עיתון ישראל היום

פתוח סגור פתוח

העולם מתחיל להירגע מול האומיקרון - אבל עדיין חושש ● בדנמרק הוגדרה הקורונה מחדש כ"איום קריטי על החברה" ● בהודו מדרבנים את האוכלוסייה להתחסן ● ובאוסטריה ממשיכים בסגר כדי לצמצם את התחלואה ● מיוחד

יותם קונפינו דנמרק

על רקע העלייה בתחלואה וגילוי הווריאנט החדש אומיקרון, דנמרק מסמנת מחדש את נגיף הקורונה כ"איום קריטי על הח ברה", חודשיים בלבד לאחר שהכריזה על הנגיף כ"איום לא קריטי על החברה". הממשלה החזירה את ההגבלות, שביניהן הדרכון הירוק. ההחלטה מגיעה לאחר שמספר המאומתים היומיים עומד על כ ,3,000 כמעט באותן רמות של דצמבר אשתקד, לפני השקת מבצע החיסון.

הדרכון הירוק, שבוטל הקיץ, חל כעת על מסעדות, מוע דוני לילה, בתי קפה, בתי חולים, הופעות, תיאטראות ועוד. הממשלה בוחנת גם חקיקה שתאפשר למעסיקים לדרוש דרכון ירוק מעובדיהם. דנמרק כיום היא אחת המדינות המחוסנות ביותר באירופה, כאשר כ 75% מכלל הדנים קי בלו שתי מנות, וכ 7% קיבלו את הבוסטר, בעיקר קשישים. בחודש דצמבר צפוי משרד הבריאות לייעץ לכל המבוגרים לקחת את הבוסטר. בעוד חלק ממדינות אירופה נאבקות לשכנע אנשים להתחסן, התמיכה בקרב הדנים גבוהה ביותר.

מחקר שנערך לאחרונה במדינה חשף כי יותר מ 90% מה דנים סומכים על רשויות הבריאות הלאומיות שיטפלו במ גיפה, בעוד כמעט 80% תומכים במדיניות נגד הקורונה של הממשלה. כשראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, קראה לאנשים להתחסן, אלפים נרשמו בן לילה. במילים אחרות, הדנים סומכים על המלצות הממשלה ותומכים בהגבלות, ולכן לא היה צורך כמעט להטיל סגרים קשים וחובת בידוד או לחלק קנסות. הפרופסור המוביל את המחקר הזה, מייקל בנג פטרסן, מאמין שאמון הציבור יישאר. "למעשה, נראה שאנשים רוצים שהממשלה תטיל הגבלות עכשיו. הסקר האחרון מראה ש 91% תומכים בדרכון הירוק", אמר פרופ' פטרסן ל"ישראל היום".

לעומתם, הצוותים הרפואיים אינם מרוצים מהממשלה. מערכת הבריאות אמנם התגברה על האתגר, אך האחיות במיוחד אינן מרוצות מתנאי העבודה שלהן. זה הוביל לשביתה של 5,000 אחיות, שנמשכה עשרה שבועות. עם זאת, הן לא קיבלו אף אחת מהדרישות, והכעס רק גבר עם בקשת רה"מ פרדריקסן מהן לעשות מאמץ נוסף על רקע העלייה בתחלואה.

החורף מגיע, אבל עם שיעור מחוסנים גבוה ותמיכה ציבורית בהגבלות, דנמרק עשויה להיחלץ מהגל החדש של הנגיף. יותם קונפינו הוא עיתונאי ברשת הדנית

ארז לין שליח "ישראל היום" לווינה

באוסטריה עדיין לא מעכלים שיש סגר נוסף - או לפחות מדחיקים. די בלהסתכל מה קורה באחד הקניונים במרכז הבירה וינה: ליד מרכול של רשת גדולה אנשים מגיעים כדי לקנות מצרכים מתוך ידיעה שזו הרשת שפתוחה גם בימי ראשון. אבל אחד אחרי השני הם מופתעים לגלות שהרשת שינתה את שעות הפעילות, והם נאלצים לחזור כלעומת שבאו. ואכן על השלט שעל הדלת מחקו ושינו את ימי הפעילות בה תאם. עובר אורח שגם הגיע והתאכזב אמר לי שהוא לא ידע על זה. הוא הוסיף שגם בימי חול צמצמו את הפעילות של הסניף. למעשה הסניף היה פועל עד 23:00 בלילה, ועכשיו רק עד 18:00 בערב. בבניין סמוך, בחנות למזון מקסיקני מהיר, שאלתי אם יש מרכול פתוח באזור. העובדת כנראה לא עודכנה במה שקורה בקניון הסמוך, וישר הפנתה אותי למרכול הסגור.

הסגר הוביל לסגירה של כל מה שלא נחוץ במדינה, אך מסעדות ובתי קפה פתוחים למשלוחים. גם הסופרים פתוחים, אבל כאמור - שינו את שעות הפעילות. באזור הבילויים סטפנספלאץ עדיין מורגשת אווירת חג המולד, וגם עץ אשוח לצד חנוכיית ענק מונחים ליד הקתדרלה. אך הקהלים שמגיעים לאזור באים כדי לשמוע את העוגב בקתדרלה או כדי לשתות בירה בעמידה ליד הפאבים שמ גישים להם אלכוהול בכוסות חד פעמיות.

אמנם בכל מקום עוטים מסיכות - וחובה להשתמש רק ב N95 או בדגם מקביל, אך באף חנות לא מבקשים אישור התחסנות, כי הרי אסור במילא להישאר במקום - גם לא בת חבורה הציבורית. באופן מפתיע, גם במרכולים לא מבקשים הצגת תעודת התחסנות למרות החוק המחייב לעשות כן, כנראה מתוך עייפות ושחיקה. נוסף על כך, גם על שמירה על מרחק בין אנשים כבר לא מקפידים.

מתחמי הבדיקה והחיסון הממשלתיים השונים בעיר פרו סים בקונטיינרים שבהם כולם יכולים לגשת ולהיבדק ללא כל עלות, כולל במרכז הכנסים המפואר של וינה ששוקק חיים דווקא בגלל הקורונה - כולם באים להיבדק. כך או כך יש נפגעים רבים מהסגר. די בשיחה שוטפת עם נהגת מונית שמסבירה שאין עבודה משום שלא צריך מוניות כמו קודם. הסגר חזר אך באוסטריה, כך נראה, מתכחשים לו ונושאים עיניים בעיקר לפרס הגדול: חג המולד. במדינה מקווים שעד אז יעבור זעם, ובינתיים חיים בשגרת סגר.

אנקיטה טריפאת'י הודו

בהודו האוכלוסייה לא ממהרת להתחסן. לפי נתוני הממשלה, רק 380 מיליון איש קיבלו את שתי מנות החיסון, ו 375 מי ליון נוספים קיבלו את המנה הראשונה. אם לא די בכך, יותר מ 100 מיליון איש לא הופיעו לתור שנקבע להם, וזה מותיר את המדינה חשופה לגל נוסף. כדי לכסות את כלל המבו גרים בהודו יהיה צורך בלפחות 188 מיליון מנות, ולפי קצב ההתחסנות הנוכחי, של כארבעה מיליון מנות מדי יום, הודו תוכל להגיע ליעד במאי-יוני .2022 מומחי בריאות סבורים שהיעדר אינפורמציה על החיסון, במיוחד באזורים הכפריים, פוגע במאמצים להשיג שיעורי התחסנות גבוהים יותר. קצב ההדבקה בהודו ממשיך להאט. מספר המקרים היומיים החדשים ירד מהשיא של 400 אלף במאי ,2021 ועכשיו הוא עומד על כ 10,000 מקרים. בהודו נערכים גם סקרים סרו לוגיים באופן שגרתי מאז תחילת המגיפה. הסקר הסרולוגי הלאומי הרביעי, שנערך ביולי, גילה ש 67.6% מהאנשים בהודו הם בעלי נוגדנים לנגיף. בזמן עריכת הסקר, כ 25% היו מחוסנים במנה אחת בלבד ורק 13% בשתיים, כלומר חלק ניכר מהאוכלוסייה הוא בעל נוגדנים משום שנדבק בנגיף והחלים.

אף שיש מומחים שסבורים שניתן למנוע גל נוסף, עבור אחרים התקופה הנוכחית מזכירה את פברואר-מארס ,2021 כאשר מספר המקרים היומי ירד ל 12 אלף ואנשים חזרו להתקהל, אך זמן קצר לאחר מכן הופיע גל נוסף, ומקרי ההד בקה היומיים הגיעו ל 400 אלף. נראה שהמספר האמיתי היה גבוה בהרבה, משום שרוב אלו שנדבקו ככל הנראה כלל לא יכלו להגיע לעמדת בדיקה, והגיעו ישירות לבית החולים.

בחודשים האחרונים, החיים בהודו נעים בחזרה לכיוון של נורמליות. השווקים מלאים מבקרים, וניתן לראות תיירים שנכנסים שוב למדינה. הודו גם חגגה את תקופת החגים הגדולה שלה, ובקרוב נפתחת עונת החתונות. נוסף על כך, חמש מדינות צפויות לערוך בחירות לבתי המחוקקים שלהן בתחילת השנה הבאה, כולל המדינה המאוכלסת ביותר, אוטר פרדש, שבה רק אחד מכל חמישה בוגרים מחוסן באופן מלא. אך על רקע התגלות האומיקרון, יש חשש שמדובר בשקט שלפני הסערה ואפילו אם המכה של הדלתא נמצאת מאחורינו, הדברים יכולים להידרדר באופן מהיר.

חדשות

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281736977733331

Israel Hayom