עיתון ישראל היום

2 הרוגים בקריסת יציע בגבעת זאב; הרשויות מגלגלות אחריות

מאיר גלויברמן ז"ל בן ה 13 עלה לתורה לפני כחודש ● ה את הולדת בתו ● כשבועיים אחרי האסון במירון, בגבעת חסידות קרלין - שגבתה את חייהם של שניים ופצעה יות

יורי ילון, יאיר אלטמן וחנן גרינווד

כשבועיים אחרי האסון במירון, התרחש שלשום אסון נוסף בבית הכנסת קרלין ביישוב גבעת זאב, לאחר שטריבונה שהוצבה במקום קרסה בזמן תפילות ערב חג השבועות. כתוצאה מהקריסה נהרג מאיר גלויברמן ז"ל בן ה ,13 שחגג רק בשביעי של פסח את שמחת בר המצווה, והרב מרדכי בנימין רובינשטיין ז"ל בן ,23 שרק לפני מספר חודשים חגג את הולדת בתו. באירוע נפצעו 241 אנשים.

במשך שעות לאחר האסון התקהלו במקום מאות מבני חסידות קרלין, חלקם ניסו לאתר את קרובי משפחותיהם, וחל קם נותרו במקום משום שלא יכלו לעזבו היות שמדובר היה בחג.

המבנה שבו אירע האסון הוא מבנה בשלבי בנייה, ונראה יותר כאתר בנייה מאשר כבית כנסת. שלא לציטוט, הודו מתפללים וגורמים בחסידות כי אופן ארגון האירוע, וגם הטריבונה שנבנתה, נעשתה בצורה "מאולתרת".

ישראל וינגרטן, פרמדיק מד"א שהיה בין הראשונים שהגיעו לאירוע לאחר קריסת הטריבונה, סיפר ל"ישראל היום": "בהגעה לזירה זיהינו המון שזרם החוצה מחוץ לבית הכנסת. רובם הגדול מהלך. חברנו פנימה והתחלנו להעניק טיפול מתקדם לפצועים היותר מור כבים. לאחר הטיפול הראשוני פינינו אותם לבתי החולים".

אבי שיף, פרמדיק מד״א, תיאר: "ראיתי עשרות פצועים בדרגות פצי עה שונות, אשר שכבו אחד על השני בחלקה האחורי של הטריבונה שקרסה, כשהם לכודים מתחת להריסות".

למרות האסון, לא ניתן היה לראות אנשים מתייפחים או שנמצאים בהיסטריה. רובם התנהלו בשקט מופ תי, מסרבים להתראיין בפני התקשורת משום החג ומשוחחים ביניהם ביידיש. "האמונה מחזקת", הסביר לנו אחד מהם. "כאיש מאמין הכל בידי שמיים ולכן אין לנו מה לדאוג או להתלונן".

זמן קצר לאחר האירוע, הקים פיקוד העורף סמוך למקום האירוע חמ"ל נפג עים, וזאת במטרה לסייע לבני משפחות לאתר את קרובי משפחותיהם ולמסור להם היכן הם מאושפזים ומה מצבם.

אנשי חסידות קרלין, המשתייכים לזרם חרדי אדוק, לא היו מוכנים להגיע עצמאית לבית החולים אלא בעזרת נה גים גויים. לשם כך הפעילו באיחוד הצלה רשת של נהגים ערבים שהסיעו את בני משפחות הפצועים לבתי החולים, וכן סייעו בפיזורם לבתיהם בחג עצמו. על כך, אמר רומן פיראס, ראש סניף מזרח ירושלים: "מתנדבים הגיעו לזירה, וכ שראינו שמדובר בחבר'ה דתיים שלא יכולים לחזור לביתם - סייענו להם בכך".

אחד המתפללים שהיה באירוע, סיפר על תדרוך שהתקיים במקום לפני הק ריסה: "היתה שיחת הנחיות על בטי חות וביקשו מהקהל לא לדחוף אחד את השני. פתאום הטריבונה העליונה קרסה

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281801401854896

Israel Hayom