עיתון ישראל היום

אנחנו הלוחמים המשלימים: ראיון פרידה עם ראש אט"ל

לילך שובל צילום: יהושע יוסף

"המפקדים מאוד משימתיים, הם רוצים לשמור על כשירות יחידתם. היתה הסברה משמעותית, דיברו עם חיילים על חשיבות החיסונים, כדי שיוכלו לפגוש את סבא וסבתא"

אלוף איציק תורג'מן פורש מצה"ל כראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, ובראיון מסכם הוא מדגיש את חשיבות תומכי הלחימה "זו משאית הדלק שמגיעה ללבנון, זה הטנק שגורר את ה־9-D שנתקע, אלו אנשי החימוש שסיכנו את עצמם בשטח" הוא נעלב מצרות העין סביב הפנסיות של אנשי הקבע: "אתה מתחיל להיתפס כגוזל הקופה הציבורית, אבל כשקוראים לנו אנחנו לא שואלים שאלות" ויוצא נגד הניסיון לנצל את מותו של בר־אל שמואלי לצרכים פוליטיים: "הרצון לנתק בין הקצינים לחיילים הוא אסון"

את ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) היוצא, אלוף איציק תורג'מן, אנמ חנו פוגשים במפקדת מרכז ההובלה בבסיס בית נבאללה, במהלך שיחה עם נהגי משא כבד. שניים מהם חרדים, אחד דרוזי, אחד בדואי, אחד סיים לימודי פיזיקה וחיילת בודדה אחת, עולה חדשה מאוקראינה. בעת מלחמה הם יידרשו לחצות קו, לספק תחמושת, דלק ומזון לחזית, ובכל זאת הם נחשבים ל"ג'ובניקים", ששכרם יישאר נמוך גם אם יועלה שכר הלוחמים. מפקדיהם נמצאים לאחרונה בעין הסערה התקשורתית בגלל פנסיית הגישור שהם מקבלים עם שחרורם מצה"ל.

"במשך 30 שנים בשירותי הצבאי הייתי בקצה הממ בצעי, בשפיץ. היום, כראש אט"ל, אני חי עם אנשים בדיסוננס מורכב: בקצה, ואני לא אומר איזה - עליון או תחתון - יש לי רופאים, מהנדסים, פרופסורים, טכנולוגים, ומצד שני יש לי את החיילים שהצבא הוא ההזדמנות האחרונה שלהם בחיים", אומר תורג'מן, "חיילים שזרקו אותם מכל מקום, שלא גמרו בית ספר, עם תיקים פלימ ליים, הם לא למדו, לא התייחסו אליהם, חיילים בודדים. בשבילי הם עולם ומלואו ואני נלחם על כל חייל. חייל יכול לוותר על עצמו ועל השירות שלו, אבל אני לא מוכן לוותר עליו".

תורג'מן ,)52( מתגורר בירושמ לים, נשוי לרוויטל ואב לשלומ שה. באופן חריג הוא צפוי לפמ רוש מצה"ל לאחר תפקיד אחד בלבד בדרגת אלוף. הרמטכ"ל כוכבי הציע לו כמה תפקידים נוספים במטה הכללי, אך הוא מסביר כי מסיבות אישיות וממ שפחתיות החליט לתלות את המדים לאחר 34 שנות שירות, ארבע מהן בדרגת אלוף, ולצאת לאזרחות.

אתה מדבר על חשיבות השירות הצבאי ותרומתו לפרט, אבל בשורה התחתונה החיילים לא מקבלים שכר קיום בסיסי, בעוד המטכ"ל דואג לפנסיות של אנשי הקבע.

"שכר הלוחמים כבר עלה 1,800מל שקלים, הרבה יותר ממה שהרוויחו בתקופתי. זה לא מספיק למחיה ואנחנו נטפל בזה. אין קשר בין שכר הלוחמים לפנמ סיות של אנשי הקבע. אם היה אפשר, קודם כל היינו מטפלים בחיילי החובה ורק אחר כך באנשי הקבע. העיתוי לא נבחר על ידינו אלא על ידי בג"ץ, שקבע דדמליין להסדרה של השלמת תקופת השירות".

כמפקדם של תומכי הלחימה, צריך לדעתך להעלות את שכרם של כל החיילים, גם את זה של הנהגים למשל?

"במשך 30 שנה, לפני שהגעתי לתפקיד ראש אט"ל, מעולם לא עסקתי באיך הגיעו אלי הדלק, המזון, התרופות, והיום אני אחראי על זה. אני לא רואה אפשרות להפריד בין שכר החיילים הלוחמים לשכר תומכי הלחימה (תומכ"ל). מצד שני צריכה להיות דיפרנציאליות. בתור הטכנולוג מלוגיסטי קן הראשי, אני לא מתחרה עם אלופי הפיקודים. לומ חמים צריכים לקבל יותר כי הם מסכנים את חייהם. אבל כמפקד, כשהסתכלתי אחורה, ראיתי מסמ ביבי את הנגמ"ש עם מ"פ הממ פקדה שלי, את משאית הדלק שמגיעה ללבנון, לעזה, את הטנק שגורר את המ9-D שנתקע, ראיתי את החבר'ה שחילצו את הנגמ"ש בסג'עייה. הם היו אנשי תומכ"ל, אנשי חימוש שסיכנו את עצמם והגיעו. בכל 'סערת הפנסיות' אומרים לי 'על הלוחמים אנחנו לא מדברים'. אבל חבר'ה, בסוף כולנו התחלנו בשטח".

אתה נעלב מהשיח על הפנסיות?

"אישית? מאוד, כי אנשים פה עובדים .24/7 לכולם ברור שכשצריך לארוז מזון לתושבי בני ברק בפסח, אנחנו לא שואלים שאלות ועושים את זה. כשראש הממשלה מחפש מישהו שיארוז ערכות אנטיגן, זה קורה מהר מאוד, בקצב מהיר ומטורף, ולכולם זה ברור מאליו. כשאני צריך לסייע לרשויות, או לתת 750 חובשים, אלו אותם אנשים שעובדים מסביב לשעון. אין להם ועד, הם לא יכולים להתנגד, וזה גם לא האופי שלנו. אתה מתחיל להיתפס כגוזל הקופה הציבורית, וזה מעליב".

תוספת הרמטכ"ל לפנסיות היא זו שתשאיר את אנשי הקבע בשירות?

"בשונה מהסקטור האזרחי, אין לנו מענקים, לא נותנים בונוסים או שעות נוספות. בפועל, לא היתה תוספת לפנסיות של הקצינים, אלא הסדירו את מה שקורה הרבה שנים. אני חושב שזה מהלך הוגן. הצבא עבר מפנסיה תקציבית לצוברת, אחד מתוך 11 משמ רתים יגיע לפנסיה. אני נאלץ לקרוא לאנשים בני 42 ולהגיד להם שאני מפטר אותם, או יותר נכון, מסיים את שירותם, בגלל הסכם עם האוצר, עם פנמ סיה קטנה".

מה זו 'פנסיה קטנה'?

"לתומכי הלחימה נשארים בסוף 8,000מכ שקלים, 10,000 שקלים נטו בחודש. זה לא הרבה כסף, אי אפשר לחיות מזה. וכל מי שיעבוד ישלם כמעט 60 אגורות מס על כל שקל נוסף שירוויח".

אתה לא מבין את התרעומת שזה מעורר בציבור?

"בעשור האחרון פיטרנו 4,000 אנשי קבע. כשמ מפטרים 200 איש באחד מהמפעלים בארץ, העובמ דים יוצאים לרחובות, שורפים צמיגים וחוסמים את המדינה. לא ראינו תהלוכות ודברים כאלה אצל אנשי קבע. אם לא נתגמל את האנשים, לא יהיו לנו אנשים איכותיים".

תחת פיקודו של ראש אט"ל נמצא גם חיל הרפואה, שעבד קשה מאוד בשנה וחצי האחרונות במהלך מגיפת הקורונה, הן בחיסון משרתי צה"ל, והן בסיוע למרחב האזרחי. לפני שבועות בודדים החל צה"ל לחסן את משרתיו בחיסון השלישי נגד קורונה, ואף שבאזרחות יש לא מעט מתנגדים לחיסון השלישי, ההערכה היא שבסוף תקופת החגים כמ09 אחוזים ממשרתי צה"ל ישלימו את המהלך. בכך, יהפוך צה"ל לארגון הראשון בעולם המחוסן בחיסון שלישי.

"אין תורים פנויים", מבהיר תורג'מן, "זה דרש הרבה הסברה, ויש מעין חיסון עדר. אנשים ראו שחבמ ריהם רצים, אז הגיעו להתחסן בעצמם, וזה קרה הרבה יותר מהר מאשר בחיסון הראשון והשני".

בשם כשירות צה"ל כפו על חיילים להתחסן ומנעו מהם בדיקות?

"בסוף המפקדים מאוד משימתיים, הם רוצים לשמ מור על כשירות יחידתם. היתה הסברה משמעותית, דיברו עם חיילים על חשיבות החיסונים, כדי שלממ של יוכלו לפגוש את סבא וסבתא שלהם. לא היתה כפייה אבל כן היה לחץ חברתי להתחסן. אנחנו לא אמורים לכפות חיסון על אדם במדינה דמוקרטית".

אכן, צבא העם

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה התגייס בין היתר לארוז מנות מזון לאזרחים, כמו גם את ערכות האנמ טיגן, באופן שאולי נראה לציבור מובן מאליו, אבל הדהים את כל מי שנחשף להיקפי הפעילות. "לפני כשנה וחצי ארזנו את המזון בפסח לבני ברק. ספקים אמרו לי 'שמע, אתה יודע כמה זמן ייקח לארוז את כל מה שיש פה?', אז אמרתי להם - תשאירו לי את המפעל בלילה ותגיעו בשש בבוקר. ובשש בבוקר לא היה נייר על המדף.

ישראל השבוע

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282338273019713

Israel Hayom