עיתון ישראל היום

כפר חדש, הסתה עתיקה

אברהם בנימין

כשחוזרים על שקר הרבה פעמים, הוא הופך להיות האמת המקובלת. זו הטקטיקה הכי ישנה בספר, שבימים האחרונים מיושמת שוב בתקשורת הבינלאומית בעזרת עמותות שמאל, בטענה כי "צה"ל הרס שוב את בתיהן של עשרות משפחות בכפר הפלשתיני חירבת חומסה בבקעה".

אלא שלא דובים ולא כפר. מה שכן קרה במהלך השבועות האחרונים - צה"ל סילק, בפעם השישית בתוך שנה, כמה אוהלים ופחונים שפלשו לשטח האש 903 בבקעת הירדן, והכותרות על "נישול" ו"פשע מלחמה" לא איחרו לבוא.

אלא שצילומי הלוויין ההיסטוריים מפריכים את הטענות הללו מכל וכל. לא כפר ולא היסטורי. אזור זה הוכרז כשטח אש לפני כמעט 50 שנה(!), ועד שנת 20083 היה ריק לחלוטין. הפולשים חדרו לשטח האש בשליחותה של הרשות הפלשתינית, ובנו שם באופן בלתי חוקי. צילום האוויר משנת 2013 מראה מבנה בודד בשטח, ובשנת 2019 כבר נמצאים במקום כמה אוהלים ופחונים שהוקמו במימון האיחוד האירופי. והנה לכם "כפר היסטורי" שרק צריך למצוא לו שם.

לפני כשנתיים דחה בג"ץ את העתירה הרביעית שהוגשה מטעם "האגודה לזכויות האזרח" - המשמשת בתפקיד הפרוקסי של הרשות הפלשתינית - בניסיון למנוע את פינוי הפולשים. פסק הדין היה חריף במיוחד: "מדובר בשטחים שהוכרזו כשטח אש עוד בשנת ;"1972 "אין חולק כי לעותרים אין זכויות קניין מוכרות בשטחים אלה"; "מדובר בפולשים שמשתמשים בשטחים לצורכי מרעה"; "אין חולק גם על כך שצה"ל מקיים בשטחים אלה אימונים מעת לעת"; "בזמן האימונים מתבקשים העותרים, יחד עם יתר תושבי המקום, להתפנות מהאזור לא רק מסיבות ביטחוניות, אלא גם למען ביטחונם האישי"; "זאת ועוד: הבנייה במקום אינה מוסדרת ואינה חוקית"; "העותרים לא הראו שום עילה לקבלת הסעד שהתבקש בעתירתם, שמשמעו ביטול האימונים המתוכננים של צה"ל".

אבל גם לאחר פסיקת בג"ץ המאחז הזה פורק והוקם מחדש כמה פעמים. זה כבר הפך למשחק: צה"ל צריך להתאמן במקום ומפרק את האוהלים. ארגוני "זכויות אדם" מגיעים עם המצלמות, מוציאים הודעות לתקשורת, ואז בכירי הרשות הפלשתינית בליווי דיפלומטים זרים באים לבנות מחדש את "הכפר ההיסטורי הקטן שנאחז באדמתו העתיקה למרות הכיבוש", זה שבעולם האמיתי היה ועודנו רק צבר אוהלים המיועדים לפירוק ולהרכבה מהירה.

לפי הערכות משרד הביטחון, הרשות הפלשתינית מתחזקת )!(8300־כ מקבצים לא חוקיים באזורים אסטרטגיים בשטח C - ורבים מהם בשטחי אש. האוכלוסייה הזו נשלחת לקבוע עובדות פיזיות בשטח ולתפוס מיקומים אסטרטגיים ביהודה ושומרון, בעזרת הצעה של הטבות שונות. האוכלוסייה החלשה שחיה במקבצים הללו מנוצלת בציניות על ידי הרשות הפלשתינית, המלהקת אותם כחיילים ללוח המשחק.

זהו מצב של Win־Win עבור הרשות הפלשתינית: אם תפיסת השטח תצלח - זהו ניצחון. אם הפולשים יסולקו - מכונת התעמולה תיכנס לפעולה ותציג את ישראל בתקשורת העולמית כמדכאת וכמתעללת - וזהו שוב ניצחון.

האוכלוסייה החלשה שחיה במקבצים הללו מנוצלת בציניות על ידי הרשות הפלשתינית, המלהקת אותם כחיילים ללוח המשחק, במקום לספק להם מגורים ראויים

דעות

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281968905735909

Israel Hayom