עיתון ישראל היום

אחרי ארבע עונות מוצלחות במכבי ת"א, יובל זוסמן ארז את הנעליים ונסע לברלין, לשחק במדי אלבה רגע לפני שהוא פותח ע

| אייל לוי ושלמה חסיד | צילום: אפרת אשל |

סוף השבוע הבא ירגיש מוזר ליֹובל זוסמן. ביום חמישי, בפעם הראשונה בחייו, הוא לא יפתח את עונת היורוליג במדי מכבי תל אביב, הקבוצה שבה גדל ושיחק בשנים האחש רונות. למחרת בערב הוא יעלה לפרקט בפלאו בלאוגרנה של ברצלונה, במדי אלבה ברלין. לפני חודש, בגיל ,23 ארז זוסמן מזוודה והמריא לגרמניה, עם חוזה לשש לוש עונות. אתמול פתח שם את העונה, במשחק נגד טלקום בון. "זו פעם ראשונה שאהיה כל כך הרבה מחוץ לארץ", הוא מחייך. "אני רגיל לחיות לבד, אבל זה שונה, כי עד היום תמיד היו לי את ימי שישי בערב לארוחה עם ההורים והמשפחה. זה יחסר לי מאוד, האוכל הביתי, ואמא שלי היא השש פית הכי טובה בעולם".

למה לא להישאר במכבי?

"כל ילד שמתחיל לשחק חולם על מכבי. אפילו בחרתי בהתחלה בחולצה מספר ,8 בגלל אנתוני פארקר. כילד הייתי בא למשחקים בהיכל עם אבא שלי, לראות את פארקר. אבל בסוף אתה עושה זום אאוט ולא אומר, 'הגשמתי חלום, אני אהיה פה עד סוף חיי'. צריך למקסם את הקריירה. יש לנו זמן קצוב בעולם, ומבחינתי, כל רגע שבו אני משחק כבר לא יחזור".

סיום הרומן עם מכבי ת"א לא היה מתקתק כמו הפתיח. גורמים במועדון צוטטו באמירה שהם חשים כפיות טובה מצד השחקן, לאחר שחוזהו ארוך הטווח שודרג כדי שיהיה מרוצה, והקבוצה רק ביקשה את הזכות להשוות הצעות שיקבל. זוסמן הבהיר שהוא מעוניין לעזוב בכל מקרה, ובמכבי, על פי הדיווחים, טענו שסביבתו הקרובה מרעילה אותו.

"להגיד ש'הסביבה הרעילה' זה שטויות במיץ", הוא אומר בכעס. "זה מביך, ואני מקווה שזה לא הגיע מהמועדון. אם כן, זה לא מכובד. האנשים שמנהש לים אותי הם בין היתר הוריי, ולהגיד דברים לא יפים על המשפחה זה להגיד דברים לא יפים עלי. זו מחשבה רעה ושקרית. הסוכן שלי, נדב מור, עשה הכל כדי שאקבל את ההחלטה הנכונה, אבל הבחירה הסופית היתה שלי. זו הקריירה שלי. אלה דברים מיותרים, שמייצרים שיח לא נכון בקרב הקהל".

פורסם ששקלת להצטרף להפועל ירושלים, היריבה המושבעת.

"היתה התעניינות, ותמיד כיף להיות במרכז העניינים. אבל אני באלבה עכשיו וטוב לי. זו קבוצת יורוליג משמעותית, כשהבסיס הראשוני הוא השחש קנים המקומיים. במכבי פועלים אחרת, לא הרגשתי שהבסיס הוא הישראלים. אני לא שופט אותם, זו החלטה שלהם".

מה יש לך באלבה שלא היה במכבי?

"היא יותר מתאימה לי בסגנון, במשחק הקבוצתי. יש לה כדורסל מרהיב, ובמשחקים של מכבי נגדם היה אפשר לראות שיטה ודרך. חבר'ה צעירים שנלחמים עד הסיום ולא נופלים מאריות אירופה. זה קסם לי. כשקיבלתי את ההצעה חשבתי המון. עשיתי פלוסים ומינוסים, והבנתי שזה המקום הנכון בשבילי. אני שלם עם ההחלטה במאה אחוז, ומבחינתי זה מספיק.

"בספורט תמיד עולה השאלה 'איזה מקום עדיף?' למרות שאני שואף תמיד למקום הראשון, אם אדע שעשיתי את המיטב והגעתי שני, זה עדיין עדיף על פני מקום שלישי. אני רוצה שבעוד 15 שנה, כשהשם שלי יעלה בשיחה, יזכרו שעשיתי את המקסימום. קובי בראיינט אמר פעם, 'אני רוצה שיידעו שאין אבן שלא הפכתי'. אז אני רוצה שיידעו שניסיתי למקסם את

היובל זוסמן שאני יכול להיות.

"לא עברתי לברלין בגלל הצעה כספית, אלא מתוך החלטה מקצועית נטו. כל החלטה שאני מקבל בחיים היא קודם כל כדי שאהיה מאושר, וצורת המשחק של ברלין מתאימה לי. כשהשחקן המוביל שם מסתכל קודם כל על המסירה, זה אומר הרבה ונותן לך אופציה להיות יותר משמעותי ולגרום לקבוצה ליהנות מכדורסל.

"אלבה היא הקבוצה הכי בולטת באירופה בכדורו סל הקבוצתי. אתה רואה את זה גם באנאדולו אפס או במילווקי ובפיניקס מהאן.בי.אי, שהגיעו רחוק כי השלם שם הרבה יותר גדול משחקנים בודדים. אם אני עושה משהו בלי ליהנות, אני מבזבז את הזמן שלי".

בעונת היורוליג ,2020ו2019 שנעצרה בגלל הקוו רונה, פתח זוסמן בחמישייה בו61 משחקים מתוך ,28 ושיחק בממוצע 18 דקות למשחק. בליגה הישראלית פתח בו12 מתוך 24 משחקים, ושיחק 26 דקות בממוצע. בעונה שעברה הוא סבל מפציעות ולא שותף ברבים מהמשחקים.

אלבה ברלין כבר הספיקה להחליף הקיץ מאמן. את מקומו של אאיטו רנסס הספרדי הוותיק, תפס ישראל גונסאלס, ששימש בעונה שעברה עוזרו. "הוא מאמן עתיר ידע וניסיון", אומר עליו זוסמן. "אני מרגיש איתו טוב מאוד. השיטה והפילוסופיה שלו מאוד מתאימות לי. אני מרגיש שבנינו קבוצה טובה, חכמה, לא אנוכית, שמשחקת כדורסל טוב ונכון".

בשנה שעברה, במכבי, לא נהנית?

"לא אמרתי את זה. נהניתי, השחקנים היו מחוברים ואהבו אחד את השני, אבל המקום הכי נכון בשבילי כעת הוא ברלין".

בקיץ אחד מכבי ת"א איבדה שני ישראלים בכירים, אותך ואת כספי.

"כל אחד מסיבותיו, אבל נכון שהבסיס הישראלי במכבי השתנה. הישראלים פחות משמעותיים מבחינת המערך. לא מהבחינה של מה שהם יודעים לעשות. היום, הישראלים במכבי מהווים פחות בסיס איתן. כשכסו פי פרש, זה הפך למאוד משמעותי. כשהוא היה בריא, ושנינו היינו על המגרש ברגעים הכי קריטיים, גרמנו לקבוצה לנצח".

מכבי לא יודעת לשמור על הישראלים שלה?

"זו שאלה טריקית. בשנים האחרונות לא היו במכבי ישראלים לטווח ארוך ברצף. אין את ההמשכיות. אבל מכבי עושה את ההחלטות שלה, בסוף זה ביזנס. אני כן חושב שהאוהדים התחברו אלי ואהבו את מה שהבאתי. הלחימה, הרצון לנצח".

היו יכולים לתת לך את המושכות ולהגיד שאתה הישראלי הבכיר.

"אבל זה לא קרה. לא הרגשתי שהראו לי את הדרך החוצה, 'חוסר הערכה' הוא המונח הנכון. אני לא יכול לשלוט באחרים, או בקבוצה. מכבי יותר גדולה ממני".

בעונה שעברה סבל זוסמן מפציעות חוזרות ונשנות, שהשביתו אותו ופגמו ברצף המקצועי. "היה לי חוסר מזל", הוא נאנח. "בכל פעם שהנעתי מנועים, נפצעתי. אבל זה הכדורסל. לא משנה כמה אתה שומר על הגוף עם אמבטיות קרח ומתיחות, בסוף מישהו נופל עליך בזווית הלא נכונה. באותו רגע אתה משתגע, 'איך זה קורה דווקא לי?', אבל ביום שאחרי, מתחיל השיקום. הקריירה קצרה, צריך לנצל אותה עד הסוף".

היה לך קשה עם המאמן יאניס ספרופולוס?

"מערכת היחסים שלנו היתה טובה מאוד. אני אוהב אותו, כי הוא לא הבדיל בין זר לישראלי. אהבתי את הדרך ואת השיטה שלו, ואני מתחבר לערכים שלו, ווינריות בכל מצב. הביאו אותו למכבי כדי לקחת תארים, בחרו אותו מכל הישראלים או הזרים, והוא צריך להביא תמורה".

אחרי הניצחון בגמר גביע ווינר על חולון יאניס אמר שהוא התנהל איתך בקשיחות כי הוא אוהב אותך.

"ברגעים מסוימים הוא היה קשה, אבל זה מה שחישל אותי. היה קטע במשחק באולם הדרייבואין, בתקופת הקורונה, כשהיציעים היו ריקים, שכתבים השתוללו ותבעו לדעת למה הוא צועק עלי כל כך חזק. אבל אני שמעתי את אותן צעקות גם כשהיה קהל, לי זה היה רגיל. אמרתי שבמהלך משחק יש אמוציות והמאמן בלחץ, כי הוא רוצה לנצח. אם אני מחליש את הווליום ומקשיב למילים, יש בהן מסר".

ב־21 בינואר תשחק נגד מכבי בהיכל. תתרגש?

"בטח. זה יהיה מוזר, לא ציפיתי שזה יקרה, בטח לא בתקופה הקרובה. להפוך מבן בית לזר מוחלט זה דבר שקשה לעכל. אני מקווה שהאוהדים יידעו שעשיתי את המקסימום כל עוד הייתי שם ויזכרו אותי לטובה, כי אני מאוד מעריך את האהבה שקיבלתי. מהרגע הראשון הם רצו שאשחק, כי חיפשו מישהו להזדהות איתו".

ההנהלה אולי תהיה יותר קרירה מהם.

"אותי חינכו לנסות ולסיים בטעם טוב, ולהסתכל על התמונה הכוללת. אני רוצה להגיד תודה למכבי על השנים שבהן הייתי חלק בלתי נפרד מהמועדון. זכיתי בארבע אליפויות, כולל דאבל בעונה האחרוו נה. עשיתי את הכי טוב שלי, אבל לפעמים דברים לא הולכים כמתוכנן. ציפיתי למשהו אחר, אבל אי אפשר לבכות על חלב שנשפך".

ְלמה תתגעגע?

"לאנשים טובים, שעשו רק טוב מבחינתי. רגב פנאן, עמי ביטון, הצוות הרפואי. מכבי זה מקום שבו מאוד אוהבים אותך".

תחזור?

"אסור לפסול, אבל אסור גם להתחייב מהר מדי. אי אפשר לדעת מה יילד יום".

כשזוסמן היה ילד, הוא הטמין פתק בכותל: "אני רוצה להיות הכדורסלן הישראלי הטוב בכל הזמנים והשחקן הראשון באן.בי.אי". זה היה לפני שעומרי כספי הגיע לשם. "היום המחשבה שלי היא לא להיות הישראלי הטוב בכל הזמנים, אלא להיות הגרסה הכי טובה של עצמי. ככל שאתה מתבגר, אתה מבין את זה".

הוא נולד במאי ,1998 שנת היובל של ישראל, וו05 הוא גם המספר שנשא על גופיית המשחק שלו במכבי, ושימשיך איתו באלבה. אמו, אביגל, היא כדורסלנית עבר, ששיחקה בין היתר בגליל התחתון וברמת חן, והיום מורה לחינוך גופני. אביו, יריב, הוא מאמן כדורסל שעבד עם בני נוער, והיום מורה לחינוך גופני. יש לו שתי אחיות - אוָרן )31( ואלמוג ,)27( שתיהן עובדות הייטק.

"מגיל 3 הוא התנסה בכל מיני ענפי ספורט", מספרת האם אביגל. "בהתחלה, בהחלטה שקולה שקיבלנו כדי לא לשרוף אותו מוקדם מדי, הוא לא נחשף לכדורסל. רק בגיל 6 יריב לקח אותו לאימון ראשון, וכשיובל חזר, הוא אמר: 'אני רוצה רק כדורסל'".

זוסמן נזכר בהחלטה המכוננת של חייו בחיוך רחב. "ניסיתי ג'ודו, התעמלות קרקע, קטורגל, טניס, כדורגל. חשבתי להיות שוער או בלם, אבל מהר מאוד הבנתי שהכיוון שלי הוא כדורסל. כנראה שזה קשור גם למזל, כי כבר באימון הראשון קלעתי חמישה סלים. בסוף, אם ילד לא אוהב, אי אפשר להכריח. פה היה קליק, חיבור שאין לו הסבר".

צריך גם כישרון.

"היה לי כישרון בסיסי, ונולדתי גם עם יתרונות טבעיים, גבוה (הוא מתנשא היום לגובה 2.02 מ') ועם ידיים ארוכות, הודות לאמא. אז היו ֶגנים נכונים והבו נת משחק, אבל אם אתה רוצה להגיע לטופ, אתה חייב להיות שונה, לרצות יותר. ביחד עם המשפחה, עשינו הקרבה מקסימלית.

"בתקופת התיכון עברתי חמישה בתי ספר. למדתי בבית ספר בנתניה בלי מגמת כדורסל, ועברתי לבית ספר שיש בו מגמת כדורסל. נפצעתי, פחות שיחקתי, ואז עברתי לאקדמיה בווינגייט, שהיא כמו פנימייה. חזרתי ללמוד בנתניה, ואחרי שחתמתי במכבי, עברתי לתיכון חדש בתל אביב".

קשוח.

"זה חייב להיות קיצוני. כל אתלט שהגיע לגדולה, הקריב. ארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם גרו שנתיים במכון וינגייט, בבית הנבחרות. אין הרבה ספורטאים שהכל הולך להם בקלות".

אביגל: "יובל היה יסודי כבר מתחילת הדרך. בכיו תה א', כשהוא אסף בולים, היינו חייבים להיות חבו רים בשירות הבולאי, וכל סדרה חדשה שיצאה, הגיעה אלינו הביתה. עד היום יש לי אלבומי בולים בארון".

יובל: "הייתי פרפקציוניסט בצורה קיצונית. אם הייתי זורק לסל תשע שלשות ברצף ומחטיא את העשירית, הייתי אומר לעצמי, 'איזה אפס'.

"שיחקתי פינג פונג עם הארוס של אחותי, הפסדתי לו משחק אחד מתוך ,35 ורק את המשחק הזה אני זוכר. אני עושה את מה שאני עושה כדי להיות הכי טוב, אבל למדתי להבין שהקיצוניות לא טובה עבורי. אם אתה מתרכז ביוצא מהכלל וגורם לו להיות הכלל, אתה מכניס לחץ שבסוף יוצא החוצה, וכולם מבחינים בו".

בגיל 17 הגיע לאקדמיה לכדורסל של מכבי ת"א, ובו גיל ,20 בשנת ,2018 זכה עם נבחרת העתודה באליפות אירופה, אחרי ניצחון על קרואטיה. זוסמן זכה בתואר השחקן המצטיין בטורניר והאפיל על חברו לסגל, דני אבדיה. שניהם נבחרו לחמישיית הטורניר.

ציפית שהזכייה בתואר ה־PVM של אליפות אירופה תטיס את הקריירה שלך למקום אחר?

"חשבתי שהיא תעשה המון רעש, אבל בסוף, זה תואר שאף אחד לא ייקח ממני. כן, חורה לי שלא מכבדים את האליפות ההיא, כי אם לא היינו מביאים את הגביע, הטוו רניר לא היה נערך בישראל אחרי שנה, וישראל לא היתה זוכה שוב בתואר. הצגנו אז כדורסל קבוצתי מדהים".

שנה לאחר מכן, ,2019וב קיווה זוסמן להיבחר בדו ראפט של האן.בי.אי. הוא נסע לארה"ב, שיחק בליגת הקיץ של האן.בי.אי במדי קליבלנד והשתתף גם באימון בפילדלפיה, שבו נכחו חברי הנהלה בכירים שבחנו אותו.

"כנראה שלא התאמתי", הוא אומר. "היתה אכזבה, התבאסתי, אבל לא היו דמעות. אחרי שיחה עם הסוכן שלי, הבנתי שמצבי טוב. במקום שקבוצה אחת, שהיתה בוחרת בי בדראפט, תחזיק בזכויות שלי, עכשיו יש 30 שיכולות לחתום איתי חוזה. הרי במקרים רבים יש שחו קנים שנבחרים בסיבוב השני של הדראפט, בבחירות לא גבוהות, ואז הזכויות עליהם נשמרות אצל קבוצות לעד.

צבט לך שאבדיה נבחר תשיעי בדראפט ומשחק בוושינגטון וויזארדס?

"שחקן עובד קשה בשביל הגשמת החלום, אז למה שאקנא? הייתי רוצה להיות באן.בי.אי, אבל דני עבד בלי לחפף או לקצר דרך, והכי מגיע לו".

מה מיוחד בו?

"יש לו קומבינציה מיוחדת של דברים שלא היו

"כל ילד שמתחיל לשחק חולם על מכבי. כילד הייתי בא למשחקים בהיכל עם אבא שלי, לראות את פארקר. אבל בסוף אתה עושה זום אאוט ולא אומר, 'הגשמתי חלום, אני אהיה פה עד סוף חיי'. צריך למקסם את הקריירה"

"להגיד 'הסביבה הרעילה אותי' זה שטויות במיץ. זה מביך, ואני מקווה שזה לא הגיע ממכבי. אם כן, זה לא מכובד. האנשים שמנהלים אותי הם בין היתר הוריי, ולהגיד דברים לא יפים על המשפחה זה להגיד דברים לא יפים עלי. זו מחשבה רעה ושקרית"

ספורט

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/283566633666369

Israel Hayom