עיתון ישראל היום

הטירוף החדש: שחרור מוקדם של מחבלים

שרה העצני־כהן

לפני כמה ימים קיבל ירון פרידמן טלפון קודר. נציגת מחלקת חנינות במשרד המשפטים התקשרה לבשר לו שהמחבל שרצח את אחיו, גיא, הגיש בקשה לקציבת עונש. גיא פרידמן נרצח בפיגוע "ליל הקלשונים", בשנת .1992 הוא היה חייל בשירות סדיר, ואיתו נרצחו שני חיילים נוספים, יעקב דובינסקי ויורי פרדה ז"ל. החוליה שרצחה אותם כללה ערבים ישראלים מאזור ואדי ערה, חברי התנועה האסלאמית. הם נתפסו, וכל אחד מהם נידון לשלושה מאסרי עולם.

לפי החוק בישראל, מחבל שנושא יותר ממאסר עולם אחד יכול לפנות לוועדה מיוחדת של שירות בתי הסוהר, בחלוף 15 שנות מאסר, ולבקש לקצוב את עונשו. וכך, 29 שנים אחרי הרצח, החליט המחבל שהוביל את הפיגוע, מוחמד אגבריה, שמספיק לו - והגיש בקשה. ביום ראשון הקרוב תתכנס הוועדה המיוחדת ותדון בבקשת קציבת מאסרו. זה החוק בסדום. במקום לדחות על הסף, חייבים לדון בבקשת הרוצח בכל שנתיים.

לצערי, בסדום התקדים האסוני של קציבת עונשי מחבלים כבר קרה. לפני חודשים ספורים חזינו בשחרורו המוקדם של רושדי אבו מוך, המחבל שרצח את החייל משה תמם ז"ל, גם הוא ערבי־ישראלי. משפחת החייל נקרעה מבפנים כשראתה את רוצח בנה מתקבל כגיבור בעירו באקה אל־גרבייה, כשהיא יודעת שכיום הוא אזרח חופשי ושווה זכויות. המדינה בגדה בהם, והם נותרו חבולים וחסרי אונים מול האטימות. המקרים דומים - שניהם רצחו, נידונו למאסר עולם והגישו בקשה לקציבה. במקרה של אבו מוך הוועדה המליצה לקצוב ל־53 שנים, שר המשפטים נאמן והנשיא פרס אישרו. למה, בעצם? מדינת ישראל הפכה להיות סדום למשפחות השכולות.

מוחמד אגבריה הוא איש מסוכן, הוא האויב. לא רק שלא התחרט על הרצח, להפך. אמו עדיין מתגאה בבנה ה"גיבור", והוא עצמו כותב ומשכלל את אמנות המלחמה בישראל, ולא מצניע זאת. הוא כותב בפומבי על האסטרטגיה של ה"התנגדות" מול הישות הציונית ועל ערביי הפנים וחלקם החשוב בסכסוך. כך, הציע בחודש נובמבר 2020 שה"התנגדות" תתקע טריז ביחסים בין ישראל לבין סין. ביולי האחרון כתב מאמר מנומק וחד, שמדגיש את חשיבות אופן הפעולה בזמן מבצע שומר החומות. הוא קורא להמשיך את קרב החרב על ירושלים, את ההתנגדות המאורגנת שיוצאת מעזה, ואת הפעולה כעם אחד ביהודה ושומרון, בעזה, וכמובן בישראל הקטנה. כל זמן שהותו בכלא הוא מקבל משכורת נאה מהרשות הפלשתינית.

וכך, במקום לפעול לשלילת אזרחותו של המחבל שמקבל משכורת, כפרס על הרצח, מטעם ישות זרה ועוינת - מדינת ישראל עוד שוקלת בשיא האבסורד לקצוב לו את העונש. סדום.

הסוגיה זועקת אל שר המשפטים גדעון סער. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, הוא לא נפגש עם המשפחה הפצועה. ועדיין, בידיו של סער להבהיר את עמדתו העקרונית. מן הראוי שיבהיר שהמדיניות שלו היא שלילה מוחלטת של קציבת עונש למחבלים, למעט מקרים נדירים. מן הראוי שיבהיר שהוא לא יעביר את המשפחות השכולות דרך ייסורים אטומה. מן הראוי שיבהיר שהוא לא ייתן לסדום להשתולל.

דעות

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281998970506981

Israel Hayom