עיתון ישראל היום

שופינג של מצרך נדיר: עובדים

שנת הלימודים האקדמית בפתח, וסטודנטים רבים עומדים להרגיש מחוזרים מתמיד ● החברות הבינו שזה הזמן לדוג את המצטיינים – כשהם חסרי ניסיון ובעלי פוטנציאל ● רשות החדשנות: "המטרה היא למצוא דרכים להשארת העובדים בארץ"

היאלי יעקבי הנדלסמן

תקופת הקורונה הביאה לפ ריחת ענפי הטכנולוגיה העילית - ההיי טק. כך עולה בין השאר מכמות היוניקורן בישראל: הסטארטאפים שהשיגו שווי של לפחות מיליארד דולר. מובן שההצלחה הזו מושכת הייטקיסטים לאותן החברות כמו פר פרים לאש. סטודנטים מחפשים את החברות המבטיחות בנרות, ואלה רו צות בהם, אף שהם חסרי ניסיון, מכיוון שזו דרך לתפוס כישרונות לפני שהם נחטפים על ידי המתחרים.

אניה אלדן, סמנכ"לית הזנק ופי תוח עסקי ברשות החדשנות, אומרת כי "הקורונה כמעט לא השפיעה על הביקוש לעובדים בהיי טק. תחילה היה נראה שיש ירידה מסוימת, אך הביקוש חזר מהר מאוד ואף התגבר. ליוניקורנים יש הזדמנות להעסיק עו בדים, לא רק בתחומי המחקר והפי תוח. יש ביקוש גם למקצועות מעטפת, כמו שיווק דיגי טלי, מקצועות שלא היו מבוקשים בעבר. חשוב לדאוג לכך שהחברות יגייסו עובדים בארץ ולא בחו"ל".

אלדן מספרת על התקש רות עם כ 70 גופים שעוסקים בהכשרת עובדים למשרות המעטפת. קהל היעד הוא גם עובדי היי טק שלא מצאו עצמם במקצוע הקודם ועושים הסבה למקצוע חדש ומבוקש יותר, וחלקם חדשים בתחום. לדבריה, מק צועות רבים ניתן ללמד עובדים בה כשרה מלאה, כמו בקרת איכות ,(QA) תכנות, חוויית משתמש ועוד. "בחצי השנה האחרונה אנחנו רואים שלפ חות מחצית מהגופים הצליחו להגיע להשמה של ."75%

בחודש האחרון רשות החדשנות יצאה בקול קורא, במסלול "קרן ההון האנושי" המעניק כ 30 מיליון שק לים לגופים שיציעו מודלים שיביאו להגדלת היצע העובדים בתעשיית ההיי טק. "המטרה היא למצוא דרכים להשארת העובדים בארץ".

הביקוש בשיא

איילה צרפתי, מנהלת חטיבת ההשמות של חברת ,Experis שעו סקת בהכשרה, גיוס והשמה לחברות היי טק, מספ רת על גיוס של עשרות משרות ג'וניור )חסרי ני סיון( למגוון חברות. לד בריה, "ג'וניורים שעו ברים הכשרה בעולמות הטכנולוגיים - פשוט נח טפים, עוד לפני שהם מתחילים את הקורס. יש ביקוש שיא עכשיו, בשל הקושי לגייס סניורים - בעלי ניסיון של שנתיים-שלוש. הביקוש לבוגרי הקורסים זינק פי שלושה ולכן אנחנו פותחים יותר קורסים". הקורס מוצע בחינם, תמורת התחייבות לעבודה באחת החברות הקשורות במשך שנתיים אחרי הקורס. מי שלא עומד בהתחייבות צריך לשלם את עלות הקורס, "אבל זה כמעט לא קורה", אומרת צרפתי. דנה לביא, מנכ"לית חברת ההשמה נישה, הפועלת תחת דנאל משאבי אנוש, מוסיפה כי "חברות שלא ישכילו לגייס ג'וניורים ולהכשיר אותם, לא יצליחו לצמצם את הפער. בוגרים מצטיינים ללימודי מד עים, הנדסת תוכנה והנדסת חשמל, ובעלי רקע צבאי טכנולוגי, עשויים לה רוויח שכר של 24-18 אלף שקלים. שכר סטו דנטים נע בין 100-55 שקלים לשעה".

לדברי עמוס זיו, סמנכ"ל אנשים ותרבות בחברת פורטליקס, המפתחת טכנולוגיה בתחום הרכב האוטו נומי ומערכות נהיגה אוטו מטיות, "קיבלנו החלטה פרו אקטיבית בחצי השנה האחרונה, שלפיה 50% מהגיוסים שלנו השנה יהיו של ג'וניור". דלית ספיר, מנהלת גיוס ב HP אינדיגו, אומ רת כי "החברה מעסיקה בעולם 3,500 עובדים, כולל בישראל, כאשר 5%-3% הם סטודנטים שהפכו להיות בוגרים. אנחנו רואים בסטודנטים חלק מכוח האדם שלנו. אנ חנו מסתכלים על מסלולי קריירה, גם אם הם באים בלי ניסיון. מדובר בייצור ופיתוח, מכירות ועוד".

גם שי דורפמן, מנהל גיוס ותגמול בחברת צ'ק מאר קס, מציין כי חל לאחרו נה גידול בגיוס הסטוד נטים. לדבריו, "זה היה פחות נפוץ אצלנו בי שראל עד תחילת השנה. יש לנו מודל מאוד מוצלח של גיוס סטודנטים בפורטוגל, שכל שנה אנחנו מגייסים את המתמ חים שלנו. מתחילת השנה הגדלנו את מספר הסטודנטים בחברה פי שלושה בצד הישראלי".

דור העתיד

יעל אבירם רוזנפלד, מנהלת גיוס באנבידיה ישראל, מוסיפה: "אנחנו רואים בסטודנטים את דור העתיד. המש רות המרכזיות שאנחנו מגייסים להן הן בתחום הפיתוח בעולם התוכ נה והחומרה. מדובר בס טודנטים שלומדים הנדסת

חשמל, הנדסת מחשבים, הנדסת תו כנה ומדעי המחשב. אנחנו מגייסים החל מהסמסטר השני של שנה"ל השנייה".

אושרי מויאל, מייסד שותף ומנהל הטכנו לוגיה בחברת ,Atera המפתחת פלטפורמה לניהול ומניעת תקלות במערך המחשוב בארגו נים, מצביע על ביקוש מצד אלה שעברו הסבה בעקבות הקורונה. לדבריו, "כולם יודעים שחסרים עו בדים וכולם רוצים את החבר'ה עם הניסיון. אז אנחנו, בין היתר, הולכים על הכיוון של חסרי הניסיון. בפיתוח יש לנו 30 משרות פתוחות בכל רגע נתון, ומן הסתם לא ניקח 30 סניורים".

מיכל הרשטיין, מנהלת משאבי אנוש בחברת ההיי טק טיפלתי, מסבי רה גם היא את צד המעסיק בעת מיון קורות החיים, ויש לה גם כמה טיפים. לדבריה, "נשלחים לחברות המון קורות חיים. אני מבינה את התחו שות של אלו שלא מת קבלים, אבל כדי לקבל תמונה של מה קורה בצד של החברות - עם פתיחת משרה התחלתית לג'וניורים, יכולים להישלח גם 200 קורות חיים ביום פתיחת המשרה".

דמי בן ארי, ממייסדי חברת הסייבר ,Panorays מוסיף כי "יש בעיה בדרך שבה ענף ההיי טק מגדיר עובדים כג'וניורים. ההגדרה הרשמית בענף ההיי טק היא שג'וניור הוא עובד עם פחות משלוש שנות ניסיון מעשי. אבל אז נשאלות השאלות: מה לגבי עובד שיש לו ניסיון של שלוש שנים ביחידה צבאית טכנולוגית חזקה, אף שאין לו ניסיון בשוק הפרטי? או מישהו שלמד ארבע שנים הנדסת תוכנה במסגרת התואר, או מפתח שעבר לתחום טכנו לוגי חדש שאין לו ניסיון בו?".

טיולים

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282106344785729

Israel Hayom