עיתון ישראל היום

קבינט המומחים לממשלה: מדיניות הקורונה נכשלה

מסמך חריף על אופן ניהול המגיפה של הממשלה ● על ההתמקדות אך ורק בחיסונים: "גבתה מחיר כבד בנפש" ● על פתיחת הלימודים: "הדבקה המונית בבתי הספר" ● ההמלצות: הגבלת התקהלויות ותו ירוק מורחב

רן רזניק

הרופאים הבכירים הזהירו כי המדיניות הנוכחית קרסה ומסוכנת, ודרשו הגבלות חדשות ● "הכלים לבלימת המגיפה אינם יעילים עוד, לא סביר להמשיך במסלול הקיים" ● ביקורת גם על מתווה החינוך: "לא נותר ממנו כלום" ●

מדיניות הממשלה למאבק בקורונה היא מסוכנת, כוש לת, הרסנית, לא נכונה, מנוגדת לד רישות חוזרות של בכירי משרד הב ריאות וכבר הביאה להידבקויות המוניות ולעלייה עקבית במספר החולים קשה והמתים - ביקורת חסרת תקדים בחומרתה וחריפותה עולה מסיכום דיון קבינט המומחים, המייעץ לממשלה במאבק במגיפה.

זו הפעם הראשונה מראשית המגיפה שנשמעת מקבינט המומחים ביקורת כל כך נוקבת ודרמטית על הממשלה. משמעות הביקורת היא התוצאה הט רגית הבלתי נסלחת של מדיניות הממשלה: כמעט 1,200 מתים מקו רונה בגל הרביעי, 30-20 מתים מדי יום. כמו כן, בשבועות האחרונים יש בין 8,000 ל 10,000 מאומתים חדשים כמעט מדי יום, יותר מ 700 חולים קשה בבתי החולים וכ 80 חולים קשה חדשים ביום, ויותר מ 200 מונשמים במצב קריטי, מספר שיא בגל הנוכחי. בראשות קבינט המומחים מכהן פרופ' רן בליצר, ראש מערך החד שנות בקופת חולים כללית ואחד הרו פאים המרכזיים המייעצים לממשלה.

המחדל במערכת החינוך

בשבוע הבא, לאחר סוכות, אמו רה להיפתח מחדש מערכת החינוך. על המחדלים הקשים של משרד החי נוך בניהול המגיפה במערכת החינוך אפשר היה ללמוד מדבריה האמיצים של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור, שאמרה לק בינט המומחים כי "ממתווה החינוך המקורי שנועד לגדר את הסיכונים במערכת החינוך, לא נותרו בשלב זה כמעט אף אחד מהרכיבים המרכזיים: חלק בוטלו על ידי הממשלה וועדת החינוך, וחלק לא ניתן ליישם בהיקף התחלואה הקיים".

קבינט המומחים קבע כי מדובר באחד המחדלים הקשים ביותר של משרד החינוך והממשלה הנוכחית, וכי האופן שבו נפתחה שנת הלימו דים ועומדת להיפתח מחדש בשבוע הבא, "לא כוללת את רוב הרכיבים שתוכננו להיכלל בו על ידי משרד הבריאות ויש )רק( כלים מינימליים להקטנת הדבקות. המשך ההתבססות על תקווה שתחלואה תרד למרות הח זרה ללימודים, רק על מנת לא להטיל אף לא את מגבלת ההתקהלות המי נימלית ביותר, אינו סביר. אין היגיון או סבירות בקיום התכנסויות נרחבות כמו של אירועים וספורט בתקופת שיא של הדבקה לא נשלטת, כאשר עשרות חולים צעירים מגיעים לטיפול במצב קשה מדי יום".

הקבינט חשף בדיון כי הלקח מה

נסיעות לאומן היה כי מדובר באירוע "עם אלפי נדבקים ושתי פטירות של צעירים עד כה, שהם עדות להשלכות של התקהלויות נרחבות בתנאים צפו פים בעת הזו על המחיר לנפש - בעיקר לצעירים לא מחוסנים. בנוסף, יש בין החוזרים שחלו לפחות 20 חולים קשה ובמצב קריטי".

לא סביר להמשיך כך

הקבינט העלה ביקורת נוקבת, גם אם מרומזת, על צמרת משרד החינוך כשקבע כי "יש להבהיר למי שתו מך במדיניות של הדבקה המונית בבתי הספר, בין במוצהר ובין במש תמע מקידום החלטות המונעות בקרת הידבקויות, את המחיר הכבד של מחלת קורונה הן לילדים )עם סיבוכים לא שכיחים וקורונה מתמשכת( והן למ געים עם בוגרים ובפרט לא מחוסנים או פגיעים".

קבינט המומחים קבע כי "היקף הת חלואה המתמשך בחודש האחרון גובה מחיר כבד בנפש, ולמרות התקווה לי רידה בתחלואה בזכות מבצע החיסונים, לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים ומתחייב שינוי מדיניות לת קופת ביניים עד שתוכח ירידה מש מעותית ומתמדת בתחלואה הקשה". המומחים קבעו כי זו טעות קשה שמ דיניות הממשלה מבוססת בעיקר על הרצון שלא לשלם פיצויים לעסקים ולהשאיר את המשק פתוח.

קבינט הקורונה מתאר את המדי ניות הנוכחית כ"ספיגה לפרק זמן לא מוגבל כמעט וללא מאמץ מרכזי לב לימת )התפשטות המגיפה( והקטנת הידבקויות". למעשה מתאר הקבינט, לראשונה, את מדיניות הממשלה לה שאיר את כל המשק, החינוך והתרבות פתוחים כמעט ללא שום הגבלה, ואז "לספוג" או "להכיל". כלומר - לא משנה לממשלה איזה מחיר, כבד ככל שיהיה, בתמותה יהיה למדיניות הזו.

הקבינט הדגיש כי הוא התריע שה כלים לבלימת התפשטות המגיפה, כמו בידוד מוקפד ואכיפתו, כבר אינם ישי מים נוכח התפשטות המגיפה. "נשא רו רק הכלים הפוגעים יותר בכלכלה, הגבלות נרחבות על מקומות העבודה ותווים ירוקים וסגולים הדוקים מאוד".

המשך המדיניות - מסוכן

קבינט המומחים התריע עוד כי מדיניות הממשלה - להעמיד את כל ניהול המאבק בקורונה אך ורק על החיסונים, ובמקביל לא להפעיל כמעט שום הגבלה על המשק - היא מסוכנת. לפי הקבינט, ההחלטה על מדיניות זאת ללא הטלת הגבלות על התקהלות, היא שהביאה למצב הקשה של התחלואה.

המומחים מזהירים כי כמו באוכלוסייה הערבית והחרדית, פתיחת בתי הספר לאחר סוכות באופן המתוכ נן, "עלולה להביא לעלייה בתחלואה, ומכיוון שכבר כעת מתקשים לתת טיפול מיטבי לכל החולים הנדרשים לטיפול נמרץ ואקמו, אנו עלולים לה גיע לאירועים קשים של תיעדוף חו לים צעירים הנזקקים לטיפול קריטי". אזהרות אלה של המומחים מחזקות את ההתרעות שנחשפו ב"ישראל היום" בשבועיים האחרונים, של חלק מבכירי הרופאים בישראל.

המומחים המליצו להטיל הגבלות התכנסות באירועים )עד 300 איש בח ללים סגורים(, להמשיך בהנגשת החי סונים לכ 800 אלף הישראלים מעל גיל 12 שטרם התחסנו כלל ולמי שלא קיבל את הבוסטר, ולקדם מתן נרחב של התרופה רג'נקוב שניתנת לחו לים במצב קל ויכולה למנוע החמרה במצבם של חלק מהם, וכן לחזק את מתווה החינוך.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281706912827201

Israel Hayom