עיתון ישראל היום

איראן סוערת בעקבות התקיפה במתקן הביטחוני

טהרן: "ארה"ב הסכימה להסיר את העיצומים הכלכליים, ובראשם סחר הנפט" ● שר החוץ הגרמני: "יש עוד אגוזים רבים לפצח"

אלדד בק כתבנו באירופה

איראן הכריזה על התקדמות ניכרת בשיחות הגרעין עם ארה"ב, שתתבטא בעיקר בהסרת עיצומים רבים, שבמרכזם תעשיית הנפט הענפה שלה. לפי הודעת הרפובליקה האסלאנ מית, ויתרו האמריקנים בשיחות וינה על מאות עיצומים כלכליים ופוליטיים שממשל טראמפ הטיל על איראן. נוסף על כך, תחליט היום טהרן אם להאריך את ההסכם שמתיר פיקוח מונ

גבל על אתרי הגרעין שלה מצד הסונ כנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית. תוקפו של ההסכם אמור לפוג היום.

ראש לשכתו של נשיא איראן המכהן, חסן רוחאני, הצהיר בטהרן שארה"ב הסכימה להסיר 1,040 סננ

קציות, ובמרכזן אלו שהוטלו על הכ לכלה האיראנית - סחר נפט, העברות בנקאיות, ביטוח לעסקאות רכש ות נועת אוניות סחר.

לדברי ראש הלשכה, מחמוד וואאזי, לא מדובר רק בביטול סנקציות טכניות אלא גם בביטול סנקציות פוליטיות, ובכלל זה הכללת בכירים איראנים ברשימות שחורות של ארה"ב. בין האישים ששמותיהם יוסרו מרשימות שחורות אלו, נמצאים גם כמה מהמקו רבים ביותר למנהיג הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. לא ברור, לפי שעה, אם גם שמו נשיא איראן הנבחר, אברהים ראיסי, יוסר מהן.

"אווירה מורכבת מאוד"

ראיסי היה מעורב בהוצאתם להורג של מאות ממתנגדי המשטר האסלאמי באיראן. לפי ראש לשכת הנשיאות האיראנית, עדיין מתנהלים דיונים על ביטולן של סנקציות נוספות שאינן קשורות ישירות להסכם הגרעין. הוא הדגיש שהצדדים לא דנו כלל בתו כנית הטילים האיראנית, במדיניות טהרן במזרח התיכון ובסוגיית זכויות האדם ברפובליקה - מאחר שאלו נו שאים שלדבריו אינם קשורים כלל בהסכם הגרעין.

בניגוד לאופטימיות הרבה בטה רן, זהירות מסויגת בבירות אירופה המעורבות במשא ומתן להתנעת הסכם הגרעין.

שר החוץ הגרמני, הייקו מאאס, הצהיר לאחר פגישה בברלין עם עמי תו האמריקני אנתוני בלינקן, שנות רו עדיין בעיות בשיחות עם איראן. "השיחות בווינה היו ועודן אינטנסי ביות מאוד. יש התקדמות, אבל יש עוד אגוזים לפצח", סייג. "גם האווירה

נותרה מורכבת מאוד לאחר הבחירות לנשיאות באיראן. המו"מ אינו פשוט. יש שאלות טכניות רבות שצריך לה בהיר. למרות זאת, בכל סבב שיחות יש התקדמות צעד אחר צעד, ואנחנו מעריכים שגם בסביבתו של הנשיא האיראני החדש יש הזדמנויות לסיים את המו"מ בעתיד הנראה לעין".

בלינקן, שהגיע לברלין כדי לה שתתף בוועידה על עתידה הפוליטי של לוב, נמנע במופגן מלהתייחס לנושא האיראני.

בפרלמנט הצרפתי התריע אתמול השר לסחר חוץ, פרנק ריסטר, שה זמן להשגת הסכם גרעין עם איראן הולך ואוזל, ולכן השיחות צריכות להסתיים מהר. לדברי השר הצרפתי, יהיה צורך לקבל החלטות קשות בי מים או בשבועות הקרובים, אם המו"מ לא יתקדם.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281681142843789

Israel Hayom