", הספרייה העבירה את הדרישות לתפקיד הרקטור. הדרישות מעורפלות, וכוללות "השכלה אקדמית רלוונטית", "שיעור קומה אינטלקטואלי", "כושר הבעה וייצוג" ו"יכולת ניהול מו"מ".

חדשות

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281835761981139

Israel Hayom