עיתון ישראל היום

הקברניטה מטוויטר: שמרית תנווט

לאחר שיועץ התקשורת קלוגהפט כשל בניסיון לבסס תמיכה ציבורית בבנט, המפתחות הועברו ליועצת המדינית, שמרית מאיר ● לאן תוביל "הרוח החדשה" של הקברניטה החדשה מטוויטר?

יעקב ברדוגו

בעידן נתניהו, מינוי של דמות כמו שמרית מאיר היה גורם להתנפחות ורידי המצח אצל הפרשנים המדיניים. לא רק בשל חוסר הניסיון, אלא בעיקר עקב המילים הקשות, שלא לומר הפוגעניות, שהטיחה בנשיא ביידן.

זוכרים את הימים שבהם כל תזוזה בלשכת ראש הממשלה היתה סיבה לשלוח אותנו לעמוד מתחת למשקוף, וגם ראיה סנסציונית לטירוף וליחסי העבודה באקווריום שמנהל את המדינה? אז הנה ההוכחה שכשעץ נופל ביער התקשורת והפוליטיקה בישראל, הוא לא מוכרח להשמיע רעש, בעיקר אם קוראים לעץ הזה קלוגהפט - וליער קוראים נפתלי בנט.

אבל בשביל להבין את מה שקרה, ועד כמה זה דרמטי, כדאי אולי להצביע על עוד הישג חסר תקדים של ממשלת השינוי: היא לא רק קבעה שיא בהפרת הבטחות ליבתיות שניתנו לפני הבחירות, היא גם מפירה ללא כל בעיה התחייבות אקסטרה ליבתית שניתנה עם הרכבת הקואליציה, והיא - לא נעסוק בתחומים שבמחלוקת, נתרכז רק במה שבקונצנזוס.

ובכן, הנה נושא שלא רק נמצא במחלוקת, אלא גם נחשב שסע שמגדיר את מושגי הימין והשמאל בישראל, ועומד במרכזו של הוויכוח הפוליטי שלנו זה דורות: הסכסוך הישראלי ערבי בכלל, והסוגיה הפלשתינית בפרט. ממשלת השינוי לא סתם מחממת מנועים מדיניים - היא כבר מעבירה להילוך רביעי, אם לא חמישי. שר החוץ וראש הממשלה בפועל, יאיר לפיד, מציג את עצמו כאדריכל יחסי החוץ החדשים של ישראל. שלא יהיו טעויות: לא מדובר על הסכמי סחר עם אנדורה או על שיתופי פעולה מדעיים עם דנמרק. מדובר על גישה אסטרטגית מדינית חדשה למדינת ישראל, עם אוריינטציה מובהקת למהלך מדיני מקיף גם עם הפלשתינים.

בנט נפגש עם מלך ירדן, גנץ נפגש עם אבו מאזן, בנט נסע לוושינגטון ואז למצרים, ובזמן הזה לפיד מעביר את הפוקוס הדיפלומטי לאזור הנוחות של האיחוד האירופי וסקנדינביה - תוך הפניית עורף למדינות כמו פולין. מדובר על פעלתנות מדינית שהולכת לכיוון ברור ולא בהכרח מוכחש: ישראל רוצה להציג פנים אחרות, נכונות לפשרה, קשובות להצעות, פתוחות ליוזמות. הסטטוס קוו המדיני עומד להשתנות באופן רדיקלי.

זו התפאורה לדרמה הפוליטית שעברה כאן ממש לאחרונה, מבלי שמישהו מאיתנו שמע "בום" או "ברייקינג" בטוויטר או בטלגרם, ובטח שלא במהדורות או בתוכניות התחקירים.

איך סיפור נולד?

לאסטרטג הפוליטי משה קלוגהפט, אחד מהבולטים בישראל, יש קילומטראז' ארוך מאוד עם נפתלי בנט. לפחות עשור. הוא ליווה אותו בעלייתו המטאורית בבית היהודי, ויש לו מניות יסוד בהצלחתו הפוליטית של בנט בעשור האחרון. בשנים האחרונות העניק שירותים ללקוחות נוספים, ובשלב מסוים אף הועסק על ידי נתניהו. זמן לא רב אחרי הקמת ממשלת השינוי, הגיע הרגע הגדול של קלוגהפט: הוא הוזמן ללשכת בנט, חצה מעדנות את מפתן האקווריום והצטרף לקודש הקודשים של הפוליטיקה הישראלית - כיועץ אסטרטגי בלשכת רה"מ. פרק איחוד מרגש.

בהינתן כישוריו בתחומי התקשורת, עיצוב התדמיות וגיוס דעת הקהל, הוטלה על קלוגהפט משימה כבדה אך עתירת פו טנציאל יצירתי: לייצר סיפור לבנט, לבנות נרטיב מחודש לאיש שהעלים את עברו וכעת בונה את הפרסונה הפוליטית שלו כמעט מהתחלה. הוא קיבל תבנית ריקה בצורת ראש ממשלה שצריך למלא בתוכן, כלומר לייצר לה אישיות, סיפור ועוגני תמיכה. טאבולה ראסה - לוח חלק שמחכה לציור - אבל כבר תלוי במוזיאון. המטרה: לשקם את הנזק שנגרם לבנט ולימינה, בעקבות ההתכחשות לכל אחת ואחת מהבטחותיו והפניית העורף למחנה הפוליטי שבתוכו גדל. במונחים של פוליטיקה יישומית, הציפייה מקלוגהפט היתה ברורה: להעלות באופן משמעותי את התמיכה הציבורית בבנט על חשבון נתניהו. או במילים אחרות: הגדלת המנדטים של בנט בסקרים - והורדת המנדטים של נתניהו. מדברים על כך שהמספר עמד ככל הנראה על ‪15 :15‬ מנדטים לבנט - ו 15 לליכוד. אלה המספרים שאליהם מכוון בנט, שבהדרגה מתחיל להבין את מה שהיה ברור כשמש לכל אזרח הגון בישראל: בלי בסיס בוח רים מוצק ונרחב אין סמכות מוסרית, מנהלתית, מנהיגותית ופוליטית להוביל מהלכים, ואפילו לא לכפות מרות על שרי הממשלה.

העיקר היח"צ

אלא שקלוגהפט לא הגיע לאקווריום ריק. במימי הלשכה שחתה דגה נוספת: שמרית מאיר, היועצת המדינית לראש הממשלה. עד לפני כמה דקות, היתה בעלת טור ואושיית טוויטר שזכתה להערכה בעיקר מהברנז'ה. בעולם מקבלי ההחלטות ומע צבי המדיניות לא היה לה כל משקל משמעותי, והיא לא הותירה שום חותם בממסדים העוסקים בתכנון ובעיצוב אסטרטגיה. היא פרשנית מדרג בינוני, נטולת סמכות ידע מוכרת או ניסיון מהותי, אבל היא מוצאת חן בעיני טוויטר - ובממשלת היח"צ של לפיד ובנט, זה הקריקטריון העיקרי. כן, גם כשמדובר בגורלה המדיני, הביטחוני והאסטרטגי של מדינת ישראל.

בעידן נתניהו, יש לציין, מינוי של דמות כמותה היה גורם להרמת גבות, אם לא להתנפחות ורידי המצח אצל הפרשנים המדיניים. לא רק בשל חוסר הניסיון, אלא בעיקר עקב המילים הקשות, שלא לומר הפוגעניות, שהטיחה בנשיא ביידן. בין היתר, התייחסה לרמת הביצועים הגרועה שלו ולעגה לגילו, תוך אזכור פגישתו עם גולדה מאיר כהמחשה לחוסר הרלוונטיות שלו. מעניין מה זה אומר על שיקול הדעת שלה, ומעניין לא פחות לשאול את כל אלה שהתנפלו על נתניהו, בעקבות הסרטון שבו לכאורה חיקה בלעג את ביידן, איך לדעתם נתפסת בבית הלבן חוות דעתה המקצועית של היועצת המדינית של ראש ממשלת ישראל על הנשיא האמריקני. על כל פנים, למרות הלשון הלא דיפלומ טית והניסיון המעשי הדל שלה, שמרית מאיר התגלתה כיועצת פעלתנית מאוד. היא לא רק מייעצת, היא למעשה מתווה מדי ניות. היא הרוח החיה מאחורי קידום המפגשים המדיניים, היא זו שמעצבת את ה"גישה החדשה" שמנשבת מישראל והיא זו שדוחפת את בנט לכיוון מדיני חדש.

במציאות שהתהוותה, ייתכן שהשתררה ההבנה שקלוגהפט לא עומד במשימה שלו. כן, יש מוצרים פוליטיים שלא ניתן למכור

משימה בלתי אפשרית

על פניו, היא וקלוגהפט אמורים להיות זיווג מקצועי משמיים: שמרית מאיר מתווה את הקו המדיני, משה קלוגהפט ייעצב את הקו התודעתי שיווקי פוליטי. הם לכאורה אמורים להשלים זה את זו, וזו את זה. אבל במציאות שהתהוותה באקווריום, קלו גהפט הבין עד מהרה מי משניהם הוא הדומיננטי והקרוב ביותר לאוזנו של בנט - וזה לא הוא. היועצת הטרייה והנמרצת עקפה את היועץ הוותיק והנאמן בדרגת הִקרבה לבנט.

המתח הזה הלך והחריף ככל שנקפו הימים, בעיקר כשהתחוור שמעמדו הציבורי של בנט לא משתפר. ייתכן שהשתררה ההב נה שקלוגהפט לא מצליח לעמוד במשימה - אף שמכל בחינה אובייקטיבית, מדובר במשימה בלתי אפשרית. כן, יש מוצרים פוליטיים שלא ניתן למכור, ולפעמים קורה שלאסטרטגים תק שורתיים ופוליטיים יש לקוחות בלתי אפשריים. השורה הת חתונה היא שבנט לא מתרומם. לא בדעת הקהל, לא בסקרים ולא במעמדו בתוך הממשלה. הוא התחיל ונותר ראש ממשלת ששת המנדטים, נטול בייס וחסר כל מנוף עוצמה עתידי מול

חברי הקואליציה.

לא רק בשל חוסר הניסיון, אלא בעיקר עקב המילים הקשות שהטיחה בנשיא ביידן גדולה בעידן נתניהו, מינוי כמו של מאיר היה מייצר דרמה

אז קלוגהפט הלך, ולכתו היא סמל לכך שפרויקט שיקום הת דמית נכשל, ואולי נועד מלכתחילה לכישלון. אבל לכתו מסמ לת גם את עוצמתה של היועצת. בלשכה כבר מבינים, ובהדרגה גם הציבור יבין. זו האישה הקרובה ביותר לנפתלי בנט, והחזקה ביותר באקווריום. אין לכם מושג מי היא ומהם כישוריה, אבל כדאי שתתחילו להתרגל - שמרית תנווט. והשאלה המטרידה מכל היא: תנווט לאן?

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

2021-09-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281676848056129

Israel Hayom