עיתון ישראל היום

"בראש הקדמה": ביקור במעבדת הריצוף הגנטי

באסף הרופא פועלים לגלות מקרים נוספים של האומיקרון בישראל ● "אין הרבה מדינות בעולם שמסוגלות לעשות ריצוף בתוך חמישה ימים"

מיטל יסעור בית אור

מאבטח, היא נוראה בעיניי. מאז הקורונה אנחנו עדים להקצנה בשיח החברתי, והרפואה נמצאת במרכז השיח הזה. ישראל היא לא מדינה נטולת אלימות, אבל כזה פרץ יצרי כלפי רופאים לא ראיתי אף פעם".

אתה מעריך שלאומיקרון תהיה השפעה פה בישראל?

"אני לא יכול לומר שלא", הוא אומר בזהירות. "אי אפשר לה גיד שאין סיכוי שהוא ישפיע על התחלואה, אבל אין כרגע נתונים שמאפשרים לי לומר אחרת. היה לא מותיר ברירה אלא להשתמש במדיניות של חיסוני חובה".

בד בבד, בכיר בארגון הבריאות העולמי אמר אתמול לכלי התקשו רת בבריטניה כי אין כל ראיה לכך שהווריאנט החדש עמיד יותר לחי סונים, וכי אין צורך בפיתוח חיסון נוסף המתאים יותר עבור האומיקרון.

בדברים שאמר הבכיר, ששמו לא פורסם, הדגיש כי אכן נתגלו ראיות לכך שהווריאנט החדש, שהתפרץ לראשונה בדרום אפריקה ובמדינות השכנות אליה, מתפשט מהר יותר ברור שייכנסו לכאן וריאנטים, והוא לא יהיה האחרון. ישראל כרגע במצב טוב, אבל גם פגיע, בגלל מסה משמעותית של אנשים שטרם התחסנו".

אנחנו נמצאים בפתחו של גל חמישי?

"אנחנו לא בפתח גל חמישי, וגם לא נהיה בעוד שבועיים. מה יקרה אחר כך - אני לא יכול לומר".

אז כמה זמן אנחנו צפויים לה משיך ככה עם הקורונה?

"אני מעריך שכמה שנים. בניחוש פרוע: פחות מעשר שנים". מזנים אחרים. זאת ככל הנראה בשל העובדה כי נתגלו בו 40 מוטציות חדשות, וכי הוא שונה בצורה מש מעותית מווריאנטים אחרים, כמו זן הדלתא.

בתוך כך, ארה"ב החזירה את הד רישה לבדיקה שלילית יממה לפני הטיסה עבור אזרחי כל המדינות המ גיעים לגבולותיה. בנוסף, בוושינ גטון שוקלים להוסיף חובת בדיקה נוספת חמישה ימים לאחר ההגעה למדינה. יפן החליטה להאריך את איסור הכניסה לזרים. האומיקרון בישראל: עד כה, אותרו בישראל בוודאות שתי נשאיות לווריאנט החדש, וב מהלך הלילה אמורות להתקבל תו צאות של עוד שני נשאים נוספים.

במעבדת הריצוף הגנטי שבא סף הרופא מעריכים, נוכח ממצאים קודמים בבדיקות ,PCR כי מדובר בחיוביים לווריאנט ברמת ודאות גבוהה. הם עדכנו כי היתה אישה נוספת שחזרה מאפריקה, שהוגדרה כחשודה ברמת ודאות גבוהה, אך בבדיקת הריצוף לא ניתן היה לאמת את החשד, בגלל כמות נמוכה של חומר לבדיקה.

המעבדה הגנטית באסף הרופא, המעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר והמעבדה באיכילוב, הן שלוש היחידות בישראל שיש להן בשלב זה את היכולת לעשות ריצוף גנטי לווריאנט. מדובר בבדיקה שדורשת ציוד מיוחד, ועלות בדיקת ריצוף אחת מגיעה לכדי 400 שקל בערך.

"היחידה לריצוף גנומי באסף הרו פא הוקמה בפברואר השנה, כחלק מפרויקט ניטור לאומי במשרד הב ריאות", אומרת ד"ר עדינה בר חיים, מנהלת אגף המעבדות בבית החולים. "יחידת הריצוף היא היי ביוטק ברמה הכי גבוהה שאפשר. המעבדה כבר בי צעה מספר עצום של 20 אלף ריצופים של נגיפי קורונה שונים. כאשר מע בדות אחרות עושות עשרות בחודש - אנחנו עשינו אלפים בחודש". באסף הרופא הצליחו לקצר את זמן ההמתנה לתוצאות הריצוף, שעמד עד לאחרונה על כשבוע ימים. "אין הרבה מדינות שמסוגלות לבצע ריצוף בתוך 5-4 ימים כפי שעשינו עם האומיקרון", אומרת ד"ר בר חיים.

המעבדה באסף הרופא היתה הרא שונה לזהות את וריאנט האומיקרון בישראל. "הדגימה הגיעה ב 21 בחו דש, וב 25 בחודש בחצות התקשרתי לד"ר רותי ישי, מנהלת אגף המע בדות, ולד"ר אלרעי פרייס, ואמרתי שהווריאנט אצלנו".

ד"ר רותי ישי מספרת שבימים אלו עובדים במעבדות משרד הבריאות על גידול וריאנט האומיקרון, כדי לה שתמש בו לניסויי מעבדה ולבדוק אם נוגדנים שנלקחו ממחלימים או ממחוסנים יוכלו לנטרל אותו. לדב ריה, בין עשרות לאלפי בדיקות ביום מועברות לריצוף גנטי.

חדשות

he-il

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

2021-12-02T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281719797864147

Israel Hayom