עיתון ישראל היום

הבליץ המדיני עובד: "ארה"ב ממשיכה לגבות את ישראל"

ארה"ב החלה לפעול לקידום הפסקת אש ● הישג באו"ם: הדיון במועצת הביטחון הסתיים ללא החלטות ● מזכיר המדינה התריע: "חלון ההזדמנות המדיני ייסגר במוקדם או במאוחר"

אריאל כהנא

ארה"ב החלה לפעול לקידום הפסקת אש בין ישראל לח מאס. כך אומרים גורמים במערכת המדינית. עם זאת, המאמצים עדיין ראשוניים וקשה להעריך מתי תו פסק הלחימה. עצרת האו"ם צפויה לדון ביום חמישי בסוגיית העימות בין ישראל לחמאס. זאת לאחר שב מועצת הביטחון של האו"ם הסתיים הדיון שלשום ללא החלטות.

בישראל רואים בתוצאה הזו הישג, שכן בתוך המועצה היו מספר מדינות, בראשן סין, שפעלו לעצור את יש ראל והציעו החלטות בעייתיות. אמש התחילו להישמע לראשונה בארה"ב קולות הקוראים להגיע להרגעה והפ סקת הלחימה, אולם הנשיא ביידן גם בשלב הזה תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והממשל מתאם את מהלכיו עם ישראל באופן מלא, גם בזירת האו"ם וגם בחזיתות אחרות. כך או כך, נראה כי מערכה מדי נית אינטנסיבית של ישראל, היא בין הסיבות המרכזיות לכך שיותר משבוע לאחר תחילת הלחימה, נה נית ישראל מתמיכה רחבה בקהילה הבינלאומית, שמעניקה לצה"ל את מרחב הפעולה המדיני.

הקרב המדיני מתנהל בכמה מי שורים. רה"מ נתניהו שוחח עם מספר מנהיגים והציג להם את עמדת יש ראל. במקרים רבים, מדובר בראשי מדינות שהוא מקיים איתם קשרים איתנים מזה שנים ארוכות, מה שמקל על השיח. נתניהו שוחח פעמיים עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וכן עם שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן. במהלך החג דיבר עם קנצרלית גר מניה, אנגלה מרקל, וכן עם ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, שגיבו את ישראל.

מוקד מרכזי שני הוא פעילו תו של שגריר ישראל לוושינגטון ולאו"ם, גלעד ארדן. מאחר וארה"ב היא הגורם המרכזי שישראל זקו קה לתמיכתו בזירת האו"ם, כפל התפקידים של ארדן, שבימי שגרה יש מי שמבקרים אותו, מתברר כי עיל בעת חירום. ארדן קיים עשרות שיחות ומפגשים עם בכירים אמ ריקנים מאז תחילת הלחימה, בהם הסביר את עמדת ישראל. עיקר המאמץ הופנה לצד הדמוקרטי שיש בו כיסים אנטי ישראלים קשים.

בין השאר דיבר ארדן עם מנהיגת הרוב בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ומ נהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר. הש ניים התבטאו לאחר כן בזכות יש ראל להגנה עצמית. שיחות נוספות התקיימו עם מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי ועם בכירים רבים בבית הלבן ובמחלקת המדינה, ביניהם וונדי שרמן, סגנית מזכיר המדינה.

ארדן היה שותף בשיחות של נת

ניהו עם הנשיא ביידן וידע שהממשל מגבה את ישראל ולכן יגן עליה גם בזירת האו"ם. כפועל יוצא, בסוף הש בוע תיאמו משלחות ישראל וארה"ב לאו"ם את המהלכים לדחיית הכינוס של מועצת הביטחון, ולאחר מכן למ ניעת החלטה במועצה, במטרה לשמר את מטריית ההגנה המדינית לפעי לות צה"ל. חזית נוספת הוביל שר החוץ גבי אשכנזי, ששוחח אתמול עם מזכיר המדינה האמריקני אנ תוני בלינקן. הבכיר האמריקני שב

וגיבה את זכותה של ישראל להגן על עצמה אך התעניין עוד כמה זמן המבצע יימשך והעביר מסר שלפיו חלון ההזדמנות המדיני ייסגר במוק דם או במאוחר. בישראל מעריכים כי הממשל נתון ללחצים גם מהאגף הר דיקלי של המפלגה הדמוקרטית וגם ממדינות שונות בעולם. גורם שעו דכן בתוכני השיחה אמר ל"ישראל היום" כי הממשל מוסיף לגבות באופן מלא את זכותה של ישראל להגן על עצמה.

"גיבוי מלא"

שר החוץ אשכנזי אמר לאחר השי חה כי "הודיתי לבלינקן על האופן שבו גינה את פעילויות הטרור של החמאס ועל הגיבוי המלא של זכותה של ישראל להגן על עצמה, לרבות התמיכה האמריקנית במועצת הבי טחון של האו"ם.

ציינתי בפניו כי ישראל תמשיך לפעול מול ארגון הטרור החמאס עד להשבת השקט ליישובי הדרום ומ רכז הארץ".

נוסף על כך, אשכנזי שוחח עם 30 שרי חוץ ומנהיגים בעולם. הוא קיים מספר תדרוכים לשגרירי יש ראל בעולם והנחה אותם לפעול להשגת גיבוי לישראל וצעדיה. השגרירים עצמם ערכו מאות מפ גשים וראיונות. בד בבד, כפי שפו רסם ב"ישראל היום", נפתח במשרד החוץ מטה הסברה שכולל את נציגי כלל מערכי הדוברות הפועלים בזי רה הבינלאומית. בנוסף, משרד החוץ בארץ יחד עם דובר צה"ל וגורמים נוספים, תדרכו מאות כתבים זרים שמדווחים מישראל.

חדשות

he-il

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281565178653616

Israel Hayom