עיתון ישראל היום

ביקורת הגבולות: דרוש אחראי

מעקף הקונקשן: הגדר פרוצה - ואין אכיפה

שמעון יעיש

אלפים טסים למדינות אסורות דרך מדינה שלישית ● בשובם ארצה, איש לא בודק להם את הדרכון - והרשויות מגלגלות אחריות ● משרד הבריאות: "המשטרה אחראית" ● המשטרה: "מינהלת ההגירה אחראית" ● רשות האוכלוסין: "משרד הבריאות אחראי" ● מחדל נתב"ג ●

המחדל בנתב"ג: לפני שלושה שבועות פרסמנו כאן תחקיר, שלפיו נוסעים ישראלים מבקרים ביעדים אסורים לטיסה )"מדינות שחורות"( וחוזרים מבלי שהרשויות בישראל יודעות היכן ביקרו.

התרגיל עובד כך: נוסע ישראלי שרוצה לבקר ב"מדינה שחורה" מזמין כרטיס טיסה ליעד ביניים, לדוגמה יוון, ומשם לוקח טיסה נפרדת לרוסיה, למקסיקו או לכל יעד אחר שמוגדר כ"שחור". בחזרה לארץ הנוסע פועל באותה דרך, בשני כרטיסי טיסה שונים - וכך בעצם הוא יוצא ליוון וחוזר מיוון בהגדרה.

בכניסה לארץ, אף אחד לא בודק את החותמות בדרכון של אותו ישראלי. כך קורה שהרבה אנשים מצהירים שהם חזרו מאותו יעד ביניים, ובכך הם פוטרים את עצמם מבידוד אף על פי שבפועל ביקרו במדינה שכל מי שחוזר ממנה מחויב בבידוד.

למרות הפרסום ב"ישראל היום", עדיין לא נעשה שינוי בתהליך הכני

סה בנתב"ג, והדרכונים של הנוסעים שנכנסים לארץ לא נבדקים.

בעבר, כשמדינות הוגדרו כ"ירוקות" או "אדומות", היה צוות של אנשי רשות האוכלוסין בשירות משרד הבריאות, שתחקר נוסעים שחזרו לארץ. כרגע הצוותים הללו לא קיימים, ועם תנועה כל כך ערה כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים בנתב"ג, ספק אם יצליחו לבדוק את הדרכונים של עשרות אלפי הנוסעים שעוברים בנתב"ג מדי יום. מחר יישבר שיא נוסף כאשר בנמל התעופה יעברו יותר מ־03 אלף נוסעים.

"אף אחד לא יידע"

א', שמתכנן לטוס בקרוב למקסיקו, סיפר: "אני מחוסן, הפסקתי לפחד ואני רוצה לחזור לחיות את החיים. אני טס דרך אירופה וחוזר דרך אירופה. אף אחד לא יכול לדעת שהייתי במקסיקו. אם ארגיש לא טוב, אני אכנס לבידוד. אם לא, אני אסתפק בבדיקות הקורונה שעושים בכניסה לארץ, ואם אני שלילי - הכל בסדר".

חשוב לציין כי הטיסות להודו ולרוסיה נמשכות למרות הסכנה, והן שתי המדינות היחידות כרגע מתוך שש המדינות ב"רשימה השחורה" שמהן יש טיסות ישירות לישראל.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי 139 נוסעים מחוסנים ומחלימים מתוך 219 אלף מחוסנים ומחלימים שחזרו מחו"ל במהלך 45 הימים האחרונים אובחנו בנגיף. המדינות שמהן חזרו הכי הרבה מאומתים מחוסנים או מחלימים הן רוסיה עם 21 כאלה מתוך ,3,885 איחוד האמירויות עם 20 מתוך 13.5 אלף נוסעים וארה"ב עם 16 מתוך כמעט 33 אלף נוסעים. המספרים הנמוכים יחסית נרשמו בקרב המחוסנים והמחלימים שחזרו מיוון )שלושה נדבקים מתוך 26 אלף(, קפריסין )נדבק אחד מ־21 אלף( ובריטניה )שני נדבקים מתוך 6.5 אלף(. מספרד, איטליה, אוסטריה והולנד לא

חזרו נדבקים מחוסנים או מחלימים.

למרות בקשת רה"מ בנט להימנע מטיסות שאינן חיוניות, סוכנויות הנסיעות דיווחו כי כמעט שאין ביטולים ויש גם הזמנות חדשות. עם זאת, קצב המכירה בחלק מהמוקדים הואט מעט.

ממשרד הבריאות נמסר: "רשימת המדינות שאליהן הנסיעה אסורה נקבעת בהתאם לתחלואה. אם אזרחים נוסעים לאותן מדינות דרך קונקשן, מדובר כמובן בהתנהלות לא תקינה ולא חוקית. כמו כן, נושא האכיפה מצוי בידי המשטרה".

תגובת המשטרה: "לא התבקשנו לאכוף ואיננו אחראים על הנושא".

ברשות האוכלוסין אומרים שאין להם קשר לזה ושבפעם הקודמת שהם ביצעו אכיפה בנתב"ג הדבר בוצע בהוראת משרד הבריאות, שלא נתן הוראה לבדוק דרכונים.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281608128399757

Israel Hayom