עיתון ישראל היום

ברכת כהנים

Hanangreenwood@gmail.com

"גם אם אמציא תרופה לסרטן, החרדים יקראו לי המן הרשע, אז אני פחות מתרגש מהביקורת שלהם". מתן כהנא, שר הדתות והאיש המקורב ביותר לראש הממשלה נפתלי בנט, מדבר / חנן גרינווד

"אני לא צריך תעודת הכשר מגפני או מדרעי, שחושבים שאנחנו סוג ב'" "אנחנו מתקרבים למצב שבו כל זוג עשירי במדינה יהיה בין יהודי או יהודייה לגוי או גויה, זו התבוללות נוראית" "לצד כל רב קהילה, אני רואה דמות נשית תורנית משמעותית" "בממשלה הנוכחית לא יהיה תהליך מדיני עם אבו מאזן, לא ניתן שתוקם מדינה פלשתינית" אחרי שלושה חודשים במשרד הדתות, השר מתן כהנא מדבר לראשונה - והוא נחוש "להפוך כל אבן כדי לשפר את שירותי הדת בכל הנושאים, צעקות מח"כים חרדים לא ירתיעו אותי"

כששר הדתות מתן כהנא נעמד במשרדו, על כל מטר שמונים ושמונת הסנטימטרים שלו, ידו מצביעה על הלוח המחיק שלפניו, הוא לרגע נראה כאילו הוא שוב אלוף משנה בצה"ל, טייס וקצין בכיר בחיל האוויר. אחרי קצת יותר משלושה חודשים בתפקיד, האיש המקורב ביותר לראש הממשלה נפתלי בנט, ואחד מאדריכלי הממשלה השנויה במחלוקת, מוכן לענות על כל השאלות הקשות.

"ידעתי מראש שאני מתכוון להזיז את הגבינה למי שחשו בעלות על סוגיות שקשורות לדת ומדינה", הוא אומר, "והנחתי שזה לא יעבור בשקט. אני גם נוכח לדעת שהקונסטלציה הפוליטית שבמסגרתה קמה הממשלה וההתנגדות אליה הן פקטור משמעותי בצווחות שאני מקבל.

"בסופו של דבר, הגיע לכאן אדם מלב ליבו של המגזר הדתי־לאומי, שרואה שליחות בלקיחת שירותי הדת ובהכנסת האמונות של הציבור הדתילאומי, ומעוניין להפסיק את תפיסת העולם החרדית ולהביא את תפיסת העולם הציונית־דתית. לשים את הרבנים שלנו בלב העשייה הדתית. לדבר הזה יש התנגדות, אבל אני לא מתכוון לעצור. בשום פנים ואופן".

ואכן, יש תחושה שהמשרד האפרורי, שהפך למשעמם משהו בשנים הארוכות שבהן החזיקה בו ש"ס, הפך לגולת הכותרת של הממשלה הנוכחית. כהנא ,)49( מצידו, הגיע כדי לעבוד. גם אם יעצבן את כל העולם, יכונה אנטיוכוס והמן הרשע ויספוג קריאות גנאי ברחוב. בידו האחת נושאים נפיצים כמו כשרות וגיור, ובידו השנייה חברות בקבינט המדיני־ביטחוני ובקבינט הקורונה. לא רצית דווקא תיק ביטחוני?

"נכון, זה נשמע מופרע לחלוטין לכאורה שאלוף משנה שהיה בסיירת מטכ"ל ומפקד טייסת רוצה להיות שר דתות, אבל דווקא מישהו כמוני, ששתי רגליו נטועות בשני חלקי העולם הישראלי יכול להביא את החיבור - רגל דתית איתנה כתלמיד בחינוך הדתי ובישיבת נתיב מאיר וכחניך ומדריך בבני עקיבא, לצד רגל שנטועה עמוק בתוך העולם הכי חילוני שיש - טייסות חיל האוויר. דווקא למישהו כמוני יש סיכוי לתקן את השסע שנוצר סביב נושאי דת ומדינה".

"בעיה עמוקה בגיור"

הסערה הבאה בתחום הדת והמדינה, אפשר לומר כמעט בוודאות, תהיה סוגיית הגיור הרגישה. אחרי שבהסכמים הקואליציוניים נקבע כי כל רב עיר יוכל לגייר, מה שכבר עורר בזמן "ברית האחים" בין לפיד לבנט מהומה רבתי, כהנא נחוש בדעתו לבצע רפורמה גם בתחום הזה. כעת, בפעם הראשונה מאז הבחירות, הוא מתייחס למתווה המתגבש.

"לצערי, אני לא משוכנע שאנשים מבינים את עומק הבעיה בתחום הגיור", הוא אומר, "יש כמעט חצי מיליון אזרחים מזרע ישראל שאינם יהודים על פי ההלכה. בבתי הספר הדתיים יש היום אלפי ילדים כאלה.

"האנשים האלה הם אזרחים סופר טובים ולגיטימיים שנמצאים בכל מקום - בצבא, באוניברסיטה, בעבודה. אנחנו חייבים למצוא להם פתרון על פי ההלכה. יש היום בישראל יותר משישה אחוזים של נישואי תערובת ואנחנו מתקרבים למצב שבו כל זוג עשירי במדינת ישראל יהיה בין יהודי או יהודייה לגוי או גויה. זו התבוללות נוראית. 2048־ב יהיו יותר ממיליון אזרחים במדינת ישראל שאינם יהודים, בלי לספור את הערבים. מי שלא מבין

את הבעיה הזו ואת פוטנציאל הסיכון הזה להתבוללות, מפספס משהו ענק. אני לא מתכוון לתת למצב הזה להימשך". אז מה הפתרון?

"רבים מתוך מאות האלפים שאינם יהודים ויתרו על הרצון להתגייר, כי מערך הגיור אינו מאיר פנים ולא מזמין. רק 40 אחוזים מגיעים לקו הסיום ומתגיירים. אני מתכוון שהגיור יהיה על פי ההלכה, נקודה. מתחת לידיי לא ייצא קלקול, אבל תמיד בהיסטוריה היהודית היו דעות מקילות ודעות מחמירות. יש היום גישה מחמירה ששולטת, ואני לא יכול לעמוד מהצד. אני מאוד רוצה שהמתווה יהיה תחת הרבנות הראשית, אבל לצערי ברבנות לא חושבים שיש בעיה. לדעתם, יכולת הספיקה של המערכת מספיקה בשביל כל מי שרוצה להתגייר.

"אעשה כל מה שביכולתי כדי שרבני ערים יוכלו לגייר תחת כנפי הרבנות הראשית. נעשה הכל כדי שמעמדה של הרבנות יישמר, אבל יחד עם מענה לבעיה הקשה שתיארתי. אני לא נכנס כאן למחלוקת הלכתית, ואני נשען על כתפיים הלכתיות מאוד

רחבות, אבל אני כן נכנס לביורוקרטיה שתאפשר גיורים נרחבים יותר על פי ההלכה.

"כולם מאיימים ששינויים במתווה הגיור עלולים לגרום לכך שיחזיקו שושלות יוחסין נפרדות, אבל אם נמשיך בגיור של אלפים בודדים כל שנה ויהיו כאן מיליון אזרחים לא יהודים, לא נצטרך את זה? המצב יהיה יותר גרוע אם נמשיך לעצום עיניים". אתה מצפה לתגובה החריפה של החרדים שבוודאי תגיע.

"בשלב הזה, גם אם אמציא תרופה לסרטן החרדים יקראו לי המן הרשע, אז אני פחות מתרגש מהביקורת שלהם. אני מניח שתהיה ביקורת, ואני יכול לנסח אותה בעצמי. הרי ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה טען שמי שמתגיירת בצה"ל היא 'שיקסע' ומי שמתחתן איתה צריך לשבת עליו שבעה.

"אני לא צריך תעודת הכשר מאף פוליטיקאי חרדי, לא מגפני ולא מדרעי, שחושבים שאנחנו סוג ב'. לא אתן לאף פוליטיקאי חרדי לדרוך על הציבור הדתי־לאומי. הם טוענים שאנחנו הולכים לקאנטרי קלאב בשבת, ולא מבינים שיכול להיות אדם שמצד אחד שומר תורה ומצוות ויחד עם זה משרת בתפקידים התובעניים ביותר בצבא. הם לא מבינים את קידוש השם שעושה סמלת מבצעים באוגדת עזה שנאבקת על כשרות ושבת. הם לא ילמדו אותנו מה זה קידוש השם ויראת שמיים. אני מוחל על כבודי, שיקראו לי אנטיוכוס, אבל אני לא מוחל על כבוד הרבנים שלי ועל כבוד הציבור הדתי.

"הפוליטיקאים החרדים עברו את הגבול. ההתנהגות שלהם מלמדת על אובדן עשתונות בשל אובדן כוח פוליטי. הציבור שלהם יודע איפה האמת נמצאת וחלק גדול מהציבור החרדי מתבייש בהתנהגות של הפוליטיקאים שלהם. אז גפני צועק לבנט שיוריד את הכיפה ושהוא לא דתי. מי הוא בכלל, שיצעק על ראש הממשלה הדתי הראשון שמגיע לבית הלבן עם כיפה ומצטט מההפטרה?

"הביקורת, הצעקות והצרחות של הפוליטיקאים החרדים לא מפריעות לי, אבל כואב לי שהם לקחו את אחד הידידים הגדולים ביותר שלהם בכנסת,

ובגלל סיטואציה פוליטית הם מנסים לצייר אותי כאויב הגדול ביותר. מי שיבחן את הפעולות שלי בכנסת יגלה את ההערכה שלי לציבור החרדי ולמסירות שלהם ללימוד התורה ואת הרצון העז שלי שהם יהיו חלק אינטגרלי ממדינת ישראל, תוך כדי שמירת אורחות חייהם".

"תמיכה רבנית מוחלטת"

ואם כבר סערות, רק ביולי האחרון "כיכב" כהנא באחת מהגדולות ביותר בנושאי דת ומדינה בשנים האחרונות, לאחר שכינס מסיבת עיתונאים ופרס את רפורמת הכשרות שלו. על פי המתווה המוצע, שנמצא בתוך חוק ההסדרים, הרבנות הראשית תפסיק לספק שירותי כשרות ותהיה מעין גוף רגולטורי שיפקח על הנושא באמצעות גוף פיקוח. במקביל, יוקמו תאגידי כשרות פרטיים - עסקיים או מלכ"רים - שיספקו שירותי כשרות בכל המדינה.

נוסף על כך, יתאפשר לשלושה רבני ערים, אחד

מכהן בפועל ושניים נוספים שהינם בעלי כושר (סמכות) כרב עיר שניתן על ידי הרבנות, להקים גוף כשרות מתחרה.

הרפורמה גררה ביקורת עצומה מצד הח"כים החרדים, שזיכו את כהנא בכינויי גנאי קשים במיוחד. "אנטיוכוס!", זעק לעברו יו"ר מפלגת יהדות התורה ח"כ משה גפני בעת שכהנא נאם במליאת הכנסת. "מחריב היהדות", המשיך.

ח"כים אחרים פרסמו הודעות גינוי בשלל אמצעי התקשורת ותקפו את הרפורמה במילים חריפות, וביניהן רמז לשם עצמו, "רפורמה", כאילו כהנא הדתי־לאומי הוא רפורמי.

"יש ניסיון חזק מצד הליכוד והח"כים החרדים להדביק לי את התו רפורמי, למרות שהם יודעים כמה אני רחוק משם", הוא מבהיר, "היה ח"כ חרדי שעמד על בימת הכנסת וצעק על התוכנית הרפורמית לכאורה שלי. אחר כך פגשתי אותו במסדרון הכנסת, אמרתי לו שכל מה שהוא אמר לא נכון והוא אמר 'ברור'.

"מי שמכיר אותי יודע שאני דתי, שמרן, מתפלל שלוש תפילות ביום, הולך עם ציצית. למדתי בישיבה וכך גם הילדים שלי. כל מה שאני עושה מגיע מרצון לחזק את ההלכה. האם זה בא טוב בעין של כל מי שהתרגל לדרך מסוימת? לא. אבל זה קריטי לצביון היהודי של מדינת ישראל.

"למרות הקולות הפומביים, מתחת לפני השטח כולם מדברים איתי. כולם יודעים שאני אדם שקשה לריב איתו, ולכן, למרות הכעסים, יש שיח". הביקורת נגדך לא הגיעה רק מח"כים חרדים, אלא גם מרבנים דתיים־לאומיים, ובהם הרב חיים דרוקמן, שטענו שכל שינוי בכשרות צריך להיעשות בתיאום עם הרבנות הראשית.

"אני פועל אך ורק בתמיכה רבנית מוחלטת, וכל דבר שאוציא היה ויהיה בהתאם להלכה. אני הולך יד ביד עם הרב רא"ם הכהן, הרב אליעזר מלמד, הרב יעקב מידן, הרב דוד סתיו ורבנים רבים נוספים שתומכים בתפיסת העולם שאני מוביל. אני נהנה מכתפיים רחבות מאוד שתומכות בי.

"תוכנית הכשרות שלי מחזקת את הרבנות הראשית בצורה מובהקת. הם אלה שיקבעו את הסטנדרטים. יוקם גוף פיקוח עם שיניים שיוכל לשלול מתאגידים את הזכות לתת כשרות. בסופו של דבר, המתווה שלי הוא העתק הדבק של הדרך שבה הרבנות עובדת בתחום הייבוא. היום יש שני מפקחים בכל העולם שמפקחים על כל נושא הכשרות, אנחנו נקים גוף פיקוח הרבה יותר גדול, שישפר את הכשרות במדינת ישראל.

"ההתנגדות אלי מגיעה מגורמים חרד"ליים (חרדי־דתי־לאומי - ח"ג) וחרדים, לא מכל המגזר הדתי הלאומי. אפשר לראות שהרבנים שחתומים על מכתב הרבנות הראשית נגדי מייצגים את הקצה המאוד חרד"לי של הסקלה הדתית־לאומית.

"עכשיו, אני אומר חרד"לי באהבה רבה. הם האחים שלי, המשפחה שלי, כמה מחבריי הטובים, אבל יש מחלוקות. אחת הבשורות שאני מביא איתי לתפקיד הוא שלא הקו החרד"לי נותן את הטון, אלא רבנים תורניים אחרים. תראה את הרב רא"ם הכהן, הרב יעקב מידן והרב אליעזר מלמד - מדובר בראשי ישיבות הר עציון, הר ברכה ועותניאל, לא באנשים שאין מאחוריהם קהל. אני אומר, כן תורני, לא חרד"לי". יש לא מעט רבנים שקבלו על כך שאתה לא קשוב לשינויים. טענו שפנו אליך והתעלמת.

"אני קשוב להערות, ויש בתוכנית שינויים מהותיים לעומת הגרסה הראשונה. לדוגמה, בגרסה הראשונה קבעתי שרבנים מקומיים לא יוכלו לספק שירותי כשרות, אלא רק תאגידים, כדי שהתחרות תהיה הוגנת. הרב אליקים לבנון פנה אלי ושיניתי את העניין. כעת, על פי המתווה המתוקן,

"אם המחיר של מה שעשינו הוא שבעוד ארבע שנים הקריירה הפוליטית שלי תיגמר, אבל עשיתי מה שנכון למדינת ישראל - אני קונה את זה. ימינה תהיה בבחירות הבאות, אני משוכנע. יצביעו לנו מי שמבינים שיש לנו אידיאולוגיה"

המשגיחים יצטרכו להיות מאוגדים בתאגיד מלכ"ר או עסקי, ורב העיר המקומי יוכל לחתום על התעודות, כך שהכשרות תהיה ממנו. כמובן שתהיה לו תחרות, ואם הוא לא יהיה טוב ייכנסו גם תאגידים נוספים לעיר שלו.

"אבל קח לדוגמה את מערכת הכשרות המצוינת של הרב מיכה הלוי בפתח תקווה - לגופי כשרות מתחרים יהיה פחות מה לחפש בעיר הזו. אחת הבעיות של הרבנים היא פגיעה בטריטוריה שלהם, בסמכותם, ולכן אנחנו בוחנים אפשרות שהרב המקומי לא יהיה זה שנותן את הכשרות אלא מפקח העל". אחת הביקורות הגדולות היא שאתה מחזק את הבד"צים במקום לחזק את הגוף הממלכתי של מדינת ישראל - הרבנות הראשית.

"נכון, אני מעריך שהתוכנית תחזק את הבד"צים, אבל עיני לא צרה בהם. אין לי שום בעיה שמי שמביא כשרות מהודרת יתחזק.

"התוכנית שלי מחזקת גם את הרבנות הראשית. אם היה יותר שיתוף פעולה רשמי היה יותר קל, אין ספק, אבל צריך להבין שיש היום כ־041 גופי כשרות בישראל, וביניהם כל רב מקומי והבד"צים, וכל גוף כזה צריך להיות אחראי לעשרות משגיחים ולמאות בתי עסק. עם כל הכבוד, רב גדול, בוגר ישיבה מפוארת, הוא לא בהכרח מנהל טוב. אנחנו נקבע את הסטנדרטים ונדאג לפיקוח.

"אני מתכוון להפוך כל אבן כדי לשפר את שירותי הדת בכל הנושאים - כשרות, גיור, קבורה, מינויים, בתי כנסת, מקומות קדושים, שמיטה, זהות יהודית

ועוד. צעקות מצד ח"כים חרדים לא ירתיעו אותי". יש שיטענו שאתה נאלץ לבצע פשרות מרחיקות לכת במשרד הדתות בגלל דרישה של מפלגת ישראל ביתנו. קולות כאלו נשמעו כבר בעת החתימה על ההסכמים הקואליציוניים, והם רק התגברו מאז.

"שמעתי את הטענות האלו, שאני נתון לאילוצים של ליברמן, אבל אין דבר פחות נכון מזה בכל מה שקשור לתוכנית הכשרות. ההסכמים הקואליציוניים היו מאוד מצומצמים. הם דיברו בעיקר על פתיחת אזורי הכשרות, כפי שנעשה בעבר בתחום הרישום לנישואין. כשעלה הנושא הזה במסגרת המשא ומתן ובישראל ביתנו אמרו שזו הדרישה שלהם, אני צחקתי בלב כי ידעתי שאם אזכה להיות שר הדתות אבצע שינויים הרבה יותר נרחבים. לכן הסכמתי מייד".

"בעד נשים למדניות"

לצד הגיור והכשרות, ממשיך כהנא לקדם מינוי של רבנים ציוניים דתיים לתפקידי רבני ערים, כשמטרת העל היא רב דתי־לאומי בתפקיד הרב הראשי, בבחירות שייערכו בעוד כשנה וחצי.

"אעשה כל מה שאני יכול כדי למנות לתפקיד החשוב הזה רב ציוני שמאמין בכך שמדינת ישראל היא 'אתחלתא דגאולה', שמבחינתו לומר את תפילת הלל ביום העצמאות זה לכתחילה", הוא אומר, "חילוקי הדעות בין הזרמים השונים בציונות הדתית הם לצערי סוד גלוי, ולצערי בגלל חוסר ההסכמות זה הולך להיות אתגר לא פשוט. מה שברור הוא שאני לא אתן לח"כים החרדים להכתיב עבורנו מי יהיו הרבנים שלנו. הימים האלו חלפו".

נושא נוסף שחשוב לו הוא שילוב נשים בתפקידים נרחבים, דוגמת יושבות ראש מועצות דתיות. "כבר מיניתי אישה כראש מועצה דתית, ויש עוד כמה בדרך", הוא מבהיר, "לא יהיה הרכב בלי נשים, גם בתפקידי מהות. כולם יודעים שבציבור הדתי לאומי יש דרישה ורצון עז למנהיגות תורנית, ואני מתכוון למלא את החלל הזה.

"בחזון שלי אני רואה שלצד כל רב קהילה תהיה דמות נשית תורנית משמעותית. כרגע הרעיון הוא

לבנות את המוסדות שיביאו להגשמת החזון הזה, קרי לחזק את מוסדות הלימוד התורניים לנשים ולבנות מסלול שהוא מקביל לרב ומותאם לרצון של תורה נשית. זו דרישה שמגיעה מלמטה ואנחנו עושים את זה יד ביד עם המדרשות לנשים". אתה מתכוון לרבה, כמו בתנועה הרפורמית?

"לא מדובר ברבה. לדוגמה, הבוגרות של מדרשת נשמת מוגדרות כיועצות הלכה ועוסקות בטהרת המשפחה. כשהבוגרות הראשונות יצאו לדרך הציעו לרב קהילה מסוים לצרף אליו יועצת הלכתית והוא אמר שאין לו בעיה, אבל אין לזה ביקוש. ברגע שהיא התייצבה היא קיבלה מאות פניות.

"היום זה כל כך הגיוני שאישה תרצה לפנות לאישה בנושאים הלכתיים, ואם יש נשים בנות סמכא אז בשמחה רבה. רב תמיד יישאר רב, אף אחד לא פוגע במקור סמכותו של רב הקהילה, אבל זה בסדר גמור שיהיו נשים למדניות שייתנו מענה לקהל נשי".

בשבועות האחרונים שבה ועולה על השולחן תוכנית מתווה הכותל, שבמסגרתה צפוי להינתן מקום גם לקבוצות דוגמת התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית בכותל המערבי. כהנא, מצידו, נחוש לאפשר לכולם להתפלל בכותל, תוך מציאת מתווה נכון ומתאים.

"כמו בנושאים אחרים, גם כאן התברר שמלחמה על הכל או כלום פשוט מביאה לכלום", הוא אומר, "רבנים גדולים בציונות הדתית יצאו בשצף קצף נגד המופע המביש בתשעה באב סביב רחבת ישראל בכותל המערבי, אירוע שבו בליל תשעה באב אנשים באו במטרה לריב עם אנשים אחרים.

"כבר פנו אלי ארגונים שהתנגדו לפני ארבע שנים למתווה הכותל וכעת אומרים שהם מבינים שזו היתה טעות וצריך להגיע להסדר. אני מתכוון להגיע להסדרה ברוח מה שהוסכם אז. היתה שם הסכמה מקיר אל קיר, חוץ מכמה ארגונים קיצוניים שגררו את כולם והובילו לחילול השם נוראי".

"לא היו עריקים"

את הקריירה הפוליטית שלו החל כהנא בינואר ,2019 אז הצטרף לרשימת הימין החדש, זמן קצר לאחר שבנט ואיילת שקד התפצלו מהבית היהודי בקול רעם גדול. הוא נחשב לרכש "חם" ביותר - מפקד טייסת F־16 לשעבר שהחל את שירותו יחד עם בנט בסיירת מטכ"ל, טייס, חובש כיפה עם קול בס ונוכחות מאסיבית - מה יכול להיות רע?

בתוך זמן קצר הפך לאחד מהאנשים הקרובים ביותר לבנט, וכך הגיעו לישורת האחרונה - הבחירות לכנסת במארס .2021 אחרי אותן בחירות, בחודש מאי האחרון, היה כהנא אחד האנשים שאיתם התייעץ בנט לפני יציאתו לקהל והודעתו על כך שהוא מצטרף ללפיד ולמנסור עבאס ומקים ממשלה, אולי אחת מהמושמצות והשנויות ביותר במחלוקת בתולדות המדינה. את הימים שקדמו להחלטה הזו, שאת הביקורת עליה הוא סופג ויספוג עוד שנים ארוכות, הוא זוכר היטב.

"בסוף השבוע לפני שהודענו שהולכים לממשלת אחדות עוד היו דילמות - מה אפשר ומה אי אפשר לעשות", הוא מספר. "עד השלבים המאוחרים ביותר עוד ניסינו להקים ממשלת ימין, אבל זה לא היה ריאלי. בניגוד למה שנטען, לא היו עריקים מהליכוד, זה סיפור מצוץ מהאצבע. אני אישית הייתי אצל הרב דרוקמן ואמרתי לו 'תדע שתקום ממשלה שנתמכת על ידי רע"מ, השאלה אם ממשלת ימין או ממשלת אחדות'. אין עריקים, בכל פעם שניסו לחפש אותם זה התגלה כעורבא פרח.

"היה רגע שבו בנט התקשר ואמר 'תגיע אלי, בוא נדבר רגע, נחליט'. אני זוכר שהתלבטנו לכאן ולכאן, ואז אמרתי לו 'מה אתה מרגיש בבטן שנכון לעם ישראל?' תשובתו היתה שמול הסיטואציה הקיימת, חייבים למנוע בחירות חמישיות וללכת לממשלת אחדות. שאלתי מה יקרה אם בעוד שלושה חודשים נבין שקיבלנו החלטה גרועה ואנחנו עפים מהמערכת הפוליטית? הוא ענה שזה מחיר שאנחנו מוכנים לשלם".

אבל היו כאלה שהתנגדו ומתנגדים למחיר הזה, כולל כמה מהקרובים ביותר לכהנא. שעות ספורות בלבד לפני הצהרת בנט על כך שפניו להקמת ממשלה ביחד עם יאיר לפיד ומנסור עבאס, למשרדו של כהנא התפרץ משה מורנו, אחיו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, לוחם אגדי מסיירת מטכ"ל ששירת עם כהנא ובנט, נהרג בסיום מלחמת לבנון

"בנאום ביוני האחרון, בדיון על הקמת הממשלה, סיפרתי שהותקפנו על ידי ח"כים חרדים שקראו לנו 'ממשלת שמד'. שאלתי אם הם אי פעם התפללו בשכיבה במארב, ספוגים בגשם ורועדים מקור. אם התפללו פעם לקב"ה לפני יציאה לקרב"

השנייה אחרי פעולה באזור בעלבכ ותמונתו אסורה בפרסום גם לאחר מותו.

"אני רוצה שתגיד לי בפנים שזה מה שאחי חשב", צעק האח משה מורנו על כהנא, "אתה יודע מה אחי חשב? ללכת לבגוד במדינה שלנו, זה מה שאחי חשב לעשות?!", זעק לעברו. הסרטון שהתפרסם לא הותיר מקום לספק בנוגע לשבר שבנט, כהנא ויתר אנשי ימינה הותירו בקרב תומכיהם, שבר שלא התאחה עד היום. תחושת הבגידה שחשים התומכים האדוקים לשעבר של מפלגת ימינה נותרה קשה מאוד גם היום, ועקבות לכך ניתן לראות כמעט בכל רגע נתון ברשתות החברתיות.

"חלק מהאחים של עמנואל ז"ל התנגדו ומתנגדים לקיומה של הממשלה, וזו זכותם המלאה", מתייחס כהנא למקרה. "משה הגיע למשרדים שלנו נסער וטעון, וחשוב לציין שהוא לא ידע שהשיחה מצולמת ולא ניסה לעשות פרובוקציה. הסרטון שפורסם היה של חצי דקה, אבל השיחה שלנו ארכה שעה שלמה והשתתפו בה פרט למשה עוד שלושה בני משפחות נפגעות טרור.

"כולם הגיעו טעונים מאוד למפגש, ואני מבין אותם, אבל הוא נגמר בחיבוק עם משה, למרות שחשוב להדגיש שהוא מאוד מתנגד לממשלה עד היום". איך פגישה כזו משפיעה עליך?

"אין ספק שזה השפיע. הדברים שאנשים שאוהבים אותך אומרים יותר משפיעים, אבל לא נכנסתי לפוליטיקה כדי לזכות בעוד אהבה וחיבוקים, אלא כדי לעשות מה שנכון למדינת ישראל, גם אם אנשים שהם אוהבים שלי ואני אוהב אותם יחלקו עלי".

"שלם עם ההחלטות"

אשאל בצורה הכי ישירה שאפשר - בנט נוכל? מתנגדיו טוענים שהוא לקח מדינה כבת ערובה עם שישה מנדטים. "בנט הוא האדם הכי רחוק מנוכל שאני יכול לדמיין. אי אפשר להתכחש לעובדה שאת חלק מהבטחות הבחירות אנחנו לא מקיימים. האם אני מרוצה מכך שאנחנו חלק מקבוצה לא מפוארת של פוליטיקאים ששברו את המילה שלהם? מאוד־מאוד לא.

"ההחלטה שקיבלתי מאז היא שבכל חיי הפוליטיים לא אבטיח כלום, אבל אני כן יכול להבטיח שאמשיך לטעות. אין אדם מושלם. צריך לזכור שהשיטה הפוליטית במדינת ישראל מאפשרת את מה שעשינו. היה כאן מצב ייחודי והוא דרש פתרון ייחודי - אנשים מימין ומשמאל שאומרים שהאיש הנכון במקום הנכון הוא נפתלי בנט". אתה מבין את הטענות של הציבור שתמך בכם? בגדתם בו.

"הציעו לנו בצד השני דברים לא פחות גדולים ההז־ וסירבנו. רצינו ממשלת ימין, אבל הפוליטיקה היא אמנות האפשר ורצינו גם למצות את דמנות, לבנות ממשלה שלא מושתתת על ארס, שנאה ודמונציה של הצד השני. כבר שנים שמפלגות ופוליטיקאים נבנים ועושים הון פוליטי מהשנאה בין הימין לשמאל. אנחנו החלטנו לעצור את זה. החלטנו שאפשר אחרת.

"אני ריאליסט, וזו לא הממשלה שחלמנו עליה, אבל אני אומר באמונה שלמה ובפה מלא שזו ממשלה שטובה לעם ישראל בעת הזו. פתאום אנחנו משתפים פעולה עם שרים מהצד השני של המפה הפוליטית, ומי שלא מבין את הבשורה לא חי במדינת ישראל בשנתיים האחרונות. הלוואי שעוד כוחות ייכנסו לממשלה הזו. זה לא תלוי בנו, אבל ידנו פתוחה לשילוב עוד כוחות. הלוואי שיכולנו להקים ממשלת אחדות רחבה יותר.

"אנחנו מפלגת ימין ערכית ואידיאולוגית ורצינו מאוד שתקום ממשלה שתוציא לפועל את האידיאולוגיה הימנית שלנו - מדינית, ביטחונית, משפטית, כלכלית ועוד. זו תפיסת העולם שלנו ולשם כיוונו, אבל החיים הם לא תוכנית כבקשתך ואתה צריך להחליט בין ברירות.

"היינו צריכים להחליט אם לעמוד בחלק מההבטחות ולגרור את מדינת ישראל לבחירות נוספות, כי לא תקום ממשלה ימנית כל עוד סמוטריץ' לא מסכים לתמיכה מבחוץ באמצעות רע"מ, או להקים ממשלת אחדות. אם היינו יכולים להקים ממשלה ימנית, היא היתה קמה. אתה מדבר עם השר הכי מקורב לראש הממשלה, חבר שלו כבר 31 שנה. את ההחלטה ללכת לממשלת האחדות קיבלנו יחד.

"אני מבין את הציבור שכועס עלינו, את מי שמרגיש שהבטחנו משהו וביצענו משהו אחר, ואני יכול להצטער על ההבטחות שהבטחתי, אבל אני שלם עם ההחלטות שקיבלתי". סמוטריץ' טוען שהממשלה הזו מבצעת מהלכים שמובילים לתהליך מדיני. זו לא מדיניות של ממשלת ימין או ממשלת אחדות, זו מדיניות של ממשלת שמאל.

"סמוטריץ' הוא האדריכל של הממשלה הזו. אם הוא היה מסכים ללכת לממשלת ימין עם תמיכה מבחוץ של רע"מ, זה מה שהיה קורה. הוא החליט לא להקשיב לגדולי הרבנים שלו. הרב טאו והרב אליהו אמרו לו להקים ממשלת ימין שנשענת על רע"מ והוא בחר להתעלם מזה.

"האיש השתלט בצורה עוינת על השם 'הציונות הדתית' ומייצג קו מתבדל של אנשים שחושבים שכל האמת נמצאת אצלם. ברור שהוא לא מייצג קהל רחב מאוד בציבור הדתי־לאומי. אנחנו חונכנו לעמוד על עמדותינו וגם לשתף פעולה עם ציבורים רחבים במדינת ישראל.

"לגבי הפלשתינים, אומר זאת בצורה הברורה ביותר - בממשלה הנוכחית לא יהיה תהליך מדיני עם אבו מאזן. לא ניתן בשום פנים ואופן שתוקם מדינה פלשתינית. העמדות הפוליטיות שלנו לא השתנו. כולם מבינים את ההסכמים הקואליציוניים ועומדים בהם.

"זה בסדר שבצד השני של הקואליציה יזכירו מפעם לפעם את העמדות שלהם, כי אף אחד מאיתנו לא ויתר על העמדות האידיאולוגיות שלו. לומר שאני מת על ההתבטאויות של מרצ? לא, אבל אני מכבד אותם. תהיה בנייה ביו"ש בממשלה הזו ולא יהיה פינוי יישובים, אבל אנחנו מבינים למשל שבארבע השנים הקרובות לא תהיה החלטה על ריבונות ביהודה ושומרון. לא תהיה ריבונות, אבל תהיה בנייה ביו"ש. מבחינתי האישית הייתי רוצה לראות תנופת בנייה אדירה ביו"ש. האם זה יקרה בשנות הקיום של הממשלה? לא בהכרח. אבל ודאי שאין הקפאות והבנייה נמשכת". דווקא אומרים ביו"ש שיש הקפאה בפועל. מה עם בנייה בגבעת המטוס בירושלים למשל? זה לבנות במקום שנתניהו לא בנה בו, למרות שהוא בלב עיר הבירה שלנו.

"אין הקפאה שקטה ולא נעליים. אושרו 2,000 יחידות דיור ואני מציע לבדוק איפה הם אושרו. תגלו שביותר מקומות מאשר בממשלות קודמות. בנוגע לגבעת המטוס, נקבל את ההחלטות המתאימות. ירושלים היא בירת הנצח המאוחדת של מדינת ישראל וצריך לבנות בה. בעזרת השם כך יהיה". מצד שני, באוגוסט 2023 הממשלה עוברת לידי יאיר לפיד שהוא איש שמאל.

"לפיד יגיד לך שהוא לא איש שמאל, אלא מרכז. אנחנו נחושים להעביר את השלטון בזמן לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ואני משוכנע שהוא יעמוד בהסכמים. ברור שתמיד קיים סיכון, אבל לשם כך יש הסכמים. כמו שאנחנו יודעים לא לפגוע בשותפים האחרים, כך נעמוד על כך שאחרי הרוטציה הצד שלנו לא ייפגע". ישנה טענה שגם כיום בפועל בנט לא מנהל את המדינה, אלא לפיד ומנסור עבאס.

"אני רואה את ראש הממשלה מנהל את העניינים. הוא לוקח אחריות, מסתכל על דברים בראייה רחבה ומביא חשיבה מחוץ לקופסה. הוא מנהל את העניינים היטב - בקורונה, בביטחון, במדיניות. האם ראש ממשלה עם שישה מנדטים זה חלש מדי? אין קשר בין גודל המפלגה לשליטה. לממשלה עם 61 ח"כים יותר קשה ויש לזה מחירים".

אתה טוען שאתם אנשי ימין, אבל אתם גם אלה שהכנסתם לראשונה מפלגה ערבית לממשלה.

"ברור שהיה עדיף שזו תהיה ממשלה שתישען על רוב יהודי מוצק, אבל זה בסדר שתהיה מפלגה ערבית בקואליציה. יש נושאים רבים שאפשר לשתף בהם פעולה ולעבוד יחד. הערבים הישראלים לא יהפכו לחובבי ציון, אבל יש הזדמנות כשמגיע מנהיג ערבי ומוכן לשתף פעולה. נכון, הוא חולם על אל־אקצא ואני על הר הבית, אבל אנחנו מתעסקים בדברים שהיו צריכים לקרות כך או כך. זה אינטרס מובהק של מדינת ישראל, למשל, להפחית את הפשע בחברה הערבית". אז אתה גאה בעובדה שתחתכם נכנסה לראשונה מפלגה ערבית לממשלה?

"זה לא משהו שאני בהכרח גאה בו, כי פוליטיקה היא לא נושא לגאווה. במציאות שבה היינו, כפסע מבחירות נוספות, היה ברור שהקמת ממשלה - ימנית או אחדות - תכלול שותפות של מפלגת רע"מ. הפוליטיקאים ההגונים בליכוד מודים בפה מלא שלנתניהו היתה כוונה שרע"מ תהיה בקואליציה. אני נשלחתי בשם הצד הימני לרב דרוקמן כדי לומר לו שהם צריכים להיות חלק מהקואליציה. היתה נכונות מלאה של הליכוד והעומד בראשו להכניס את רע"מ לקואליציה. כל אמירה אחרת היא שקר מוחלט". ועדיין, נתתם לעבאס חצי מיליארד שקלים. נתתם לו את הנגב על מגש של כסף?

"מי שאחראי למצב הנגב בהקשר של הפזורה הבדואית זו מפלגת השלטון ב־21 השנים האחרונות. אני אומר לך כטייס שהמריא למשימות בדרום, אין אדם שיכול לומר לך כמה הפזורה נמצאת היום בכל הנגב, ומי שאחראי לכך הם נתניהו והליכוד. אנחנו באים לתקן את זה בשיתוף פעולה עם הבדואים. הם אזרחים של מדינת ישראל בדיוק כמונו". יש סיכוי שבבחירות הבאות אתם נמחקים. מי יצביע לכם?

"אם המחיר של מה שעשינו הוא שבעוד ארבע שנים הקריירה הפוליטית שלי תיגמר, אבל בזמן הזה עשיתי מה שנכון למדינת ישראל - אני קונה את זה. אבל ימינה תהיה בבחירות הבאות, אני משוכנע. יצביעו לנו אנשים שמבינים שיש לנו אידיאולוגיה ושאנחנו עושים מה שנכון למדינת ישראל. זה לא מתבטא בסקרים שנעשים כעת, אבל יש עוד ארבע שנים עד הבחירות ולכן אני לא מתרגש. אני מייצג

ציבור עצום.

"יש חבורה של ביביסטים בטוויטר שלא מוכנה להשלים עם החלפת השלטון גם במחיר של לפגוע במדינה, העיקר להקניט את ראש הממשלה. זה מביש ומביך, בעיקר אותם.

"בנאום שנשאתי ביוני האחרון, בדיון על הקמת הממשלה, סיפרתי שהותקפנו על ידי חברי כנסת חרדים שקראו לנו 'ממשלת שמד'. שאלתי אותם אם הם אי פעם התפללו בשכיבה במארב, ספוגים בגשם ורועדים מקור. אם התפללו פעם לקב"ה לפני יציאה לקרב. קיבלתי המון תגובות אחרי הנאום הזה, אנשים אמרו שסוף־סוף מייצג אותם אדם משלהם". היו מצבים שבהם היית מאוים ברמה שחששת לחייך?

"אני לא מרגיש מאוים. גם לא כשהגעתי לאזכרה של הרב קוק וחבורה של אנשים שקיבלו תמורת זאת כסף צעקו וגידפו אותי. השיח הוא שיח אלים, ויכול להיות שבקצה יגיע איזה מטורלל שמבין דברים כלשונם ויפעל, אבל לשמחתי גם הרבנים שמתנגדים לממשלה מאוד ברורים בעניין ומדגישים שצריך להתנגד אך ורק בדרכים דמוקרטיות".

"הילדים מחוץ למשחק"

בניגוד לנושאים הפוליטיים והמדיניים, שבהם הוא מתבטא כמעט בלי חשבון, ובניגוד גם לרבים מחבריו למקצוע, נושא אחד כהנא לא מוכן לחשוף יתר על המידה - חייו האישיים. הוא ורעייתו ליסה, ד"ר לפסיכולוגיה קלינית, החליטו עם כניסתו למשחק הפוליטי להשאיר את המשפחה בחוץ, באופן מוחלט. אין תמונות, אין שמות, כלום.

"ביני לבין אשתי יש החלטה עקרונית שהמשפחה נשארת מחוץ לפוליטיקה", הוא מבהיר, "לא תצליח למצוא אף תמונה של הילדים שלי ברשתות החברתיות, הציבור לא יודע מה שמותיהם". למה בעצם?

"בעיקר בגלל מקרי עבר של ילדי פוליטיקאים ודרך ההתמודדות שלהם עם הקריירה של הוריהם. ברור שאם היית שואל את הילדים שלי אם הם רוצים להיות מפורסמים ולהופיע בפוסטים ובציוצים שלי הם היו אומרים כן, אבל כשהסברנו להם את הגישה שלנו הם הבינו אותה לחלוטין. רוב הפוליטיקאים מעלים פוסטים עם הילדים, אבל תאמין לי שזה לא חסר לי. אני מאמין בניתוק הזה".

בכל זאת, לא הכל סודי בחייו של כהנא. הוא מתגורר עם משפחתו במושב בית גמליאל שבין רחובות ליבנה, ולו ולליסה ארבעה בנים, הקטן בכיתה ח', בן נוסף בכיתה ט', הבן השלישי סיים י"ב ולומד במכינה קדם־צבאית והגדול משרת ביחידה קרבית שלא ניתן לפרט על אודותיה.

הפוליטיקה, הוא מספר, נוכחת בבית ובבתי הספר של הילדים, בין היתר בשל האבטחה עליו, אולם הדבר לא משפיע עליהם. "הילדים מאוד גאים בי, אבל מבחינתם זה קוריוז", הוא מבהיר.

לתחביבים כהנא כמעט ואינו מוצא זמן, אך הוא משתדל לצאת מדי פעם לטיולים רגליים בשישי, ואת השבת הוא מקדיש למשפחה. "שבת זה היום שאנחנו חיים בשבילו, החופש האולטימטיבי", הוא אומר, "אנחנו הולכים לתפילות בבית הכנסת של המושב ומסביב לשולחן השבת אנחנו נהנים מארוחה משפחתית ארוכה הכוללת כמובן שירי שבת ודבר תורה".

באחת משיחותינו לקראת הכתבה, ימים ספורים לפני ראש השנה, מצא את עצמו כהנא במצב מאתגר במיוחד. תוך כדי הראיון פורסם כי לוחם מג"ב, סמ"ר בר־אל חדריה שמואלי ז"ל, נפטר מפצעיו תשעה ימים אחרי האירוע הקשה שבו נורה על ידי מחבל בגבול עזה. כהנא החליט מייד ללכת להלוויה, זאת למרות שידע היטב שייתכן שיותקף מילולית. נבואתו התגשמה, והוא ספג קריאות גנאי

תוך כדי ההלוויה.

"אנשים לא יודעים אבל הייתי גם בבית החולים לפני שבר־אל מת מפצעיו. באתי בלי לפרסם את זה, נטו בשביל המשפחה ובשבילי, וישבתי שם כמעט שעה עם אמא שלו ואחותו. להלוויה באתי כדי לחלוק כבוד אחרון ללוחם של מדינת ישראל שנפל על משמרתו. האם היה נעים שצעקו עלי? ברור שלא, אבל זה בסדר. זה מחיר שידעתי שאני עלול לשלם. הייתי פחות מרוצה שהקהל צעק על לובשי מדים, היו שם צעקות על אלוף הפיקוד". היתה לא מעט ביקורת על ראש הממשלה בנט בנוגע לדרך שבה התמודד עם הפציעה של שמואלי, במיוחד על הטעות בשמו. "גם לראש ממשלה מותר לטעות כשהוא מדבר עם אביו של הלוחם. צר לי שפוליטיקאים נבזיים

ניצלו את הסיטואציה באופן ציני כדי לבצע ניגוח פוליטי. זה הדבר הנמוך ביותר שאני יכול לדמיין".

"להישען רק על עצמנו"

בניגוד לכמעט כל שר דתות בעבר, מחזיק כהנא גם בכובע ביטחוני מהמדרגה הראשונה. הוא חבר בקבינט המדיני־ביטחוני, ובכמה ועדות שעוסקות בפעילות השב"כ והמוסד. ככזה, הוא אחראי במידה ניכרת גם לקבלת ההחלטות בנושאים הרגישים ביותר של מדינת ישראל ומטבע הדברים עסק גם בסוגיית המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע. כעת, הוא אומר, בממשלה ידאגו לטפל בבעיית האסירים הביטחוניים, לאחר הזנחה רבת שנים.

"ברור שמדובר באירוע רע מאוד, שצריך לבדוק בצורה יסודית, לצד התנאים של האסירים וכמה חופש פעולה יש לנו בבתי הכלא. אין ספק שצריכים להיות פחות תנאים למחבלים בכלא - זה משהו שצריך להשתנות". כשנתפסו ארבעה מתוך המחבלים במהלך השבת, שהה ראש הממשלה בנט בחפ"ק וספג

זעם ברשת על כך שהוא חילל לכאורה את השבת שלא לצורך.

"מי שחושב שכשראש הממשלה נוסע לאירוע מבצעי זה חילול שבת - לא מבין את האחריות שיש לו על כל מה שקורה במדינה. בנט הוא המפקד העליון של כל מה שקורה במדינת ישראל. מניסיון של 30 שנה כמפקד, אני יודע שהנוכחות של מפקד בשטח היא קריטית.

"זו היתה הזיה לשמוע כל מיני צייצנים שבכלל לא מבינים, שחלקם הגדול בכלל לא שירת בצבא, מעבירים ביקורת על ראש ממשלה שבא לנהל אירוע ביטחוני גדול. די עם ההתקטננות הזו. ראש הממשלה עשה מצווה גדולה בכך שיצא לחפ"ק בזמן הזה, לנהל את האירוע". בשבועות האחרונים, אולי גם בהקשר לבריחה

מהכלא, המשיכה זליגת הירי לעבר עוטף עזה, למרות טענות מצד הממשלה כי היא פועלת יותר מהממשלה הקודמת בעניין.

"בגדול אנחנו מגיבים בצורה יותר חריפה ממה שהיה מקובל עד כה, אבל עדיין מן התבונה היא להגיב במקום ובזמן שמשרתים את האינטרס של מדינת ישראל. לעיתים נכון לחכות עם תגובה משמעותית לזמן הנכון, מכיוון שכל חייל שמשרת יומיים בצבא יודע שמייד אחרי שהמחבלים עושים משהו הם מתחבאים, כך שזה לא יעיל.

"אגב, אם אתה חושב ששר הביטחון בני גנץ הוא חלבי, יש לך טעות קשה. את המדיניות הביטחונית ההתקפית של הממשלה מובילים ראש הממשלה ושר הביטחון, אבל לא נפעל בצורה פבלובית שלא משרתת את האינטרסים שלנו". גם אם זה אומר שתושבי שדרות והעוטף יחטפו טיל מפעם לפעם?

"המצב שבו תושבי שדרות ועוטף עזה סופגים אש הוא בלתי נסבל וחייבים לטפל בו, אבל אנחנו צריכים לפעול בדרך שבה ישראל תרוויח מהעניין".

חברת הכנסת ג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ טענה שהנוכחות של מפלגתה ומפלגת רע"מ בקואליציה מגבילה את ההחלטות על פעילות צבאית.

"שיקולי הביטחון של מדינת ישראל לא מושפעים מהרכב קואליציוני כזה או אחר, נקודה. מעולם לא נתקלתי בשיקול פוליטי שראש הממשלה לקח בעת קבלת החלטות ביטחוניות". מצד שני, הממשלה אפשרה להעביר 800 מיליון שקלים לרשות הפלשתינית, דבר שבפועל עוקף את כספי הטרור שהיא מקזזת. "קיזזנו באופן מלא את הכסף שהרשות מעבירה למחבלים. נכון, אישרנו העברת כסף לרשות, אבל לא עבר שקל אחד ממשלם המסים הישראלי. בנוסף, לראשונה עצרנו את העברת מזוודות הכסף הקטארי לחמאס. סוף־סוף, בהובלת שר הביטחון, הממשלה וידאה שכסף לא יגיע לחמאס אלא ישירות לאזרחים הנזקקים ברצועה. מדובר בצעד גדול למניעת התעצמות חמאס". אחרי פגישתם של ראש הממשלה בנט ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אתה יכול להרגיע את הציבור הישראלי שחושש שארה"ב תחזור להסכם הגרעין עם איראן?

"ראש הממשלה משקיע בנושא האיראני שעות רבות של העמקה ולימוד, כדי להתמודד עם הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים. גם אני, כחבר קבינט, משקיע רבות כדי להבין את המצב לאשורו. בניגוד למה שנתניהו ניסה לצייר, תקופתו הסתיימה במצב הרבה פחות טוב. יש לנתניהו לא מעט זכויות, אבל בנושא הזה אנחנו נמצאים במקום הרבה פחות טוב ממה שהיינו רוצים. נדרשת מנהיגות משמעותית מאוד מצד רה"מ כדי לתקן את המצב שאליו הגענו תחת שלטון נתניהו.

"כממשלת ישראל, אנחנו מחויבים אך ורק לאינטרס הישראלי והוא מה שנקדם. אנחנו מצפים לשיתוף פעולה עם ידידתנו הגדולה ארה"ב בשמירה על השלום במזרח התיכון, אבל בסופו של דבר אנחנו סומכים רק על עצמנו - כך ההיסטוריה לימדה אותנו. אם להסתכל על מה שקרה באפגניסטן, ומבלי לחלק ציונים לאמריקנים, אנחנו צריכים להישען רק על עצמנו. אנו בלי שום צל של ספק מעצמה אזורית עם כוח צבאי חזק ומרתיע מאוד, שיידע להגן על מדינת ישראל מפני כל תרחיש. אנחנו צריכים לשמר את זה - וכך גם יהיה".

"זו היתה הזיה לשמוע כל מיני צייצנים, שחלקם הגדול בכלל לא שירת בצבא, מעבירים ביקורת על ראש ממשלה שבא לנהל אירוע ביטחוני גדול בשבת. הוא עשה מצווה גדולה בכך שיצא לחפ"ק בזמן הזה, לנהל את המרדף אחרי המחבלים"

סוכות

he-il

2021-09-20T07:00:00.0000000Z

2021-09-20T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282299618305647

Israel Hayom