עיתון ישראל היום

בכירים במצרים ובעזה מאשרים: חודשו המגעים לעסקת שבויים

רה"מ בנט יעלה ביום שני לנאום הגנה על ישראל בעצרת האו"ם ● מפגן תמיכה בבית הנבחרים: רוב עצום של 420 נגד 9 אישר המימון לכיפת ברזל

מתי טוכפלד, דניאל סיריוטי ודמיאן פצ'טר

ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי לצאת במוצאי השבת לניו יורק, שם ינאם לראשונה בפני עצרת האו"ם ביום שני הקרוב. את השהות בארצות הברית ינצל ראש הממשלה בנט כדי להיפגש עם שורה של מנהיגים מהעולם ונציגי ארגונים יהודיים באמריקה.

הנאום של ראש הממשלה יהיה שונה בסגנונו מנאומי נתניהו. הוא לא יכלול עזרים, בריסטולים, ציורים וכיוצא באלו. ליבת הנאום תהיה הגנה על מדינת ישראל מול אלה בעולם ששופטים אותה באופן בלתי הוגן, כולל המוסדות הבינלאומיים והאו"ם. הנאום יכלול גם פרק שיוקדש לאיראן, אבל המסר יהיה "לא אזהרות והתרעות, אלא אמי רה פשוטה - נעשה את מה שצריך".

במהלך הביקור, כאמור, ייערכו פגישות עם ארגונים יהודיים, ובהן צפוי ראש הממשלה לדבר על הקשר בין ישראל ליהודים ברחבי העולם. בהקשר זה, הוא יציג את סיפורה של הממשלה החדשה כדי לרתום את מי שהתרחקו מישראל בשנים האחרו נות לחזור ולתמוך בה. כמו כן, הוא יתייחס גם לסיפור האישי שלו, כבן לעולים מארה"ב וכמי שבילה חלק מחייו הבוגרים שם. נוסף על כך, צפויות פגישות צדדיות עם שורה של מנהיגים במהלך שהותו של רה"מ בנט בניו יורק בשולי עצרת האו"ם.

עוד לפני הגעת בנט, ישראל קי בלה אמש חיזוק מהאמריקנים. בית הנבחרים אישר את מימון כיפת ברזל ברוב מוחץ של .9-420 אחרי שסעיף המימון לכיפת ברזל הוצא ברגע האחרון מחוק התקציב האמרי קני, אושרה חקיקה נפרדת שתקצה את מיליארד הדולר למערכת ההגנה הישראלית מפני טילים.

את הצעת החוק החדשה הגי שו שלשום הדמוקרטים, יום אחרי שאושר התקציב שממנו הם עצמם נאלצו להוציא את סעיף כיפת ברזל. יו"ר ועדת התקצוב בקונגרס, הד מוקרטית רוזה דה לאורו, הציגה את החקיקה החדשה והבהירה כי "מחויבותה של ארה"ב לביטחונה של ידידתנו ושותפתנו ישראל היא בלתי מעורערת. חידוש המלאי של המיירטים שנועדו להגן על ישראל ממתקפות הוא האחריות החוקית והמוסרית שלנו".

שגריר ישראל בוושינגטון ובאו"ם, גלעד ארדן, בירך על ההחלטה: "הת מיכה הדו מפלגתית המוחצת בח קיקת כיפת ברזל מעבירה מסר ברור שאמריקה מתמודדת עם יש ראל במאבק בטרור״. שר החוץ יאיר לפיד הצטרף: ״עוד הוכחה שבעבו

דה מדינית מדויקת אפשר להביא תוצאות. לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב״.

נאום חייו של אבו מאזן

מלווה באווירה שונה מבשנים עברו, יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ינאם הערב בעצרת הכ ללית של האו"ם בניו יורק, שם יקרא לקהילה הבינלאומית לרסן את יש ראל וללחוץ עליה לוויתורים.

משבר הקורונה והסכמי אברהם, וכן המדיניות שהוביל נשיא אר צות הברית לשעבר דונלד טרא מפ, השכיחו את הנושא הפלשתיני מסדר היום בקרב מדינות המערב. לכן, המנהיג הפלשתיני צפוי בד בריו להזכיר לאומות העולם כי הם, הפלשתינים, עדיין כאן, אולם ספק אם יש ליו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן בן ה 86 מספיק "גב" בבית )וזמן( כדי לקדם מהלכים משמעו תיים למעט סיסמאות מעל דוכן האומות המאוחדות.

על פי נתונים בסקר דעת קהל שפורסם ביום שלישי ב"מרכז הפ לשתיני למדיניות וסקרים", ברא שות ד"ר חליל שקאקי, 80% מהעם הפלשתיני בשטחי הרשות דורשים מאבו מאזן להתפטר מתפקידו ולפ רוש. 45% רוצים שחמאס יהיה הרי בון ברמאללה.

לאור כל זאת, יש ספק שהרוח החדשה בוושינגטון בדמותו של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, יחד עם הממשלה החדשה בישראל, יג רמו להתקדמות משמעותית בסו גיה, למרות המאמצים שכללו פגי שה אישית בסוף אוגוסט האחרון בין שר הביטחון בני גנץ ליו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ברמאללה.

בירדן ובסעודיה הגיבו

ברביעי, עבדאללה, מלך ירדן, התייחס לסכסוך בנאומו וקרא לפ תרון "שתי המדינות על בסיס גבו לות ,'67 עם מזרח ירושלים כבירת פלשתין".

סלמאן, מלך סעודיה, חזר על הצורך בפתרון הסכסוך, ובדומה למ קבילו הירדני ציין בנאום מוקלט מריאד, שבו אמר: "אנחנו מדגישים שהשלום הוא הבחירה האסטרטגית של האזור וכולל גם פתרון צודק לשאלת פלשתין ואת יוזמת הש לום הערבית, שמבטיחה את זכותם של הפלשתינים למדינה עצמאית על גבולות ,1967 הכוללת את מזרח ירושלים כבירה".

מוקדם יותר, נשיא ארה"ב גם התייחס לנושא ביומה הראשון של העצרת והודה כי "אנו רחוקים מפת רון שתי המדינות". למרות הממשל האוהד בוושינגטון, שכולל תומ כים רבים באגף הקיצוני יותר של המפלגה הדמוקרטית, ספק רב אם לדברים שיישא המנהיג הפלשתיני תהיה השפעה בשטח.

"אנחנו סבלניים"

בירושלים עוקבים בדריכות אחר הדברים, שהרי אולי המגעים מתק דמים יותר מאשר מה שנראה לעין. אולי הם אף מנוהלים בימים אלה מאחורי דלתות סגורות או בזום.

ברמאללה אמנם מכחישים בתו קף כי חזרה לתהליך המדיני ולשו לחן המו"מ נמצאת על הפרק, אולם לאור העובדה שבירושלים מכהנת ממשלה אחרת שנתניהו אינו העומד בראשה, ברמאללה לא פוסלים על הסף חזרה לתהליך השלום. זאת על אף ההצהרות מכיוון רה"מ בנט ומ קורביו כי חזון שתי המדינות אינו רלוונטי עוד.

גורם בכיר ברמאללה אמר בעניין זה ל"ישראל היום": "אנחנו סבל ניים והוכחנו במהלך כהונת ממשל טראמפ שהסבלנות והנחישות שלנו השתלמו. לא נכנענו לדרישות של טראמפ וממשלו. אנחנו לא ממהרים לשבת עם בנט. יש גורמים נוספים במערכת הפוליטית בישראל".

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281818581976897

Israel Hayom