עיתון ישראל היום

ההידרדרות של ביידן: אובדן התמיכה המהיר ביותר זה 75 שנה

סקר בארה"ב: השחיקה במעמד הנשיא - הגרועה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה √ רק 44.7% מרוצים מתפקודו √ בין הסיבות: המפלה באפגניסטן והטיפול הלקוי בקורונה

ארז לין

תשעה חודשים עברו מאז הש בעתו של הנשיא ג'ו ביידן, ומ צבו בסקרים ממשיך להידרדר. אמנם כבר היו סקרים שהראו כי מעמדו בשפל, אך סקר חדש מראה שבמבט רבעוני, השחיקה במעמדו היא הגרועה ביותר - גם בהשוואה כמעט לכל קו דמיו במאה האחרונה.

לפי הסקר, שביצע מכון "גאלופ", רק 44.7% מהאמריקנים היו מרוצים מתפקודו ברבעון השלישי של 2021 )ממוצע של שלושת החודשים האח רונים(, לעומת 56% ברבעון הראשון )החודשים הראשונים לנשיאותו(. מדו בר בירידה של 11.3% - המהירה ביותר שנרשמה לנשיא אמריקני בתקופה זו של נשיאותו, מאז מלחמת העולם השנייה.

גם שלושת הנשיאים הדמוקרטים הקודמים - ברק אובאמה, ביל קלינ טון וג'ימי קרטר - חוו צניחה בין הר בעונים הראשון והשלישי 10%-7%) בממוצע(. התמיכה בדונלד טראמפ נש חקה בממוצע ב 4.4% מהרבעון הראשון לשלישי. נשיאים אחרים, כמו ג'ון קנדי וג'ורג' בוש הבן, נהנו דווקא מעלייה במעמדם בתקופה זו )בוש זכה לתמיכה מאסיבית בממשלו מייד לאחר מתקפת 11 בספטמבר(.

הסיבות שבגינן נשחק מעמדו של ביידן ברורות כשמש: בתחילת הקיץ החל גל נוסף של קורונה עקב זן הד לתא, אשר הביא גם להגבלות חמורות

ביידן נכשל גם בהבטחתו להיות גורם מאחד: רק 4% מהרפובליקנים בסקר היו שבעי רצון מתפקודו

שחלקן היו ביוזמת הבית הלבן. בנוסף, בסוף אוגוסט הושפלה ארה"ב באפגני סטן עם נפילת המדינה בידי הטליבאן.

התחושה שביידן לא סיפק את הסחו רה בשני תחומים אלו - קורונה ויחסי חוץ - פגעה בו בעיקר אצל מצביעים בלתי מפלגתיים שנתנו לו את קולם בנובמבר ,2020 בגלל שמיתג את עצמו בקמפיין כמומחה בזירה העולמית וכמי שיכול להתמודד עם המגיפה. למעשה, במהלך הקמפיין שיווק ביידן את עצמו כמי שימגר סופית את המגיפה ויידע לנהל את העולם באחריות. "אני מתכוון לסגור את המגיפה, לא את הכלכלה", הבטיח, אך מבחינת רבים - לא קיים.

בפועל, אם מפלחים את הנשאלים, תוך התמקדות רק באלו שאינם מזוהים עם מפלגה כלשהי, הצניחה קשה יותר: אם בפברואר האחרון היו 61% מהם שבעי רצון ממנו, הרי שבסקר האחרון ציינו זאת רק 34% מהם.

ביידן גם הבטיח להיות גורם מאחד, בניגוד לתדמית יריבו דונלד טראמפ, אבל גם כאן נחל כישלון חרוץ: רק 4% מהרפובליקנים בסקר היו שבעי רצון מתפקודו, בין היתר לאור ניסיונותיו לקדם חקיקת שמאל מובהקת בקונגרס.

העולם

he-il

2021-10-25T07:00:00.0000000Z

2021-10-25T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281973200859768

Israel Hayom