עיתון ישראל היום

אנשי הקישוא

כמו אצל בני אדם, ייחודם של הקישואים הוא דווקא בכך שהם "נחבאים אל הכלים" הקישוא החם והמנחם מקבל כל תוספת או צורת הכנה באהבה, ועם קצת דמיון - יכול בהחלט גם לרגש

צילום וסטיילינג: אסף קרלה

כשהייתי חוזר מבית הספר, אחד התבשילים שיותר אהבתי שאמא היתה מכינה לי הוא תבשיל קישואים ושמיר. מכיוון שתמיד מיהרתי לחברים, לא היתה לי סבלנות לשבת לאכול ליד השולחן, ואמא, שהיה מאוד חשוב לה שבכל זאת אכניס משהו לפה לפני שאני יוצא לשחק בחוץ, היתה מרסקת לי את הקישואים ומכניסה לפיתה.

מבחינתי, זה היה פתרון מושלם. גם אוכל חם ומנחם, גם לרצות את אמא וגם מנה שאפשר לקחת לדרך, כך שלא "בוזבז" לי זמן עם החברים.

מאז, אני ממש, אבל ממש, אוהב קישואים. לצערי, הקישוא הוא ירק שבדרך כלל לא הכי מכבדים. הוא קצת נחבא אל הכלים, אין לו אופי דומיננטי וזוהר, ולא צבע ייחודי או כזה שמגרה את העין, אבל למרות זאת הוא מיוחד מאוד, לפחות מבחינתי. ממש כמו בחיים, כשיש אנשים שאוהבים לצעוק ומשתמשים במרפקים כדי להשיג את המטרה, אבל דווקא המופנמים הם אלה שנהנים מיתרונות שלאחרים אין.

דווקא "אנשי הקישוא", אלה שיודעים להיות מופנמים, יכולים לנתח טוב יותר את הסיטואציה, לקרוא שפת גוף. הם אמנם מדברים מעט, אבל יודעים להקשיב ונותנים לחבריהם מענה לפורקן כשצריך. כשסוףמסוף הם כן מדברים, לרוב יש משמעות גדולה ונכונה לדבריהם, בדיוק כמו לתבשילים ולמאכלים שבהם מככבים הקישואים.

כמו שבטח כבר הבנתם, היתרון הכי גדול של הקישוא הוא דווקא חוסר הדומיננטיות שלו. הוא מתאים כמעט להכל, לא משתלט ומקבל כל תוספת באהבה. עם קצת דמיון, הוא יכול כמובן גם לרגש.

הקישוא הוא אחד מהירקות שאפשר יותר לגוון איתם. הוא טעים בתבשילים ובתוך מרק, נכנס בקלות למאפים ולפשטידות, ואפשר גם לאכול אותו מטוגן או טרי. גם בפרחי הקישוא אפשר להשתמש, שכן הם אכילים וניתן לקשט בהם או למלא אותם.

אז אם אתם נמנים עם אנשי הקישוא, דעו לכם שאתם מרגשים ומיוחדים, ומי שמגלה את הייחודיות השקטה שלכם פשוט מרוויח.

אוכף טלה עם קישואים החומרים:

● 1 ק"ג אוכף טלה פרוס עם עצם

● חופן שיני שום קלופות

● 20 קישואי בלאדי קטנים

● 3 עגבניות חתוכות לרבעים

● 1 כף דבש

● 1 כוס יין לבן

● 1 ליטר ציר בקר (אם אין, השתמשו במים)

● 5 עלי דפנה

● 1/4 כפית ציפורן טחון

● 2 מקלות קינמון

● מלח

● פלפל שחור

צורבים את אוכף הטלה עד השחמה בסיר שטוח וחם מאוד ומניחים בצד. מנמיכים את האש, ובאותו סיר מטגנים במשך 2 דקות את שיני השום. מחזירים את האוכף לסיר ומסדרים מעליו את הקישואים והעגבניות. מוסיפים את הדבש, היין והתבלינים, מביאים לרתיחה ומבשלים במשך 5 דקות, עד שאדי האלכוהול יתנדפו. שופכים את הציר או המים, מביאים לרתיחה נוספת, מכסים בנייר כסף ומכניסים לתנור בחום של 170 מעלות למשך שעתיים.

פרחי קישוא במילוי עוף

החומרים:

● 20 פרחי קישוא טריים ויפים

למילוי:

● 1/2 ק"ג עוף טחון

● 4 כפות פירורי לחם

● 1/2 חבילה שמיר קצוץ

● 1 בצל קצוץ דק

● 3 שיני שום קצוצות

● 1/2 כפית כורכום

● מלח

● פלפל לבן

לרוטב:

● 2 בצלים פרוסים דק

● 1/4 כוס שמן זית

● 2 כפות לימון כבוש קצוץ דק

● 1 כוס ציר עוף (או מים)

● 1/4 כפית כורכום

● 1/4 כפית פלפל לבן טחון

● 1 כפית מלח

● מעט אגוז מוסקט מגורר או משייה טחונה

להגשה:

● מיץ מ־1 לימון

● חופן שמיר קצוץ

מערבבים את כל מרכיבי המילוי ומעבירים אל שק זילוף. לוקחים את פרחי הקישוא, קוטמים את האבקנים בזהירות, פותחים את עלי הכותרת וממלאים כל פרח בכמה שיותר מילוי. סוגרים את עלי הכותרת, מסדרים את פרחי הקישוא הממולאים בצלחת רחבה ומכניסים למקרר.

בסיר, מטגנים את הבצל עד הזהבה על אש נמוכה. מוסיפים את תבליני הרוטב והלימון הכבוש, מנמיכים את האש עוד, ומסדרים את פרחי הקישוא כך שכל הפרחים צפופים זה ליד זה. שופכים את ציר העוף, מביאים לרתיחה, מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה במשך 40 דקות. לפני ההגשה, לסחוט מיץ לימון טרי ולפזר שמיר קצוץ מעל.

תבשיל קישואים עם שום ושמיר

● 20 קישואים קטנים (אפשר גם גדולים)

● 10 שיני שום קלופות ופרוסות

● 1 חבילת שמיר

● 1/2 כפית כורכום

● 1/2 כפית כמון

● 2 עגבניות מגוררות

● מלח

● 1/2 כוס מים

● מעט שמן זית

מטגנים את השום בסיר עם מעט שמן זית במשך 2-1 דקות. מוסיפים את שאר התבלינים ואת המים, מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. רוחצים את הקישואים היטב ובעזרת מזלג שורטים את הקליפה. מסדרים את הקישואים בסיר, מכסים ומבשלים במשך 40 דקות, עד שהקישואים רכים מאוד. ממליץ לרסק במזלג ולאכול בתוך פיתה. ●

ספורט

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/283180086609729

Israel Hayom