עיתון ישראל היום

אליעזר )צ'ייני( מרום |

השח האיראני: מתיחת החבל עם המערב

אריאל כהנא, לילך שובל, דניאל סיריוטי ונטע בר

שר הביטחון, בני גנץ, ושר החוץ, יאיר לפיד, חשפו את מול כי איראן רחוקה כחודשיים וחצי בלבד מהחומר שדרוש לפצצה גר עינית. "איראן חצתה את כל הקווים שהוגדרו בהסכם הגרעין הקודם", ציין גנץ, "והיא רחוקה היום רק כע שרה שבועות מהגעה לחומר בקיע שיאפשר לפתח פצצה גרעינית - ולכן זה הזמן למעשים".

כמו כן, נחשף האיש שמאחורי מת קפת הטרור בשבוע שעבר נגד הספינה "מרסר סטריט" מול חופי עומאן: סעיד אראג'אני, מפקד מערך הכטב"מים במשמרות המהפכה. הגילויים נמ סרו בתדרוך מדיני ביטחוני שקיימו גנץ ולפיד לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, כחלק מהמאמץ המדיני של ישראל לקידום גינוי ותגובה בינלאומית לפעולות הטרור של הרפובליקה האסלאמית.

השר גנץ אמר בתדרוך כי "מפקד חיל האוויר של משמרות המהפ כה, אמיר עלי חג'יזדה, עומד מאחו רי עשרות פעולות באזור שבהן היו מעורבים כטב"מים וטילים. האחראי הישיר לשיגור כטב"מי הנפץ הוא סעיד אראג'אני - הוא האופרטור הרא שי של מערך הכטב"מים בחיל האוויר של משמרות המהפכה, שהביא לפגיעה ב'מרסר סטריט'. הוא שמספק ציוד, הכשרה ותוכניות, והוא האחראי לפ עולות טרור רבות במרחב.

"איראן שוב הוכיחה שהיא אתגר בינלאומי, אזורי, ובסוף גם איום על ישראל. העולם חייב להטיל סנקציות כלכליות ולהביא פעולות אופרטיביות מול משמרות המהפכה. אין לנו סכסוך עם העם האיראני אלא עם המשטר, שעלול להביא למרוץ חימוש מסוכן במזרח התיכון כולו. מערכת הביטחון העבירה מידע מודיעיני, ונעביר בה משך גם ראיות פורנזיות".

השרים הבהירו עוד כי ישראל תש מור על חופש הפעולה שלה למול כל התקפה או איום על אזרחיה. "זה לא סכסוך בין צבאות בסוריה", הדגיש לפיד, "זו לא פעולה חשאית נגד מתקן צבאי - זו התקפה על נתיבי הסחר של העולם, ולכן השאלה היא אם לעולם יש היכולת וכוח הרצון לפעול לאכיפת החוק הבינלאומי. אם הקהילייה הבי נלאומית לא תגיב במקרה הזה, אז זה כל אחד לעצמו".

דבריהם של גנץ ולפיד קיבלו חי זוק אתמול מצידו של מפקד צבא בריטניה, גנרל סר ניק קרטר, שאמר בראיון לרשת BBC כי יש ליצור הר תעה מול טהרן. "מה שצריך לעשות, ובאופן יסודי", התריע, "זה לחשוף את התנהגותה הפזיזה של איראן בכל הז דמנות. אנחנו חייבים ליצור הרתעה, משום שהבלגה על התנהגות כזו רק תביא להסלמה, שבתורה יכולה להביא לטעויות בחישוב, שיגרמו אסון לעמי האזור כולו".

מתיחות שיא בזירה הימית

בשבוע האחרון פעלה ישראל בכל הערוצים המדיניים והביטחוניים, כדי שהקהילייה הבינלאומית תגרום לאיראן לחדול מהתנהלותה התוק פנית. זאת, בעת שהמתיחות בזירה הימית שמתנהלת במפרץ הפרסי הגי עה לשיא חדש ביום שלישי, בתקרית החמורה שהתרחשה במים הטריטו ריאליים של איחוד האמירויות כאשר כוח צבאי זר, ככל הנראה איראני, השתלט על אוניית המשא הבריטית "פרינסס אספלט" וניסה לחטוף אותה.

הדרמה התעצמה אף יותר לאחר שארבע ספינות משא נוספות, שנענו לקריאות עזרה של האונייה, הושבתו באמצעות ניטרול מרחוק של מע רכות הניווט שלהן. כלי התקשורת הערביים דיווחו כי הכוח האיראני נטש את האונייה ונמלט ממנה בא מצעות סירות שהמתינו במים, משה תברר לחוטפים כי ספינות מלחמה של הצי האמריקני במפרץ הפרסי ושל חיל הים העומאני עושות דרכן לעבר האונייה.

בכלי התקשורת הערביים אף צו טטו אנשי צוות האונייה, שסיפרו כי לאחר שהבינו שמדובר בכוח צבאי איראני ושבכוונת החוטפים להשיט את האונייה לכיוון איראן, הם חיבלו במנוע ובמערכת ההגאים של האונייה בניסיון למנוע את חטיפתה.

בטהרן דחו את הפניית האצבע המאשימה כלפי הרפובליקה האס לאמית כמי שעומדת מאחורי ני סיון החטיפה, וכאחראית לתקיפת המל"טים במפרץ הפרסי בשבוע שעבר של "אספלט פרינסס", מכ לית נפט בבעלות ישראלית חל קית, שגרמה להריגת שני אנשי צוות שלה. גורם בצבא איראן צוטט בכלי תקשורת רשמיים במדינה, כשהוא טוען כי התקרית במפרץ עומאן היא חלק מלוחמה פסיכולוגית שנועדה להכין את הקרקע לתקיפה עוינת נגד איראן, בהובלת ארה"ב וישראל.

בנוסף, הערוץ הלבנוני "אל מיאדין", שמזוהה עם איראן וחיז באללה, ציטט גורמים בכירים במ שמרות המהפכה שהזהירו מתגובת תגמול נגד איראן בעקבות האירועים במפרץ הפרסי, ואמרו: "על וושינג טון, לונדון ותל אביב החובה לזכור שאיראן שולטת במימי המפרץ הפר סי, ומסוגלת לסגור את מצרי הורמוז בתוך דקות ספורות. לא נשב בחיבוק ידיים ונביט בנחת באמריקה ובישראל כשהן תוקפות אותנו".

מפקד צבא בריטניה: "הבלגה על התנהגותה של איראן תביא להסלמה ולטעויות שיגרמו לאסון לעמי האזור כולו"

להערכות קודמות פעל ללא אישור ואפילו שלא בידיעת חיזבאללה.

אחת מהרקטות שנורו אתמול נפלה בשטח לבנון, ושתיים נוספות בשטחים פתוחים בצפון הארץ. מייד לאחר הירי העבירה ישראל מחאה חריפה ליוניפי"ל, ושר הביטחון, בני גנץ, כינס הערכת מצב בהש תתפות הרמטכ"ל, ראש אגף המבצ עים וראש אגף המודיעין, שלאחריה, בתוך פחות משעתיים תקף צה"ל באש שלוש פעמים לאורך גבול לב נון באמצעות כוחות ארטילריים.

ספק אם הירי הארטילרי לאורך הגזרה הוא מה שיעצור את הירי מל בנון, וכלל לא בטוח שהוא התגובה ההולמת הנדרשת לאור ריבוי מקרי הירי. במערכת הביטחון הבינו כי ישראל לא יכולה עוד לשבת בחי בוק ידיים ולהסתפק בתגובה מינו רית נוכח מה שמתחיל להיראות כמו מגמה של "טפטופים".

ישראל מאשימה את מדינת לבנון הריבונית בירי, אבל אין להתעלם מהעובדה שלבנון היא מדינה מתפ רקת שנמצאת במשבר חברתי ובמ שבר כלכלי מהגדולים שידעה בע שרות השנים האחרונות. לכן, הטלת האחריות על מדינת לבנון היא לא יותר ממס שפתיים, כשלכולם ברור כי היא אינה מסוגלת כעת לשלוט בנעשה בשטחה.

בין תגובה והסלמה

בישראל מעריכים שבמצב הע ניינים הנוכחי, חיזבאללה, שמנסה למצב את עצמו במשך שנים כ"מגן לבנון", אינו מעוניין בעימות עם ישראל. זאת ועוד, בניגוד להערכות שנשמעו בשבועות האחרונים, ההע רכה היא שהארגון לא היה מודע לירי לעבר ישראל לפני כשלושה שבו עות, וסביר להניח שגם לא אתמול.

בישראל רוצים להעביר מסר ללבנון ולחיזבאללה כי לא ניתן להמשיך עוד במציאות הזו, אך לדרג המדיני ברור כי תגובה חרי פה עלולה להוביל להסלמה. עם זאת, המטרות לירי נבחרו בקפידה, וב מערכת הביטחון העריכו שתקיפה ישראלית בתגובה לירי מלבנון לא תוביל לתגובה מצד חיזבאללה, אם כי האפשרות הובאה בחשבון. כך או אחרת, אין ספק שהמילה האחרונה טרם נאמרה, ובמערכת הביטחון יצ טרכו למצוא דרך לעצור את הפלג הפלשתיני החדש בלבנון שמרשה לעצמו לירות פעם אחר פעם לעבר יישובי הצפון.

"כל הדירה רעדה"

בתוך כך, הירי התרחש בשעה שאלפי ישראלים טיילו בשמורות הטבע ובאתרי הקיט והנופש בצ פון. בקריית שמונה היתה זו הפעם הראשונה זה יותר מעשור שרקטה התפוצצה בשטח העיר, שעד למ לחמת לבנון השנייה היתה מטווחת כמעט מדי יום.

אסתר כהן, תושבת קריית שמונה, סיפרה כי "מייד כששמעתי את האז עקות הלב שלי דפק. מאוד פחדתי כי אני לבד בדירה. הרקטה התפו צצה בשדה לא רחוק מהבית שלי, כל הדירה רעדה. הייתי בטוחה שהיא התפוצצה בחצר של הבניין. כשיצא תי מהחדר הממוגן ראיתי מהמרפסת שלי את השריפה שפרצה. היה לכו לנו מזל גדול. אם הרקטה הזו היתה ממשיכה עוד כמה מאות מטרים, היו נפגעים אנשים שהיו בבתים וכלי רכב שחלפו בצומת".

בין אלפי המטיילים בצפון היו גם עו"ד סיגל לביא ובעלה ליאור, תושבי קריית מוצקין, שביקשו לה תרענן מעט מהשרב והלחות של מפרץ חיפה. "מאוד דאגנו ונלחצ נו כששמענו את האזעקות והבו מים ככה פתאום באמצע היום, והבנו שהיו גם נפילות. התושבים ובעלי העסקים המקומיים דאגו להרגיע אותנו, וכשראינו שכולם חוזרים לשגרה כאילו כלום לא קרה - המ שכנו בטיול שלנו. בהיעדר אפשרות לנפוש בחו"ל, מומלץ להגיע לצפון המקסים והמלבב שלנו".

מאיר אטיאס, תושב קריית שמו נה, הגיע עם משפחתו לשיט אבובים בגליל העליון. "עד שסוף סוף היה לנו צ'אנס לצאת כל המשפחה לטייל באזור שלנו, נסראללה מנסה להרוס לנו. היינו בהלם כששמענו שנפלה רקטה בקריית שמונה. אשתי ואני, שנולדנו וגדלנו בקריה, רגילים לזה ולא מתרגשים, אבל יש בעיר ילדים ובני נוער שלא חוו מעולם אזעקות וקטיושות והם מאוד נלחצו ונבהלו. תחילה שקלנו להפסיק את הטיול, אבל כשהבנו שאין הנחיות מיוחדות של הצבא, החלטנו להמשיך כרגיל, ואני שמח שמדינת ישראל לא נכ נעת למחבלים. אסור לנו לתת להם אפילו את התחושה שהם פוגעים בשגרת החיים שלנו".

אסתר כהן, תושבת קריית

שמונה: "היה לכולנו מזל גדול. אם הרקטה הזו היתה ממשיכה עוד כמה מאות מטרים, היו נפגעים אנשים שהיו בבתים וכלי רכב שחלפו בצומת"

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

2021-08-05T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281616718417637

Israel Hayom