עיתון ישראל היום

"איחרנו, ההחלטות לא התקבלו בזמן"

גורם בקבינט חושף את תחושת הכישלון ● השרה שקד מאשרת את הפרסום ב"ישראל היום": בוחנים חיסון שלישי לבני 40 ומעלה ●

יהודה שלזינגר ואסף גולן

הקושי בהתמודדות עם הת פרצות התחלואה: תחושת הכישלון, ובעיקר נושא האיחור בטיפול במצב, עלו שלשום בישיבת קבינט הקורונה.

אחד המשתתפים בישיבה סיפר ל"ישראל היום": "היתה הבנה שהצ עדים שננקטו עד היום לא היו מס פיקים, ושנדרשים צעדים חריפים יותר". לדבריו, "איחרנו עם התגובה להתפשטות, היה צריך להגיב תקיף יותר, ובעיקר מהר יותר. אפשר היה לעצור את ההתפרצות הזאת אם היינו פועלים מוקדם יותר".

הוא הסביר: "לצורך העניין, כבר לפני שלושה שבועות העלו את האפ שרות של החזרת התו הירוק, והיתה החלטה לא לעשות את זה. לא רצו לנקוט צעדים חריפים, מתוך איזושהי תקווה שפתאום משהו יקרה והמצב ישתפר. זה לא היה נכון. אתמול כבר היה ברור שמקבלים החלטה בעניין התו הירוק, אבל זה מאוחר מדי. מספר הנדבקים היום אומר שבסוף החודש יהיו 800 חולים קשה. יכולנו להימנע מצעדים חריפים, אבל לצערי לא קי בלו החלטות בזמן".

אתמול דווח כי שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד לא נכח ולו בי שיבה אחת של קבינט הקורונה.

לפיד הגיב לכך: "שר החוץ לא צריך להיות חלק מדיוני קבינט הקורונה, מפני שזה לא חלק מתחו מי עיסוקו או התמחותו. קבינט זה גוף שמקבל החלטות, ורצוי שהוא יהיה מצומצם ככל הניתן".

"אין פתרונות קסם"

על רקע האפשרות לסגר, פנינו למומחים כדי לברר אם מהלך כזה אכן יהיה יעיל.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ' מאוניברסיטת בן גוריון, טוען כי "אין פתרונות קסם, ומי שמציע סגר קצר - טועה. סגר כזה שמוצג כקומפקטי, קצר ויעיל, הוא פיקציה ולא משהו רציני. מעבר לכך, ללכת לסגר גדול בחגים זו טעות, כי הפעם הציבור לא ייענה לסגר ולכן הוא ייכשל".

לאור זאת, מציע פרופ' דוידוביץ' לממשלה להישען על הרחבת ההתח סנות, שמירה על התו הירוק וכן שאר הכלים שקיימים בידיה מבלי להגיע לסגר. "אנחנו צריכים לצאת למבצע חיסונים לאומי עם תמריצים מאוד גדולים לציבור ולהגיע לכל האנשים שטרם חוסנו", הוא אומר.

פרופ' חגי לוין, מומחה לבריאות הציבור ולשעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הוסיף: "כלי הסגר לא מועיל. הסגר רק דוחה הדבקה ות מותה לזמן מסוים. לכן הממשלה צרי כה לעשות תיאום ציפיות עם הציבור ולהסביר שנצטרך לחיות עם הנגיף, וכן, יהיו גם אנשים שיחלו, יחלו קשה ואף ימותו, זו המציאות החדשה".

נשיא ההסתדרות הרפואית העו למית ומנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים בילינסון, פרופ' לאוניד איד למן מאוניברסיטת תל אביב, מתנגד נחרצות לסגר וקובע כי הטעות המר כזית של הממשלה היתה ביטול חובת עטיית המסיכות בחללים סגורים.

"אדם לא מחוסן או אדם בלי מסיכה אסור לו להיות בחלל סגור. זה העיק

רון המנחה המרכזי שיעזור לעצירת המגיפה, ההתמהמהות בקביעה הזו היתה טעות. אבל סגר יהיה טעות יותר גדולה, ואני מתנגד לו".

בתוך כך, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, יצא היום בקריאה להכריז במהירות האפשרית על סגר, שיימשך חו דשיים ולא יום אחד פחות. "כבר לפני חודש אמרתי את המי לים: יפה שעה אחת קודם", הד גיש. "כבר אז אמרתי כמה חשוב לסגור את הפרצה בנתב"ג, כמה חשוב לחסן את בני ה 60 ומעלה בחיסון שלישי וכמה חשוב להחזיר את המסיכות כפק"ל אישי ולהגביל אירועים כמו חתונות ושמחות נוס פות. לצערי הרב, איש לא הקשיב". פרופ' ברהום הוסיף: "דיבורים יש, אך המעשים מגיעים מאוחר מדי. וכשזה מגיע מאוחר מדי, אנו מש למים מחיר כבד מנשוא".

לצד זאת, יצוין כי מנתוני משרד הבריאות עולה כי אתמול, עד לש עות אחר הצהריים, אובחנו בקו רונה 2,125 נשאים חדשים, שהם 3.07% מתוך 71,062 בדיקות חד שות. מצבם של 234 חולים מוג דר קשה, ומהם 51 מונשמים ו 62 במצב קריטי.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281668258025189

Israel Hayom