עיתון ישראל היום

יום הולדת 20 ל"שרק"

סרט האנימציה המצליח, שהוליד שלושה סרטי המשך, יצא לאקרנים ב 18 • במאי 2001 והפך מייד להצלחה הוא הגיע לתחרות בפסטיבל קאן, • זכה באוסקר, קיבל ביקורות טובות והכניס 484 מיליון דולר בקופות ואם לא די באלה, גם סימן את העלייה במעמדם של סרטי האנימציה

דודי כספי, לוס אנג'לס

היום לפני 20 שנה עלה בבתי הקו לנוע ברחבי העולם "שרק", סרט האנימציה הממוחשבת שנחשב לאחד מפורצי הדרך של גל הפיתוחים הטכנו לוגיים באנימציה.

"שרק", שיצא ב 18 במאי ,2001 עוקב אחר עלילותיו של עוג הביצה הירוק והזועף שרק, שיוצא למסע יחד עם חמור קשקשן כדי להגיע אל הנסיכה פיונה, שכלואה במגדל בטירה מרוחקת. השניים אמורים להביא את פיונה אל הלורד פר קווד הנבזי, וכך לגרום לו שלא לגרש את תושבי הביצה שבה מתגורר שרק. העלילה מתובלת בשלל דמויות ובדיחות המתכ תבות עם עולם סיפורי האגדות, במעין פרודיה חיננית על הז'אנר הס פרותי הוותיק.

המשמעות של "שרק" היא "פחד" או "אימה" בגרמנית. הפ רויקט החל כעיבוד פנטזיה לספר תמונות שפרסם הקריקטורי סט האמריקני וויליאם סטיב ב .1990 שנה לאחר צאת הספר, רכש את זכויותיו סטיבן ספילברג והח ליט להפוך אותו לסרט אנימציה קלאסי, כפי שעשו במשך עשרות שנים באולפני דיסני. ספילברג ייעד את מלאכת הדי בוב של התפקיד הראשי של שרק לקומי קאי ביל מארי, ואת מלאכת דיבוב החמור ייעד לסטיב מרטין. לבסוף הזכויות עברו לאולפני האנימציה דרימוורקס, שספיל ברג ייסד עם המפיק ג'פרי קצנברג ועם איש העסקים דיוויד גפן. ב 1995 החלה העבודה על יצירת הסרט באנימציית מחשב. התקציב שיועד לפרויקט: 60 מיליון דולר.

ההצלחה של שרק היתה יוצאת דופן. הוא נבחר להיות אחד מסרטי התחרות בפסטיבל קאן ב ,2011 ובכך הפך לסרט האנימציה הראשון אחרי כמעט 50 שנה שזכה לכבוד הזה )לפניו היה זה הסרט "פיטר פן" של דיסני, שהוקרן בפסטיבל קאן ב .(1953 גם הביקורות על "שרק" היו טובות, והוא הכניס 484 מיליון דולר בקופות. זמן קצר אחר כך עשה היסטוריה כשהפך להיות סרט האנימציה הראשון שזכה באוסקר. היתה זו הפעם הראשונה שהושקה בטקס האוסקר הקטגוריה של "סרט אנימציה". כמו כן, הוא היה סרט האנימציה הראשון שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית התסריט המעובד.

בעקבות ההצלחה הגיעו שלושה סרטי המשך )שיצאו ב ,2004 ב 2007 וב ,(2010 וכן סרט ספין אוף, "החתול במגפיים" )שאותו דיבב השחקן הספרדי אנטוניו בנדרס(. תאגיד הסרטים הכניס בקופות בעולם 3.5 מיליארד דולר. כמו כן, נוצרה גרסת מחזמר לסרט, שעלתה בברודוויי ב 2008 והיתה מועמדת לתשעה פרסי טוני. התאגיד גם יצר שורה של סרטים

קצרים שיצאו בחגים בארה"ב. בספטמ בר 2022 מיועד לעלות לאקרנים סרט ההמשך של "החתול במגפיים", ובשנים האחרונות החלו לעבוד גם על "שרק ."5

לאורך השנים נחשפו פרטי טריוויה רבים בנוגע לסדרת הסרטים. כך, למשל, את שרק דיבב במקור הקומיקאי כריס פארלי, שהספיק להקליט את מרבית הטקסט לפני שמת בפתאומיות ב 1997 ממנת יתר של קוקאין. במקומו הובא חברו מימי "סאטרדיי נייט לייב" מייק מאיירס )"אוסטין פאוארס"(. מאיירס דיבב תחילה את שרק בקולו הרגיל, אך לאחר צפייה בגרסה המוקדמת, החליט להקליט מחדש את הדיבוב במבטא סקו טי, כדי לתת יותר אופי לדמות. התיקון הזה עלה להפקה ארב עה מיליון דולר.

דמותה של הנסיכה פיונה יועדה תחילה לקומיקאית ג'נין גרו פלו )"מציאות נושכת"( והיא היתה אמורה להיות צינית וחדת לשון, אולם לאחר שמאיירס החליף את פארלי, הוחלט לעדן את דמותה של פיונה, ובמקום גרופלו הובאה קמרון דיאז. המ ניה של דיאז נסקה בהוליווד בעקבות זאת, ועל כל אחד מסרטי ההמשך היא השתכ רה סכום של 10 מיליון דולר. היא דורגה באותן שנים כאחת השחקניות שמרוויחות הכי הרבה בעולם.

את דמות החמור דיבב, כידוע, אדי מרפי - וזה הביא לו מועמדות לפרס הבפט"א הבריטי, המקביל לאוסקר האמ ריקני. זו היתה הפעם הראשונה שבה ני תנה מועמדות לשחקן על עבודת דיבוב.

תרבות

he-il

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281934545841072

Israel Hayom