עיתון ישראל היום

די לשאננות: להמשיך להתחסן, להמשיך להיזהר

פרופ' נדב דוידוביץ' הכותב הוא ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב וראש תוכנית מדיניות בריאות במרכז טאוב

עכשיו

הזמן לפעול באופן נמרץ: כ 200 אלף איש בני יותר מ 50 עדיין לא חוסנו, והעדויות לגבי חיסוני ילדים מצביעות על רמות יעילות ובטיחות מצוינות. משרדי הממשלה והגופים השונים המעורבים במאבק בקורונה חייבים לעבוד בשיתוף פעולה, כדי לסגור את הפרצות בכניסות מחו"ל לארץ. אנחנו עדיין במצב שבו אפשר לשלוט בהתפשטות הווריאנטים, אבל בעיקר צריך לעשות תיאום ציפיות: הקורונה כאן כדי להישאר. בשבועות האחרונים נשאלתי פעם אחר פעם אם הקורונה מא חורינו. תשובתי החד משמעית: ודאי שלא. כל מי שמצוי בעולם המחלות הזיהומיות ובאקולוגיה של נגיפים יודע שנגיף הקורונה יישאר עימנו ויצטרף למשפחות הנגיפים השונים הגורמים לתחלואה. ברחבי העולם הנגיף עדיין מכה קשות במדינות רבות; ההבדל הדרמטי כעת, לעומת מצבנו לפני כמה חודשים, הוא מצב ההתחסנות. הפיתוח המדהים והמהיר של החיסונים לקורונה, אישורם, הפצתם ומבצע החיסון מעורר ההשתאות בישראל, הביאו לכך שהיום אנו קרובים מאוד לחסינות קהילה )המכונה גם "חסינות עדר" - מונח שמקורו מעולם הווטרינריה(. חסינות קהילה פירושה שהאפשרות להתפרצות חוזרת, כמו שחווינו במהלך הגל השני והגל השלישי, נראית כעת לא סבירה.

אך לכך צריך להוסיף נורת אזהרה: כאשר מדובר בהתכנסות של אוכלוסיות לא מחוסנות, בדגש על ילדים, בהחלט נוכל לראות התפ רצויות ממוקדות כפי שראינו במהלך השבוע האחרון. ייתכן מצב שבו אדם חוזר מחו"ל )גם אם הוא מחוסן(, בייחוד ממדינות שבהן עדיין מת קיימת הדבקה נרחבת בקהילה, ומעביר את הנגיף לאוכלוסיות לא מחו סנות. למזלנו, שיעור ההתחסנות בקרב האוכלוסיות שבסיכון הוא גבוה למדי, מה שמגן עלינו מפני מראות של חולים קשים ונפטרים. היכולות של משרד הבריאות, בדגש על שירותי בריאות הציבור, לערוך חקירות אפידמיולוגיות ממוקדות ויעילות, כולל ניטור גנטי של הווריאנטים השונים - הן שמגינות עלינו.

אם כן, מחובתנו להמשיך להתחסן; לצאת בקמפיינים, כפי שהיו כאן עד לפני כמה חודשים, כדי לעודד כל מי שיכול להתחסן; להמשיך לשמור על היגיינה; לא לשלוח ילדים חולים למוסדות חינוך; ובכלל, להימנע מלהגיע חולים לעבודה. כל אלו יגנו עלינו לא רק מפני הקורונה, אלא גם מפני מחלות מידבקות אחרות, אשר הרימו את ראשן בשבועות האחרונים לאחר הסרת ההגבלות השונות. בה בעת, חייבים לסגור את הפרצה של הכניסה לישראל מנתב"ג. כל הגורמים המעורבים, כולל משרד התחבורה ורשות שדות התעופה, צריכים לשבת עם משרד הבריאות כדי לפעול באופן יעיל, בייחוד לנוכח התגברות הטיסות לחו"ל. בניגוד לאנגליה ולמדינות אחרות ששיעור החיסון בהן נמוך יותר, ושבמקרים רבים האוכ לוסייה בהן התחסנה רק פעם אחת. שתי המנות של פייזר נותנות הגנה טובה, אך לא מושלמת. עדיין אפשר להידבק, אם כי בסיכון נמוך מאוד. ניתן להדביק, גם אם בסיכון נמוך יותר. שלושת ילדיי התחסנו, כולל בני הקטן בן ה 14 אשר קיבל את מנת החיסון הראשונה לפני כשבועיים.

הקורונה עדיין כאן. צריך להיות דרוכים, אך לא להיכנס לפאניקה, ובעיקר לזכור שעדיין אתגרים רבים לפנינו, כולל התמודדות עם התופ עות ארוכות הטווח של התחלואה בקורונה. וכמובן, גם השקעה במערכת הבריאות המורעבת: מחיאות כפיים לא יספיקו, צריך לשנות את סדרי העדיפות ולזכור שבריאות היא חלק מהביטחון הלאומי שלנו.

חדשות

he-il

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

2021-06-24T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281547998857613

Israel Hayom