עיתון ישראל היום

המבקר: "האכיפה המשטרתית נגד העדה האתיופית - מוגזמת"

דו"ח חמור: "שיעור יוצאי העדה שמועמדים לדין - גדול משיעורם באוכלוסייה" ● חלק מבני הנוער כלל לא מודעים לתיקים נגדם: "בעלי עבר פלילי, שיכלו להתגייס ולהשתלב בחברה, נופלים בין הכיסאות"

איציק סבן

המשטרה מפעילה שיטור יתר נגד העדה האתיופית, ובעיקר נגד צעירי העדה - כך עולה מדו"ח חמור שפרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

מהדו"ח עולה כי בהשוואה לכלל האוכלוסייה, שיעורם של בני העדה האתיופית שנעצרים ושמוגשים נגדם כתבי אישום - גדול משיעורם באוכלוסייה. עוד נמצא כי בשנת 2019 היה שיעור תיקי החקירה של בני העדה גדול במידה ניכרת משיעורם באוכלוסייה - פי 3.8 בקרב קטינים ופי 1.9 בקרב בגירים. "הנתונים מעידים על שיטור יתר כלפי אוכלוסייה זו", קובע המבקר, "ומראים חריגות גבוהה במיוחד עבור קטינים יוצאי אתיופיה". לפי הדו"ח, בשנת 2019 חלה ירידה חדה במידת האמון של יוצאי אתיופיה במשטרה ובשביעות הרצון משירותיה; בסקר עמדות שבוצע באותה שנה בקרב בני העדה, רק 13% הביעו אמון במשטרה.

עוד צוין כי 2019-2015־ב שיעור הקטינים מקרב העדה האתיופית שהופנו להליך טיפול מותנה - כלומר, חלופה להליך פלילי - היה קטן ב־%01 משיעור הקטינים שהופנו להליך מקרב כלל האוכלוסייה. המשמעות היא שקטינים יוצאי אתיופיה, שהודות להליך יכלו לקבל מסלול ליציאה מהירה ממעגל הפשע, מקבלים פחות הזדמנויות לכך מקטינים במגזרים אחרים באוכלוסייה.

בדו"ח מעלה המבקר סוגיה מטרידה נוספת - וקובע כי לעיתים קרובות, בני נוער מהעדה האתיופית אינם יודעים שנפתחו נגדם תיקי

חקירה. לדבריו, נראה שאינם מודעים לסטטוס הטיפול המשטרתי בעניינם, ולעיתים - בהיעדר מוטיבציה, יכולת או תמיכה - נבצר מהם לפעול לסגירת התיק כדי לקדם את גיוסם לצה"ל. המבקר קובע כי "עקב כך עלולים ליפול בין הכיסאות בני נוער בעלי עבר פלילי שהיו יכולים להתגייס לצה"ל, ובכך לקבל הזדמנות להשתלב טוב יותר בחברה".

נתון מדאיג אחר שעולה בדו"ח מתייחס לתלונות של בני העדה למחלקה לחקירת שוטרים; לפי הדו"ח,

נמצא כי שיעור התלונות שהגישו יוצאי אתיופיה למח"ש גדול פי שניים ויותר משיעורם בהאוכלוסייה.

במהלך קיץ 2020 ביצע משרד מבקר המדינה הליך של שיתוף הציבור, במטרה לשמוע את עמדות עולי אתיופיה בנוגע לסוגיות הנוגעות להתנהלות רשויות האכיפה במדינת ישראל כלפיהם. במסגרת ההליך התברר כי תחושות חוסר והאמון של אנשי העדה במשטרה נובעות מתפיסה שגורמי האכיפה פועלים נגדם ולא למענם, ושמתקיימת כלפיהם אפליה על רקע גזעי. על פי המבקר, יוצאי אתיופיה חשים שהמשטרה יוצרת עימם חיכוכים ללא סיבה ממשית אלא על רקע מראה: אדם כהה עור הוא בגדר חשוד מיידי.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "השוטרים פועלים לספק שירותים שוויוניים ללא קשר למוצא, דת או צבע עור. המשטרה הכירה בפערים אל מול הקהילה, ופעולות יזומות בנושא הניבו תוצאות חיוביות, ובהן מענה לסוגיית שיטור היתר, סגירת תיקים פליליים רבים לנוער יוצאי אתיופיה, דיאלוג קבוע מול מנהיגים מן הקהילה, פעילות של עשרות שוטרים קהילתיים שהוכשרו במיוחד לפעילות בקהילה ועוד. "הטיפול בהתנהלות חריגה של שוטר מתבצע הן בידי מח"ש - גוף חיצוני למשטרה, והן בידי מחלקת משמעת, כשכל חריגה מנורמות ההתנהגות נבדקת ומטופלת בהתאם".

חדשות

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281762747305701

Israel Hayom