עיתון ישראל היום

משבר הגז באירופה: בישראל הגז זול ב 80%

חלק מהמדינות נערכות לסבסוד חשבונות חשמל למעוטי הכנסה ● מפעלים החלו לשרוף פחם ומחיריו מזנקים ● פרשנים: "המעבר לאנרגיות מתחדשות עלול להחזירנו אחורה"

ערן בר טל

לאחר שאשתקד הביקוש הגיע לשפל, מחירי הגז הטבעי בעולם משתוללים ובימים האחרונים נפרץ רף 25 הדולרים למיליון יחידות תרמיות )לפי המדד הבריטי המקובל(.

רוסיה, שאחראית לכמעט מחצית מא ספקת הגז הטבעי באירופה, לא ציפתה לביקוש ברמה כזו כבר בספטמבר, והיא עסוקה בתיקוני צנרת אצלה ובהשבת גז לצנרת מקומית. בים הצפוני החלו רו חות והביקוש כמו התעורר בבת אחת. נזכיר, רק לפני שנה הביקוש היה בשפל חסר תקדים שהביא את המחירים לע שירית מהנהוגים כעת. בישראל, נזכיר, חברת החשמל הגיעה לאחרונה לסיכום מחודש לרכישת הגז הטבעי הכחול לבן במחיר של 4.8 דולרים - יותר מ 80% פחות ממחירו כעת. לו, חלילה, לא היינו משכילים לפתח את מאגרי הגז, ישראל היתה נאלצת לייבא גז LNG במחיר של יותר מ 25 דולר, לפני עלות ההובלה.

מאגרי הגז הטבעי באירופה נמצאים בשפל היסטורי: כ 25% פחות מהממוצע האגור בהם בדרך כלל. אצלנו מאגרי הגז עצמם הם גם מאגרי הרזרבה, אך באירופה, שבה צריכת הגז הטבעי גבוהה מאוד, מזרימים גז למאגרים ישנים ומש

תמשים בהם כתחנות ביניים, מה שתורם גם לוויסות המחירים. הדברים הגיעו לידי כך שבגרמניה ובמדינות נוספות נערכים לסבסוד האנרגיה למעוטי יכו לת שלא יוכלו לעמוד בתשלום חשבונות החשמל בחודשים הקרובים.

אמיר פוסטר, מנכ"ל איגוד חברות הגז, אמר ל"ישראל היום": "ברוב העולם משלמים פי 5 מבישראל וכאן המחי רים בשפל. בתקופה מאתגרת זו יש לכך חשיבות קריטית בעבור המשק - מחי רי הגז והחשמל הנמוכים מהווים יתרון יחסי משמעותי בעבור התעשייה והצ רכן המקומי".

מחירי האנרגיה באירופה זינקו בעשור האחרון בעיקר בשל הלחץ להורדת רמת פליטות המזהמים, שהביא את אירו פה להגדיל את ההקצאה למיזמים של הפקה מרוח והידראולית. הקמת הת שתיות האלה יקרה מאוד והן גם לא מחליפות את הפקת החשמל מגז טבעי והדלקים האחרים באופן מלא. במילים אחרות - תוספת של 100 יחידות אנר גיה מתחדשת גורעת לכל היותר כ 30 יחידות של אנרגיה מסורתית, מכיוון שהמתחדשות כמעט אינן נאגרות והן לא זמינות במשך כל היממה.

בתוך כך, משבר אנרגיה הופך מהר מאוד להיות משבר מדיני. שרת האנ רגיה בארה"ב, ג'ניפר גרנהולם, כבר התבטאה נגד הירידה הדרמטית באס פקה של רוסיה לאירופה והביעה חשש שרוסיה מנצלת את המצב ומקטינה את ההיצע כמניפולציה. לרוסיה כמובן יש אינטרס כזה, לא רק כדי לגרום לה עלאת המחירים, אלא גם כדי ללחוץ על גרמניה לאשר את הנחת צינור הגז אליה - פרויקט "נורד סטרים ,"2 שהיא מעכבת שנים.

בכל מקרה, באירופה כבר החלו לש רוף פחם כחלופה לגז הטבעי שבמחסור. כעת זה קורה במפעלים שלא יכולים לעמוד במחירי הגז, אבל ככל הנראה המגמה הזו תגבר, כפי שניתן ללמוד מהביקוש הגובר לפחם. לפני שנה לא היה מחיר לסחורה הזו ובחודשים האחרו נים הוא שב לזנק - מי שהשכיל לאגור מלאים של פחם ב 100 דולר בסוף השנה שעברה נהנה ממחיר של 170 דולר ויותר כעת. העובדה הזו, כותבים פרשנים בעו לם, מרמזת שחתירה יומרנית מדי ליעדי הקטנת הפליטות תזרוק אותנו אחורה הטבעי. לרמת הפליטות מפחם, שהיא כפולה ומכופלת מזו של הגז

כלכלה

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281981790734145

Israel Hayom