עיתון ישראל היום

אנחנו מעצמת אקמו - וזה לא מספיק

ד"ר יגאל כסיף ד"ר יגאל כסיף הוא מנתח לב בכיר, מנהל תחום האקמו במרכז הרפואי שיבא ויו"ר החברה הישראלית לאקמו עיבד והביא לדפוס: אסף גולן

כיום, כשיש בארץ 50 חולים המחוברים לאקמו, מהם 40 חולי קורונה, אנו קרובים לאי ספיקה של המערכת הזו. לא מדובר ב"קמצנות" של המדינה: יש לנו הרבה יותר מכשי רים למיליון נפש מאשר בבריטניה, למשל.

מכונת האקמו שמצויה כעת במרכז החדשות היא מכשיר טכנולוגי בקדמת המדע והחד שנות הרפואית. המכשיר מאפשר למעשה להציל חולים קשה שהלב או הריאות שלהם קרסו. כיום יש מכשירים ניידים כאלו גם במחלקות טי פול נמרץ, שמאפשרים להעביר חולים ממרכז רפואי למשנהו. מדובר כמובן במערך שדורש מיומנות, הכשרה מקצועית וכוח אדם. מכשיר אקמו עולה כ 65 אלף דולר, ולפי ההערכות, עלות הטיפול בכל פעם שמחברים את המכונה לחולה היא כ 2,500 יורו. מעבר לכך, על כל חולה שמחובר למכשיר אקמו יש אחות שמפקחת רק עליו. לרוב, אחות בחדר טיפול נמרץ אחראית לשני חולים, אולם במקרה של חולה שמחובר למכשיר אקמו מדובר על אחות בעלת הכשרה ייחודית על המכשיר, שמשגיחה על חולה אחד בלבד.

המכשיר מיועד כמובן למחלקות טיפול נמרץ, אך במצבי חירום אפשר לנייד אותו מבית חולים לבית חולים. כך למשל, בבית החולים קפלן יש שני מכשירים כאלה, ובגל הנוכחי - מכיוון שמחלקת הקורונה במוסד כבר מלאה - הועברו מכשיר אחד לרמב"ם ואחד לאסף הרופא. בארץ יש 82 מכשירי אקמו. לפי הנוהל של משרד הבריאות, אמור להיות מכשיר אחד רזרבי על כל מכשיר שעובד, ולפחות שליש מהמכשירים נמצאים כל הזמן ב"כוננות".

כיום, כשיש בכל ישראל 50 חולים המחוברים לאקמו, 40 חולי קורונה ועשרה אחרים, אנו קרו בים לאי ספיקה של המערכת הזו. למען הסר ספק, לא מדובר ב"קמצנות" של המדינה: אנחנו בישראל נדיבים מאוד בתחום הצלת חיי אדם, ויש לנו תשעה מכשירים על כל מיליון תושבים - הרבה יותר מאשר בבריטניה, למשל. נוסף על כך, בישראל יש 12 מר כזים רפואיים שיודעים להפעיל את מכונת האקמו, ובבריטניה - רק שישה מרכזים, אולם בגלי הקורונה האחרונים טופלו במכשיר בישראל כ 350 חולים, מספר גבוה מאוד. אני חייב לציין שהתמקצענו כאן בישראל בתפעול המכשיר: בתחילת המגיפה הצלחנו להציל רק 50 אחוז מהחולים שחוברו לאקמו, וכעת אנו מצילים 65 אחוז ויותר.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281681143023425

Israel Hayom