עיתון ישראל היום

הטרור הימי של איראן: מדינות המערב חייבות לפעול

אלוף )מיל'( אליעזר )צ'ייני( מרום

הפעילות הימית במפרץ עומאן שבאזור נמל פוג'יירה, השייכת לאיחוד האמירויות, שובשה שלשום בעקבות הודעות של מספר אוניות על קשיים בהפעלת מערכות הניווט שלהן, שמבוססות ג'י.פי.אס ומנווטות את האוניות ליעדיהן. נוסף לכך, דווח כי האונייה ‪Princes Asphalt‬ נחטפה על ידי חמושים.

הסיפור כולו קשור לתקרית האחרונה שבה פגעו האירא נים, באמצעות מל"ט תוקף, באונייה ‪Mercer Street‬ שמו פעלת על ידי חברת זודיאק, ובהתקפה נהרגו הקפטן הרומני ואיש צוות אנגלי. לאחר שהתברר לעולם כולו, בהתבסס על מודיעין ישראלי, כי איראן אחראית למתקפה, החלו הצהרות של שרי החוץ ושל גורמים רמי דרג בבריטניה ובארה"ב שהטילו את האחריות על איראן, ואיימו בפעולת תגמול נגדה מבלי לפרט אם הפעולה תהיה דיפלומטית או צבאית. הפנטגון האמריקני הצהיר כי כל האופציות על השולחן.

האיראנים, שככל הנראה לא התכוונו להרוג אנשי צוות בתקיפה, נקלעו לאירוע המשברי הזה די בהפתעה ונתפסו בו לא מוכנים. נוסף לכך, תהליך החלפת נשיא איראן החל, והנשיא הנוכחי רוחאני מפנה את מקומו לראיסי.

נראה כי הגינויים מכל הכיוונים והאיומים הרבים הכניסו את ההנהגה בטהרן ללחץ, וככל הנראה ההנהגה האיראנית החליטה להקדים תרופה למכה, ולהעביר מסר שפעולה נגד המדינה תגרום לתגובה איראנית, שתביא לכאוס באספקת הדלק בעולם מהמפרץ הפרסי.

ראוי לציין שכ 30% מהדלק שמשונע בים בעולם עובר במכליות באזור זה, ולכן מעבר מים זה הוא מהרגישים בעולם ופגיעה בו עלולה להביא למשבר עד כדי מלח מה נגד איראן.

האיראנים "מתמחים" בבדיקת גבולות, והם מותחים את החבל בכל משבר עד כדי קריעתו, כדי למדוד את תגובת המערב ולהתריע מפני פעולה נגדם. כשהמכלית האיראנית ‪Grace 1‬ נעצרה על ידי הבריטים בגיברלטר בקיץ ,2019 האיראנים חטפו את האונייה הבריטית Stena Impro בתגובה. בסופו של דבר, שחררו הבריטים את המ כלית האיראנית, והאיראנים שחררו את המכלית הבריטית, ובכך הסתיים המשבר אז.

באירוע הנוכחי הפעילו האיראנים, ככל הנראה, חסי מות ג'י.פי.אס ששיבשו את פעולת מערכות הניווט של כמה אוניות ובנוסף, חמושים שלא הזדהו כאיראנים חטפו אונייה. האיראנים מבקשים, ככל הנראה, לאותת למערב שבאזור המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן יש להם יכולות פעולה מגוונות, ובמקרה שהמערב יפעל כפי שהצהיר נגד איראן, יש לה סל תגובות מגוון.

האיראנים "מתמחים" במתיחת החבל בכל משבר. פעולותיהם הן טרור ימי לכל דבר, ועל המערב להרתיע אותם מפעולות טרור נוספות בזירה הימית

אין כל ספק שהמשבר הזה מול איראן מחייב תגובה של המערב. פעולותיה של איראן הן פעולות טרור ימי לכל דבר ועניין, והן נוגדות את החוק הבינלאומי. יש בידי המערב לא מעט אמצעים דיפלומטיים כדי להרתיע את האיראנים מפעולות טרור נוספות בזירה הימית, והמדינות המובילות חייבות לפעול למימוש פעולות אלה.

ברקע הדברים, נמצא הרצון של ממשל ביידן ושל המ דינות שחתמו על הסכם הגרעין (P5+1) להחזיר את איראן לשולחן הדיונים, כדי לחדש את הסכם הגרעין (JCPOA) שממנו פרשה ארה"ב בתקופת טראמפ.

השיחות הופסקו כדי לאפשר לאיראנים לסיים את תה ליך החלפת הנשיא, והן אמורות להתחדש בימים הקרובים. האם הפעולות של איראן והאינטרסים של המערב ימנעו תגובה של מדינות המערב בהובלת בריטניה נגד פעולות הטרור של טהרן? ימים יגידו.

חדשות

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281655373123301

Israel Hayom