עיתון ישראל היום

"אני מצפה ממפקד כלא גלבוע להתפטר"

נציבת שב"ס קטי פרי למקורביה: "לא שוללת אפשרות של חפירת מנהרה נוספת" ● על הטענות נגדה: "מתקיפים אותי כי אני אישה" ●

איציק סבן

"אני לא שוללת אפשרות של חפירת מנהרה מאחד מבתי הכלא החוצה, לכן הוריתי לערוך בדיקות קפדניות בכלל בתי הכלא של השב"ס", כך אמרה לאחרונה נציבת שירות בתי הסוהר, רב גו נדר קטי פרי, למקורביה.

נדמה שהבריחה מכלא גלבוע כמוה כקריאת השכמה גם לפרי עצמה, שעסוקה מאז בהידוק הפיקוח בבתי הכלא, בעיקר בבתי כלא שנבנו באופן דומה לכלא גלבוע, בהפרדת אסירים והעברתם בין בתי הכלא ובבדיקה הנדסית של כלל המבנים.

פרי, שאת שירותה בשב"ס עשתה לרוב בתפקידי מודיעין, לא הופת עה רק מהבריחה, אלא גם ממה שנ ראה כהתנהלות רשלנית של המח בלים מרגע יציאתם לחופשי מפתח המנהרה ועד שדבר בריחתם התגלה באופן רשמי כעבור שלוש שעות. היא אינה שוללת את ההערכה שה מחבלים הקדימו את הבריחה ועל כן איש לא המתין להם. היא אינה יוד עת את הפרטים שמתבררים בחקירת השב"כ, אך לא מוציאה מכלל אפ שרות שהמחבלים לא זכו לשיתוף פעולה מחוץ לכלא משום שהקדימו את בריחתם ביום. "הם כנראה התכ

וונו להביך אותנו בערב ראש השנה ולא ערב קודם", אמרה למקורביה. את ההודעה הראשונית קיבלה כשעתיים לאחר מכן. כשביקשה לקבל עוד פר טים היו מי שסברו תחילה שמדובר בכלל בתרגיל. למקורביה אמרה כי ציפתה שמפקד הכלא יתפטר. "היה מחדל, אני לא כאן כדי לטאטא אותו, אני כאן לעשות הכל כדי שמה שצריך תיקון יתוקן עד תום", אמרה.

בשיחות סגורות עם מקורביה, הוסיפה כי בכלא גלבוע היתה קרי סה של כל הנהלים והפקודות. "אני לא מאמינה שסוהרים שיתפו פעולה עם האסירים ברמה הפרסונלית, אבל בהחלט מדובר פה באוסף של מקרים עם סימני שאלה", אמרה למקורביה.

פרי מתייחסת בין היתר לעובדה שזכריה זביידי הועבר לתא הבריחה ללא שום סיבה מוצדקת, לכך שהצ וות שאמור היה לבדוק באופן שבו עי את רצפת התא שבו נמצא פיר המנהרה - לא גילה זאת, ולעובדה שהבריחה לא התגלתה על ידי סוהר שהוצב בחדר הבקרה המשקיף אל חו מות הכלא מכל צדדיו.

גם העובדה שבמגדל השמירה הוצ בה חיילת שח"מ שנרדמה תיבדק על ידיה בהמשך. יודגש כי בשנת ,2006 עם הפיכתו של השב"ס לארגון כליאה לאומי, הועברו גם בתי הכלא הצ באיים לאחריותו. במסגרת זו סוכם שחיילים יתגייסו לשרת בשב"ס ויוצ בו בבתי הכלא הצבאיים.

כעת, כפי שהניסוי להציב חיילי שח"מ במוקדי המשטרה נכשל, בכ וונת פרי לבחון את הצבתם במוקדים שבהם נדרשות אחריות וערנות.

בינתיים, 14 סוהרים ובהם מפקד הכלא מסרו עדות במשטרה. סוהר אחד נחקר באזהרה בחשד לרשלנות חמורה. עם זאת, ההודעה על הכוונה להקים ועדת בדיקה ממשלתית האטה את קצב החקירה המשטרתית, ועצרה את התחקיר הפנימי בשב"ס.

פרי מתעקשת שאסירים ביטחו ניים אינם מנהלים את הכלא, ול מקורביה אמרה שתביע את עמדתה בסוגיה בפני הוועדה. "עד כה הקימו ועדות שהמליצו המלצות, אבל איש לא דן ביישומן", אמרה. עם זאת, היא אינה מסתירה את העובדה שהמחב לים בכלא מחזיקים עשרות טלפונים שמוברחים אליהם במהלך ביקורים עם בני משפחותיהם ועורכי דין. ני סיונות ההברחה אינם פוסקים, וב עבר סוכלה בכלא עופר הברחה של 24 טלפונים שהמבריח נשא על גופו.

יצוין כי ב 2016 נעצר באסל גאטס, לשעבר ח"כ מהרשימה המ שותפת, בעת שניסה להבריח טלפו נים סלולריים לאסירי חמאס בכלא קציעות. פרי נחושה להכביד את היד בעניין על האסירים הביטחוניים, ול מקורביה אמרה שהפעילות אינה זוכה לשיתוף פעולה מלא עם השב"כ.

"נחצו קווים אדומים"

מקורביה טוענים כי היא דוחה בשאט נפש את הפרסומים האח רונים שניסו להטיל דופי בה ובמ שפחתה, ואת הטענות על כך שה מינויים בשב"ס נעשים משיקולים פוליטיים. "כל מינוי עובר כמה גלגולים עד שהשר מאשר אותו", אמרה למקורביה.

פרי היא האישה השלישית שמונ תה לעמוד בראש הארגון. למקורביה אמרה כי אין לה ספק שהניסיונות להטיל דופי בה ובפעילותה נוב עים מהעובדה שהיא אישה. "מוניתי לתפקיד כי נמצאתי ראויה לו", היא חוזרת ואומרת למקורביה. לטענתה, כל מיני "לשעברים" שתקפו אותה ואת הארגון בעילום שם, שירתו בשב"ס. "נחצו פה קווים אדומים. מדובר בקצינים ששירתו בארגון ועושים הכל כדי לפגוע בי ובא רגון מתוך נקמה על אי קידומם", אמרה למקורביה.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281754157467457

Israel Hayom