עיתון ישראל היום

עיר ללא הפסקה )בהתייקרות(

ת"א דורגה כעיר היקרה בעולם - ומביטה מלמעלה על פריז, ציריך וניו יורק ● הסיבה העיקרית: התחזקות השקל ● סוגרות את דירוג 173 הערים של ה"אקונומיסט": טריפולי ודמשק

ערן בר טל

העובדה שתל אביב היא עיר יקרה מאוד היא סוד גלוי מאוד, אבל עכשיו היא לא סתם יקרה - היא העיר היקרה בעולם, לפי דו"ח יוקר המחיה של ה"אקונומיסט". רק בשנה שעברה מוקמה העיר העברית הרא שונה במקום החמישי.

בחמישייה הפותחת את דירוג 173 הערים המרכזיות בעולם, נמצאות גם פריז וסינגפור, החולקות את המקום השני ברשימה, ואחריהן מדורגות צי ריך, הונג קונג וניו יורק. את הדירוג חותמות אלמאטי שבקזחסטן, תוניס, טשקנט, טריפולי ודמשק, כערים הזו לות בעולם. המקומות הנמוכים שמו רים למדינות ששרויות במצב מלחמה או במשבר.

הדו"ח מתפרסם מדי שנה זה שלושה עשורים. לצורך הדו"ח, אספה מחלקת המידע של העיתון נתונים על כ 200 מוצרים ושירותים, בטווח מחירים שבין חנויות מוזלות לחנויות יוקרה, במטרה לבדוק את השינוי הממוצע בכל אחד מהפריטים הנבדקים. ישראל זינקה למקום הראשון בעי קר בשל התחזקות השקל, שכן הדי רוג מבוצע במונחים דולריים. במה לך השנה, התחזק השקל מול הדולר בכמעט .5% כפי שניתן ללמוד מה זינוק של תל אביב לפסגה, הפרשי המטבע היו סיבה מרכזית לשינויים ביוקר המחיה בעולם בשנה האחרו נה. כך, למשל, איסטנבול נפלה 35 מקומות למקום ה 149 בשל קריסת הלירה הטורקית. העיר אוסקה שבי פן ירדה למקום העשירי, אחרי שהין היפני נחלש בכמעט 10% מול הדולר. נקודת הייחוס של הדירוג היא העיר ניו יורק, שבה סל המוצרים שנקבע משוק לל ל 100 נקודות. עלות הסל הזה בתל אביב, היקרה בעולם, היא 106 נקודות. מנגד, בדמשק היא עומ דת על 12 נקודות בלבד. מחברי הדו"ח מציינים כי ממוצע התייקרות המ חירים )האינפלציה( בכל הערים המדורגות עמד בשנה האחרונה על 3.5% - הגבוה ביותר שנמדד בחמש השנים האחרונות. העיר ניו יורק, שהיא כא מור נקודת הייחוס לכל ערי העולם, עלתה למ קום השישי ביוקר המחיה מהמקום השביעי בסקר הקודם, זאת בעיקר בשל האינפלציה בארה"ב שה גיעה כמעט לשיעור כפול מהממוצע העולמי. דווקא בישראל האינפלציה היתה נמוכה מהממוצע העול מי, אך היחלשות הדו לר מול השקל האפילה על השפעתה. עוד תרמו לעליות במחירים בעיות בשרשרת האספקה והג בלות המגיפה, שהשפיעו גם על הייצור ועל הגבלת הסחר העולמי.

מה לא נמצא בדו"ח? השינוי בעושר ובשכר: עליית מחירים היא בעיה רק אם אינה מלווה בע לייה בשכר בשיעור דומה, שכן אז למעשה חלה ירידה בכוח הק נייה. בעיה נוספת היא זמינות המוצ רים: בתחתית הרשימה דורגו מוצרים ושירותים זולים בטריפולי ובדמשק, אך לא בטוח שהם זמינים.

נקודת הייחוס של הדירוג היא העיר ניו יורק, שבה סל המוצרים שנקבע משוקלל ל 100 נקודות. עלות הסל הזה בתל אביב, היקרה בעולם, היא 106 נקודות

חדשות

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281767042504403

Israel Hayom