עיתון ישראל היום

סכנת נפשות? "לא בעיה שלנו": הגופים מגלגלים אחריות

אפרת פורשר ואיציק סבן

בעקבות אסון קריסת הט ריבונה בבית הכנסת של קהילת קרלין, הוטלה החקירה על מפלג ההונאה של מחוז תל אביב, אולם כבר כעת ניתן לראות כיצד כל אחד מהגופים האחראים מגלגל את האחריות.

כבר בזירת האסון אמר ראש מועצת גבעת זאב, יוסי אברהמי, כי התריע בפני המשטרה על קיום האירוע וכי דאג להציב מחסומים ולפזר כרוזים אשר מתריעים כי האתר מסוכן וכי לא ניתן לקיים את האירוע המתוכנן, והאשים את המשטרה כי לא קיבל ממנה שום סיוע בנושא. מנגד, החזיר מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, את האחריות למועצת גבעת זאב: "מדובר בבית כנסת, יש אחריות של רשות מקומית".

חלופת המכתבים בין הגופים השונים בימים שלפני האירוע וביום האירוע עצמו ממחישה כיצד כולם ידעו, אך כפי הנראה לא פעלו מספיק כדי למנוע את האירוע. לחלופת המכתבים קדמה

פגישה ב 6 במאי בין המשטרה למארגני האירוע, בהשתתפות נציגים מהמועצה. בפגישה הובהר למארגנים כי האירוע אינו מאושר על פי תנאי הבטיחות.

ביום חמישי האחרון שלח ממונה הבטיחות במועצת גבעת זאב מכתב למפקד נקודת רמות, רפ"ק ברק דדון, ובו הוא מתריע על הכוונה של החסידים לקיים בכל זאת את האירוע ההמוני. "מועצה מקומית גבעת זאב לא אישרה את האירוע... אנו מבקשים ממשטרת ישראל לא כוף את החוק בעניין ,"...הזה נכתב במכתב שהמענה לו ניתן כמה שעות בלבד לפני הכינוס ההמוני.

וכך נכתב על ידי מפקד נקו דת רמות: "על הרשות המקומית למצות את הדין מתוקף סמכותה ולשלוח פקחים למקום ולדאוג שהאירוע לא יתקיים..." בסוף המ כתב הוא מציין כי אם המועצה תז דקק לסיוע של המשטרה, המשטרה תגיע לסייע. גורם במשטרה אמר כי סיוע שכזה לא התבקש.

גם מחוז יו"ש של כבאות והצלה שלח ביום ראשון, ערב החג, מייל למועצה ולמשטרה ובו הוא מת ריע: "אירוע המוני במבנה אשר טרם קיבל את אישור כבאות והצלה לגמר בנייה, אינו מאושר על ידי כבאות והצלה". המבנה, כאמור, היה עדיין בהליכי בנייה ומשכך לא קיבל טופס .4

גם מערך הכיבוי וההצלה אסר לקיים את האירוע. ביום שישי התקבלה בתחנת כיבוי אש באזור יהודה ושומרון

הודעה על פוסט שכתב אזרח, שהלין על בעיות בטיחות באתר: "יש כאן סכנת נפשות של ממש... שוחחתי עם המשטרה שענו: 'זאת לא בעיה שלנו'".

מפקד המחוז הנחה את מדור הגנה מאש לברר פרטים בנוגע לאירוע, אך ללא הצלחה. של שום בבוקר, בעקבות סיור שנע רך במקום, שוגר מייל דחוף לרכז הביטחון של גבעת זאב. "איש לא דיבר איתנו מאז", אמר גורם בכיר בכבאות. במייל הבהיר מפקד המ חוז באופן מודגש כי "אירוע המוני במבנה אשר טרם קיבל את אישור כבאות והצלה לגמר בנייה - אינו מאושר על ידי כבאות והצלה". במערך הכבאות אמרו כי "המייל נכתב ברגע שנודע לנו על כוונה לקיים את הארוע".

חדשות

he-il

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281792811920304

Israel Hayom