עיתון ישראל היום

"רוצחיו של ח'אשוקג'י אומנו בארה"ב"

"ניו יורק טיימס": "חברים בחוליה שחיסלה את העיתונאי עברו הכשרה בחברה פרטית, באישור מחלקת המדינה" ● בסעודיה סירבו להגיב

דמיאן פצ'טר

הסוכנים שנחשדו ברצח העי תונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י ב 2018 אומנו בארה"ב, באישורה של מחלקת המדינה - כך דווח אתמול ב"ניו יורק טיימס".

באוקטובר 2018 נכנסה קבוצת סו כנים סעודים לשגרירות של ארצם באיסטנבול. הם המתינו לח'אשוקג'י - מבקר חריף של משפחת המלוכה הסעודית, ובעיקר של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן - שהגיע למקום לצורך טיפול בעניין אישי. הסוכנים חיסלו אותו וביתרו את גופתו. קיים תיעוד ממצלמות האבטחה שבו נראה ח'אשוקג'י נכנס לשגרירות, אך לא יוצא ממנה; כן התפרסמו בתקשורת הקלטות של המעשה, שבהן הוא נשמע לכאורה עובר עינויים מחרידים בידי מחסליו ודורש שישחררו אותו.

אך הפרסום הדרמטי שופך על הפ רשה אור חדש לחלוטין. לפי הדיווח, ארבעה חברים ביחידת המחסלים הסעודית עברו הכשרה ב"טייר ,"1 חברה המתמחה במתן אימונים צבאיים ללקוחות פרטיים, שמקום מושבה בא רקנסו שבארה"ב. את המידע אישר לואיס ברמר, בעלי קרן ההשקעות "סרברוס ניהול הון" שתחתיה פועלת החברה, במסגרת הליך קבלה למשרה בכירה בפנטגון בימי כהונת טראמפ.

לפי החברה, האימונים - שכללו בין השאר שיעורי קליעה, מעקב וק רבות פנים אל פנים - היו הגנתיים באופיים ונועדו לשפר את האבט חה שלה זוכים בכירים סעודים. לפי העיתון, אין ראיות לכך שהבכירים האמריקנים שאישרו את האימונים, או ראשי חברת "טייר ,"1 ידעו על מעור בות חברי החוליה הסעודית בטיהורים הפוליטיים שהוביל בן סלמאן. אולם, עצם העובדה שהממשלה אישרה אימון מתקדם שכזה לרוצחי העיתונאי מעי דה על עומק הקשר בין וושינגטון לריאד, למרות הפרת זכויות האדם הנרחבת בסעודיה. אכן, דו"ח מודיעין שהוגש בפברואר האחרון, לאחר השב עת הנשיא ביידן, מציין שהרצח אושר בידי יורש העצר בן סלמאן.

דובר מטעם מחלקת המדינה, נד פרייס, סירב לאשר או להכחיש אם הממשל אפשר לחברי החוליה שרצחה את ח'אשוקג'י לעבור אימונים בחב רת "טייר ."1 עם זאת, הוא הדגיש כי ביחסיו המתהווים עם סעודיה, יעדיף ממשל ביידן גישה של "שמירת החוק וכיבוד זכויות אדם".

בשגרירות הסעודית בארה"ב סיר בו להגיב לפניית ה"ניו יורק טיימס" לקבלת תגובה.

העולם

he-il

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281865826437517

Israel Hayom