עיתון ישראל היום

המובטלים חוזרים לעבוד, אבל לא באותו המקום

3 מובטלים מתחרים על כל משרה פנויה, לעומת 10 בשיא הקורונה √ הבעיה: בענפים רבים, למשל בינוי, עדיין מתקשים למצוא עובדים √ הסיבה: רצון לעסוק בתחום שונה מזה שעסקו בו לפני החל"ת

גלעד צוויק

המשק פתוח אמנם במלואו זה כמה חודשים, אך שיעור המשרות הפנויות בענפים שנפ געו מהקורונה עדיין גבוה יחסית - כלומר, ישראלים רבים לא ממהרים לחזור לעבודות שבהן הועסקו טרום תקופת הקורונה.

על פי ניתוח של הכלכלן הרא שי של מיטב דש אלכס זבז'ינסקי, המבוסס על נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות במשק בחודש אוגוסט המשיך לגדול והגיע לשיא חדש. לפי ההגדרה הרחבה של מו בטלים )הכוונה להכללת "מובטלי קורונה", כאלה שזוכים לדמי אב טלה וכאלה שלא(, יש כמעט שלו שה מובטלים על כל משרה פנויה. מדובר בנתון גבוה, אך נמוך מש מעותית כמובן בהשוואה לתקופת ההגבלות על המשק, אז נרשמו עד עשרה מובטלים לכל משרה. המגמה בישראל לא שונה מבמדינות האח רות, ונראה שגם בארץ קיימים לחצי שכר חזקים יותר ממה שהיה ניתן לצפות ברמות האבטלה הנוכחיות.

היחס בין מספר המשרות הפנויות לסך המועסקים נמצא ברמה גבוהה יותר בענפי אירוח ואוכל ,(15%) מידע ותקשורת (10%) ובינוי .(8%) מדובר בעבודות כפיים שרובן מני בות שכר נמוך יחסית, ורבים מאלו שהועסקו בהן עד לפני שנה וחצי לא מעוניינים לשוב אליהן כעת, לאחר שזכו לדמי אבטלה או חל"ת לאורך תקופה ארוכה בסכומים דומים.

היחס בין מספר המובטלים ה"רגילים" )כפי שנספרו טרם תקופת הקורונה( למספר המשרות הפנויות ירד לרמה שהיתה לפני המשבר הכלכלי.

ההתרחבות הגלובלית

בעולם, מדדי מנהלי הרכש המ קדימים לחודש אוקטובר מצביעים על המשך ההתרחבות בכלכלה הג לובלית. בעקבות הירידה בתחלואה חל שיפור בפעילות מגזר השירו תים בארה"ב וביפן, שבה לראשונה מתחילת המגיפה עלה המדד מעל ל .50 מנגד, באירופה המדד במגזר השירותים המשיך לרדת, זה החודש השלישי ברציפות.

ביפן חל שיפור גם במדד מנה לי הרכש בתעשייה, ואילו בארה"ב המשיך המדד לרדת בשלושת החו דשים האחרונים.

האמריקנים מציגים גם התמת נות דרסטית בצמיחת המשק, כפי שעולה מהאינדיקטורים השונים. תחזית הצמיחה לרבעון השלישי לפי ,GDPNow שמשקפת את קצב הצמיחה החזוי על סמך האינדיק טורים השוטפים, ירדה לכ .0.5%

בחודש אוגוסט תחזית זו עמדה על כ 6% - כלומר היא נחתכה בכ 90% בתוך חודשיים בלבד.

קצב הצמיחה החודשי במדד האינדיקטורים המובילים ממשיך להתמתן, מכ 1% באמצע השנה לממוצע של כ 0.6% בחודשים יולי-ספטמבר. בספטמבר הקצב ירד ל 0.2% בלבד. המגמה נמשכת גם בחודש אוקטובר.

כלכלה

he-il

2021-10-25T07:00:00.0000000Z

2021-10-25T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282003265630840

Israel Hayom