עיתון ישראל היום

חמאס

עי המגננתי שבנה הארגון( הם יעשו טעות, שתאפשר לפגוע בהם - בדיוק כפי שקרה למפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, שחוסל אתמול.

לצד העיסוק האינטנסיבי בלחימה, נערכת ישראל לסיומה. רשמית זה עדיין לא עומד על הפרק, אבל מא חורי הקלעים הואצו השיחות הלא פו רמליות, בתיווך מצרי, אמריקני ושל שליח האו"ם לאזור. בניגוד לפרסומים שונים, ספק אם יגובש מסמך רשמי שיכלול את תנאי הפסקת האש; סביר יותר שיוסכם להפסיק את האלימות מצידם של שני הצדדים, ולדון בהמשך בפרטים הטכניים.

נוסחה כזאת של "שקט ייענה בשקט" נוחה לישראל, ובתנאי שתי שמר. מאחר שלא ברורה מידת ההר תעה שתיוותר על חמאס, תידרש יש ראל לנקוט בתקיפות רבה מזאת שבה נהגה בעבר. הארכיונים אמנם מלאים באיומים כי כל "רקטה תיענה בתגו בה קשה" ו"דין בלון כדין רקטה", אבל המערכה הנוכחית יוצרת תנאים לקיים זאת בעתיד. בהנחה שישראל לא תצא למערכה על התעצמות עתידית של חמאס, יהיה עליה לוודא שבאזור העו טף לא יהיה שוב פיחות זוחל בביטחון.

ושוב השבויים נותרו בצד

במערכת הביטחון גם ידרשו להח זיר את ההקלות לעזה במדורג, לרבות פתיחה חלקית ואיטית של מרחב הדיג ושל מעברי הסחורות. אפשר שישראל גם תבקש לשנות את נתיב העברת התשלום החודשי מקטאר, כך שיע בור דרך הרשות הפלשתינית, במ טרה להגביר את מעורבותה בנעשה בעזה. סביר שחמאס יתנגד לכך; יש ראל, מנגד, כבר הבהירה שלא תאפשר לכרוך בהפסקת האש סוגיות הקשורות בירושלים.

עניין כאוב שלא ייכלל בהפסקת הלחימה הוא סוגיית השבויים והנעד רים. למרות מאמצי המשפחות וגורמים נוספים העוסקים בנושא, הבהירו את מול גורמים בכירים כי השבת הבנים לא היתה חלק מיעדי המבצע, וספק אם סיומו יושהה עד לפתרונה. עם זאת, תוכל ישראל לכרוך את הנושא בשי חות עתידיות על שיקום הרצועה, אם כי קשה להניח שחמאס ייסוג מהת נאים הקשוחים שהציג בעבר כתנאי לסיום הפרשה.

בישראל אמנם מבקשים להמשיך בלחימה כדי להעמיק את הפגיעה בח מאס, אבל מוטרדים מאוד מדעת הקהל השלילית שצוברת תאוצה בעולם. הביקורת הזאת התעצמה מאוד בעק בות הפגיעה ברב הקומות שבו שכנו המשרדים של כמה כלי תקשורת; למ רות הזמן שחלף מאז התקיפה, ישראל לא הציגה עדיין ראיות לכך שהבניין שימש את ארגוני הטרור. הדבר רק מעצים את התחושה כי בזירה ההס ברתית - בשונה מזאת המלחמתית - נוחלת ישראל תבוסה צורבת.

יש לכך לא מעט סיבות. הייבוש המתמשך של משרד החוץ, פיצול הס מכויות בין שלושה משרדים מיותרים )התפוצות, המודיעין והנושאים האס טרטגיים(, היעדר ראש למערך ההס ברה הלאומי, השקעת חסר בטכנולו גיות ועוד. התוצאה היא נזק תדמיתי אדיר לישראל )ואהדה חסרת תקדים לעניין הפלשתיני בכלל, ולחמאס בפרט(, שיידרשו מאמצים ואמצעים רבים לתקנו.

חדשות

he-il

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

2021-05-18T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281560883686320

Israel Hayom